Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
insprutnings system
1, 2, 3   >>
10690 besök totalt
desmodromo
Karlstad
Här sen Okt 2004

Trådstartare
insprutnings system

Vet inte om någon har ett bra svar på min fråga.
Kan inte så mycket om de olika systemen som finns typ:
Haltech Nira Motec autronic mm mm.
Frågan är väl då: vilket system skulle passa bäst till min alfamotor,
3.0 v6 12v???
Viket skulle vara det mest ekonomiska valet, mest för pengarna??

mvh Kyösti

Luleå
Här sen Apr 2005

Re: insprutnings system

desmodromo skrev:
Vet inte om någon har ett bra svar på min fråga.
Kan inte så mycket om de olika systemen som finns typ:
Haltech Nira Motec autronic mm mm.
Frågan är väl då: vilket system skulle passa bäst till min alfamotor,
3.0 v6 12v???
Viket skulle vara det mest ekonomiska valet, mest för pengarna??

mvh Kyösti

Mest för pengarna (och mest jobb själv) är megasquirt eller om du vill betala lite mer och få lite mer, vems

Andersson
Emmaboda
Här sen Mar 2004

Köp ett system av någon som kan hjälpa dig med mappning osv.

Ring runt och kolla om du har några kända firmor i din närhet så kan dom hjälpa dig med allt du behöver.

Sitter själv i mörka skogarna i småland med ett Autronic SMC i bilen tror inte det finns någon inom 50mil som kan bromsa och mappa detta system redigt.

Köp ett system som någon i din närhet kan fixa fullt ut så slipper du många problem.

Mvh/Henrik

Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Re:

Mest Bang for the buck, VEMS!

De kommer oxå med egen programvara mm inom en snar framtid som släpper
"strypkopplet" som programvaran MegaTune sätter på vems burken idag.

om inte vems, se för guds skull till att systemet HAR inbyggd bredbands lambda!
Å att den (om du vill) kan styra systemet 100% isf.

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005

jag tycker inte att du skall fokusera på att sprutet skall kunna mappas av några som är "självuttalat?" duktiga på att mappa just det sprutet.

Kan man mappa motorer spelar det ingen roll om man kör Vems, autronic, Nira, bosch motronic, bosch motorsport, siemens, nippon denso eller vad faan alla kan heta

Är man en motormappare så ska man kunna motorer, sen exakt hur sprutet configas står ju i manualen.

Att köpa ett dåligt sprut bara för att nån i din närhet råkar va vän med just det sprutets interface är fel väg att gå. Jag tycker att man istället fokuserar på följande:

* Priset såklart
* Luftmassemätare? Speed-density sprut, dvs map enbart ? Definiera där vad man vill ha och vad som behövs
* Laddtrycksreglering ? Nira vet jag har en vettig PID för det, men de flesta spruten är säkert bra.
* Hur många cyl, spridare ? Fullt sekvensiellt, eller batchat
*Tändning, wastefire eller separata spolar?
* Knackhantering? Viktigt/oviktigt?
*Lambda återkopplat, något som behövs?
* Support!!!!! Dvs alla engelska sprut går fetbort haha.. skämt åsido, support är viktigt.
* Kabelstam? Får man med det eller ska man köpa boschkontakter för flera tusen kronor
* Bredbandlambdafunktion ? Många sprut har automatisk bränslemappning via bredbandlambdan, något som underlättar bränslemappningen rejält. Då är det bara att ge sig ut och åka mycket och länge tills bränslemappen är färdigkalibrerad automatiskt av sprutet. En bra funktion som jag nog inte skulle välja bort.
* Tomgångsmotorreglering? Kallstartsanrikning ? Kan va jävligt skönt att ha en motor som startar när det är kallt tex.

Svara på följande frågor så har du en bra grund att stå på när det väljer att välja sprut! Jag tror det är en bra start.

PS (senast jag gjorde följande check kom jag fram till att Nira är ett vettigt sprut)

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
desmodromo
Karlstad
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Verkar som om jag får kolla upp vems.

Mvh Kyösti

Emmaboda
Här sen Mar 2004

Får instämma med Maniac att Nira värkar vara ett fint system, håller även Autronic högt, ett system som jag av egen erfarenhet kan säga är väldigt bra.

