Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Opel Speedster TURBO -03 | 1, 2, 3 >> 15712 besök totalt |
Efter att ha ägt en Miata -94:a i tre år så var jag sugen på något annat. Gärna en Miata till för det är en väldigt trevlig bil. Kommer med säkerhet bli en till vad tiden lider. Tittade på lite olika bilar och visste om att det fanns en bil som hette Opel Speedster, hade sett den i "Alla Bilar 2001" som pappa brukar köpa.
En sådan bil var bara en dröm för mig men jag tittade lite ändå och det verkade vara ett vettigt alternativ ändå. Nu var det Februari -05 och var ska man få kika på en Speedster!? Hittade VX-forumet tack vare Mäkinen och väl där fick jag kontakt med Nillet som hade sin bil påställd. Fick komma ner och titta på bilen och provåka och blev säker på att det var en sådan jag ville ha Då fanns det mycket bilar till salu i Tyskland och jag hittade en -01:a NA i Kiel hos Mercedes handlaren. Vi åkte ner och tittade på bilen, allt var okej med den så jag slog till. Har nu kört med den i två år och haft en massa kul med den. Satt nu i vinter och blev sugen på en Turbo så jag började titta lite. Hittade väldigt snabbt "rätt" bil i Belgien och efter en månad blev det affär. Har ännu inte kört bilen mer än på en parkering så det ska bli spännande imorgon då jag ska åka 4mil till Växjö och registrerings besiktiga bilen. Här är lite bilder där den står nyvaxad Jag har min bil i första hand som sommarbil men åker konbana så fort tillfälle ges. Därför kommer jag börja i fel ände med modifieringarna. Jag skulle gärna prova på riktig bana men tycker det verkar lite vanskligt, ska försöka komma iväg och titta på en körning så jag får se hur det går till. Mina planer med bilen är: gå igenom bilen ordentligt, lära känna den Bespoke Charge Cooler istället för orginal intercooler Fullt Milltek avgassystem Skicka iväg ECUn till KlasenMotors Mintex 1144 bromsbelägg Motul RBF600 bromsolj...vätska Montera en större diffusor ->http://www.freewebs.com/kindlund/ Se om jag ändrar eller lägger till något i listan. Först ska den som sagt igenom en reg besiktning, är orolig att det är något jag har missat Jag återkommer med rapport imorgon _________________ Jim Kindblad Mazda MX-5 1.8 -99 Opel Speedster 2.0 TURBO Opel Speedster 2.2 N/A *såld* 2st Mazda MX-5 1.8 -94 *sålda* |
||||
Jättekul jim!
Kanske kan man få tjuva en stund i passagerarsadeln nån gång? Är det tänkt att sälja den grå eller ska en bli bus och en bruksigare eller vad är tanken? Finns det någon tanke? _________________ Karl Birgander Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||||
Det är klart att vi kan ta en sväng! Har nog aldrig ens suttit i en Porsche så en tur i din vore himla roligt också Hahaha, om det finns nån tanke bakom det hela Njae, för mig kändes det som att det inte fanns några "prisvärda" saker som jag ville göra med NAn. Med en turbo så finnns det mer möjligheter och det blir inte så dyrt. Har aldrig ens köpt nya fälgar till en bil så detta kommer bli mitt lilla projekt. Ska försöka göra det jag kan själv men inser mina begränsningar och kommer ha en bilmek till hjälp. Den gråa ska jag försöka sälja, måste få bakfälgarna och en ABS slang utbytt på "recall" bara. _________________ Jim Kindblad Mazda MX-5 1.8 -99 Opel Speedster 2.0 TURBO Opel Speedster 2.2 N/A *såld* 2st Mazda MX-5 1.8 -94 *sålda* |
||||
Där är den ju, grattis Jimsan. Hoppas man får se den i sommar, både Opel- och Lotus-klubben har ju körningar på Sturup inplanerade och det är ju inte sååå långt från dig.
_________________ Stefan Axelsson Jaguar F-Type V6S -13, Mini Cooper S -20 |
||||
Tack Fredrik och Stefan! Jag lovar härmed att komma ner och minst titta på när ni kör, vore väldigt kul att träffas med.
