Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Skruv/spiralfjädrar
1270 besök totalt
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator
Trådstartare
Skruv/spiralfjädrar

Hur räkna verksamma varv?

Har man planslipade ändar skall man ta bort ca 1,5varv.

Har man nu inte planslipade ändar skall man ta bort utan fjädersäten formade efter fjädern.
Är då alla varv verksamma?

Lite av samma grej blir det om man har tätlindade varv som bottar så får man väll en brogresiv fjäder, eller?
Med andra ord det tätlindade varven jobbar inte, eller?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Tomas L
Boden
Här sen Dec 2005
Inlägg: 312



Räkna varven från det att tråden tappar kontakt med föregående varv (eller med fjädertallriken) till den återfår kontakt i fjäderns andra ände. Detta ska kollas vid den ihoptryckning du vill beräkna fjäderkonstanten vid. Med tätlindade varv bottnar varven (dvs får kontakt med nästa varv) eftersom när fjädern trycks ihop och antalet verksamma varv minskar då. Även ickeprogrogressiva fjädrar kan ha en sådan effekt just i början av hoptryckningen då första varvet lägger sig mot det avslipade varvet eller fjädertallriken.

_________________
Tomas Lindbäck
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator
Trådstartare
Tack, det var så jag har tänkt hittils.
Vart bara lite nojig att jag gjort bort mig igen.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Jag brukar känna med ett bladmått om fjädervarvet ligger emot fjädertallriken, eller intilliggande fjädervarv.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20180



Re:

ice skrev:
Jag brukar känna med ett bladmått om fjädervarvet ligger emot fjädertallriken, eller intilliggande fjädervarv.
Detta med cornerweightad belastning antar jag (dvs som i det ideala driftfallet)?

Är det usch och fy att ens fundera på att skapa kontakt mellan fjädervarven för att höja fjäderkonstanten lite (som depåjustering med formade alumellanlägg tex)? (är inte ens 100 på att det justerar åt rätt håll)

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Re:

Niklas Falk skrev:
ice skrev:
Jag brukar känna med ett bladmått om fjädervarvet ligger emot fjädertallriken, eller intilliggande fjädervarv.
Detta med cornerweightad belastning antar jag (dvs som i det ideala driftfallet)?...

Jepp.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Racetech
Skruv/spiralfjädrar
1270 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande