Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
1270 besök totalt |
Skruv/spiralfjädrar
Hur räkna verksamma varv? Har man planslipade ändar skall man ta bort ca 1,5varv. Har man nu inte planslipade ändar skall man ta bort utan fjädersäten formade efter fjädern. Är då alla varv verksamma? Lite av samma grej blir det om man har tätlindade varv som bottar så får man väll en brogresiv fjäder, eller? Med andra ord det tätlindade varven jobbar inte, eller? _________________ Johan Sjölinder |
||||
Räkna varven från det att tråden tappar kontakt med föregående varv (eller med fjädertallriken) till den återfår kontakt i fjäderns andra ände. Detta ska kollas vid den ihoptryckning du vill beräkna fjäderkonstanten vid. Med tätlindade varv bottnar varven (dvs får kontakt med nästa varv) eftersom när fjädern trycks ihop och antalet verksamma varv minskar då. Även ickeprogrogressiva fjädrar kan ha en sådan effekt just i början av hoptryckningen då första varvet lägger sig mot det avslipade varvet eller fjädertallriken.
_________________ Tomas Lindbäck |
||||
Re:
Är det usch och fy att ens fundera på att skapa kontakt mellan fjädervarven för att höja fjäderkonstanten lite (som depåjustering med formade alumellanlägg tex)? (är inte ens 100 på att det justerar åt rätt håll) ![]() |
||||
Re:
Jepp. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
![]() |
Racetech
![]() |
1270 besök totalt |