Bilen gick igenom registreringsbesiktningen utan problem. Har varit nervös hela dagen både för resan till stan med trafikförsäkring och för besiktningen. Jag hade ju kollat upp alla saker med bilen minst två gånger men man kan ju ha missat något ändå. Pappa till vänster står och pratar med en som kom fram och tittade i kön till bilprovningen. Besiktning i full gång. Mycket trevlig och lång besiktingsman Allt gick mycket bra och bilen vägde in på 930kg. Lite intryck av bilen i jämförelse med en NA: Första intrycket är att den känns lite mer gedignare. Antagligen är det den extra ljuddämpningen och att det sitter centrallås i dörrarna så de blir lite tyngre. Men det var nog inte lika mycket "skrammel" ändå. Mer pulver i motorn men inte nått vansinigt, har ett rejält gashäng en stund efter man släppt gasen. Se om det hjälper med en remap eller om det är dumpventilen. När jag ändå var inne i stan så passade jag på att köpa ny bromsvätska. ohh, vad glad jag är nu _________________ Jim Kindblad Mazda MX-5 1.8 -99 Opel Speedster 2.0 TURBO Opel Speedster 2.2 N/A *såld* 2st Mazda MX-5 1.8 -94 *sålda* |
||||
930 kg, är det tjänstevikten då? Dvs efter att de lagt till 70 kg för förare och prylar eller hur det nu är de gör.
Eller var det det som vågen visade? Skulle vara kul att veta vad en sån väger och hur mycket det skiljer mot sugisen. _________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||||
930kg var körklar utan förare. Min sugis väger 860kg på Uråsas våg utan mig.
Jag uppskattar att jag hade ungefär 15 liter bensin i bilen och det satt softtop på, en cd-växlare och 2kg brandsläckare i bagaget på besiktningen idag. Kilo per hästkraft NA: 5,85 Kilo per hästkraft turbo: 4,65 _________________ Jim Kindblad Mazda MX-5 1.8 -99 Opel Speedster 2.0 TURBO Opel Speedster 2.2 N/A *såld* 2st Mazda MX-5 1.8 -94 *sålda* |
||||
Nu kan vi ha TURBo-karavan i stan i sommar!
Jag mötte bilen när besiktningsmannen provkörde(upp mot BMW-handlaren). Han gjorde en snygg handbromsvändning och sen hjulspann upp t o m 3:an. Bilen verkar gå bra.... EDIT: GRATTIS!!!! _________________ Lasse Alfons |
||||
Haha Jag satt med hela tiden och han tog bara runt hallen till vågen. Jag körde iofs den vägen du sa upp till Connys för att handla bromsvätskan. Kunde inte låta bli att gasa lite så det kunde varit sant det du sa Du har inte vägarna förbi Klasen runt den 8:e mars eller den 24:e samma månad? Han ska ha ecu:n och jag vet inte om jag behöver en oljekylare? Har sett att du och Sliparn har det. _________________ Jim Kindblad Mazda MX-5 1.8 -99 Opel Speedster 2.0 TURBO Opel Speedster 2.2 N/A *såld* 2st Mazda MX-5 1.8 -94 *sålda* |
||||
Skönt att besiktningen gick vägen också, se nu till att få liten skylt där fram också. Finns ett antal Speedster som fått det, så om du inte får det så kan du få lite reg.nr att hänvisa till (bl a min).
Appopå Klasen, du kanske skall ta en tur till Tyskland istället och hälsa på honom? Är ju förarkurs på Hockenheim i Pingsthelgen, det är ju å samma håll... (Tyskland iallafall ). Har du sett den tråden på vx220-forumet? Sista anmälan är 11/5, så du har ju lite tid att fundera på saken. Själv ligger jag i hårda förhandlingar på hemmaplan i frågan _________________ Stefan Axelsson Jaguar F-Type V6S -13, Mini Cooper S -20 |
||||
Grattis
Nu är det bara att trimma då så ska du se att du blir nöjd med draget också jag var helt klart besviken på motoreffekten när jag köpte min , men efter att ECU:n hade varit hos Klasen så blev det en helt annan bil att köra dessutom slipper du hhhhhiiiiiiiiiiijjjjäääävllll gaaaaaashäääääääng Verkar som tidiga bilar lider av gashäng problemet, medan senare bilar klarar sej Vad har du för panel nummer förresten? _________________ Erik Lange. Snabbare än Gullabo i superstage |
||||
Har liten skylt på min andra men hade inte en tanke på det idag. Som tur var sa besiktningsmannen att det skulle nog passa bättre med en liten skylt där fram Angående Tysklandsresa, jag får försöka bli av med oskulden här hemma innan jag ger mig iväg på sånna turer. Jag är livrädd att parkera bilen i ett räcke
För mig eller allt som allt? _________________ Jim Kindblad Mazda MX-5 1.8 -99 Opel Speedster 2.0 TURBO Opel Speedster 2.2 N/A *såld* 2st Mazda MX-5 1.8 -94 *sålda* |
||||
Jag hoppas jag får grejerna till bilen snart. Åker iväg den 8:e mars och vill ha allt monterat så jag kan skicka ner ecu:n till Klasen så att den ligger hemma och väntar på mig när jag kommer tillbaka i slutet av månaden. Det här gashänget var värre än jag trodde, har svårt att tänka mig att bilen kan ha lämnats så från fabrik!? Mitt panelnummer är nr:4508, var det där nånstans de började göra turbos? Bilen har inte slitsade skivor fram, trodde det var standard på turbon men läste på http://vx220.wikispaces.com/ att det var tillval. Har jag ännu sämre bromsar då än var det var tänkt _________________ Jim Kindblad Mazda MX-5 1.8 -99 Opel Speedster 2.0 TURBO Opel Speedster 2.2 N/A *såld* 2st Mazda MX-5 1.8 -94 *sålda* |
||||
Får gratulera till bilen, trevligt med fler turbos. Riktigt snygg färg det där.
Hann inte hunnit köra min så mycket innan det var dags för vintervila men några sådana markanta problem med gashäng hade jag inte, kanske stämmer som Sliparn säger. Har en modell -05. Är det steg 1 med endast ECU programmering du är inne på eller något ännu värre. Såg att Klasen behållt prissänkningen han gjorde innan jul så det är ju ett bra pris för en sådan effekt/vridmomentsökning. Jag har inte heller några slitsade skivor fram. mvh Johan _________________ Johan Jarl Opel Speedster TURBO -05 |
||||
Hej Johan!
Tack och jag får säga grattis till din raritet, fick du med en gitarr? Jag hade ju lite tur att "springa" över en Charge Cooler och ett Milltek system så jag hade tänkt att försöka få något som motsvarar ungefär Courtenays CS3 paket http://www.courtenaysport.co.uk/default.htm?page=71 Ska ta och mäta bredden på "ventilationen" på bromsskivan, vore kanon om ni med slitsade ville ta och mäta era. _________________ Jim Kindblad Mazda MX-5 1.8 -99 Opel Speedster 2.0 TURBO Opel Speedster 2.2 N/A *såld* 2st Mazda MX-5 1.8 -94 *sålda* |
||||
Så det var du som körde... Jag mötte dig i min Audi precis vid gamla bilprovningen. Jäkla grann färg!
Jag kan köra förbi Klasen nästa vecka om du vill? Det funkar bara om han kan ta emot mig tisdag kväll. Jag skall inte ner i Mars. Nästa gång blir inte förrän i Maj. oljekylare kan vara bra att ha om du skall köra bana. Utan oljekylare gick min oljetemp lätt upp till 145 grader, nu stannar den på 120 och pendlar sedan mellan 110-120 grader. _________________ Lasse Alfons |
||||
Syntes i blicken när du lämnade mig att du var "såld". Grattis till en till. Ångrade lite att du inte fick provköra men jag har fortfarande inte låtit någon annan köra bilen. _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||||
Tyvärr vart det ingen gitarr med, antar att den stannade hos första ägaren i Tyskland.
Det där med oljetemperaturen låter inte lovande, visste inte att det var så illa. Vet inte exakt för motorolja men för många andra oljor så börjar den smörjande oljefilmen brytas ned vid de temperaturerna med allt vad det innebär. En sänkning av oljetempen med 30 grader kan därmed göra ganska stor skillnad. Hittade ingen oljekylare på Klasens hemsida, någon som vet om han säljer sådana kit? Såg att det kostade 249 euro på VX-performance. Bilen kommer nog gå bra med de där uppgraderingarna, den tappar ju lite i mellanregistret som standard men det bör väl försvinna med den vridmomentsökningen. _________________ Johan Jarl Opel Speedster TURBO -05 |
||||
Klasen kan ordna oljekylare, jag köpte min hos honom. Skicka honom ett mail, så ordnar han det. _________________ Lasse Alfons |
||||
Våra race- och banåkarbilar Opel Speedster TURBO -03 | 1, 2, 3 >> 15712 besök totalt |