Karlstad
Här sen Okt 2004

Trådstartare
När man läser om nira så verkar det vara det som man ska ha.
De flesta jag pratar med tycker jag ska köpa nira.
Det känns som det verkar bra.
Någon som vet var Lgspeed ligger någonstans.

Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

Andersson skrev:
Får instämma med Maniac att Nira värkar vara ett fint system, håller även Autronic högt, ett system som jag av egen erfarenhet kan säga är väldigt bra.

Nira o (Megasquirt) klarar inte peak and hold, det blir motstånd som gäller, men har ett bra mappningssystem.
Att köra fullt sekvensiellt, åtminståne med en 8:a verkar inte många ha kanaler så det räcker för.
Det finns ifs extraboxar att köpa, i vart fall till Haltech.
Sen tycker jag att tändning ska finnas med i ecu:n, därför att tändningen är oerhört viktig i mina ögon.

Maniac,
man ska väl inte köpa vad skräp som helst bara för att polarn kan mappa det, men håller man sig till kvalitetsmärken och några har de funktioner man vill åt så är det nog bra att det finns en polare som kan hjälpa till. Jag har själv Haltech och känner det lite som min egen ficka, men skulle inte orka sätta mig in i andra system bara för att hjälpa någon. Det är ju det där att bara kunna gå in och justera eller tippsa "rakt av" utan att sitta och läsa först. För många herrans år sedan så frågade jag en motorfirma om att mappa upp motorn, och jag fick gå och köpa en kall läsk när han sa priset.

MVH
Göran

Arvika
Här sen Feb 2007

Jag kör Nira... är mycket nöjd och mest förvånad över att jag som aldrig någonsin tidigare grejat med ems kunde ta laptopen i knät och installera att själv så det gick att köra för egen maskin =o

Luleå
Här sen Apr 2005

Re:

Göran Malmberg skrev:

Nira o (Megasquirt) klarar inte peak and hold, det blir motstånd som gäller, men har ett bra mappningssystem.

Handlar det inte bara om att välja högohmiga spridare istället då?
eller extra-elektronik
http://www.megamanual.com/v22manual/minj.htm#fb
ett tillägg på ~300kr från http://www.diyautotune.com/catalog/megasquirt-flyback-board-pcbv22-ecu . . . .

_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005

Re:

Göran Malmberg skrev:
Andersson skrev:

Att köra fullt sekvensiellt, åtminståne med en 8:a verkar inte många ha kanaler så det räcker för.
Det finns ifs extraboxar att köpa, i vart fall till Haltech.
Sen tycker jag att tändning ska finnas med i ecu:n, därför att tändningen är oerhört viktig i mina ögon.

Maniac,
man ska väl inte köpa vad skräp som helst bara för att polarn kan mappa det, men håller man sig till kvalitetsmärken och några har de funktioner man vill åt så är det nog bra att det finns en polare som kan hjälpa till. Jag har själv Haltech och känner det lite som min egen ficka, men skulle inte orka sätta mig in i andra system bara för att hjälpa någon. Det är ju det där att bara kunna gå in och justera eller tippsa "rakt av" utan att sitta och läsa först. För många herrans år sedan så frågade jag en motorfirma om att mappa upp motorn, och jag fick gå och köpa en kall läsk när han sa priset.

MVH
Göran

Hehe. ja man ska aldrig fråga nån annan om att mappa ens motor , det slutar alltid i personlig konkurs. haha.

Men som sagt, funktion är viktigast, att sprutet klarar av det man har tänkt sig. Sen kan man alltid ägna tid själv åt att sätta sig in i sitt eget sprut och bara be om förbränningsmotorhjälp från kunniga då det är dags att mappa.

Är det dock som du säger att polarn är värstinggrymm på att speciellt sprut och det har inga direkta nackdelar gentemot nåt annat så är det såklart vettigt att välja det polarn kör med.

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

_maniac_ skrev:

Hehe. ja man ska aldrig fråga nån annan om att mappa ens motor , det slutar alltid i personlig konkurs. haha.

Är det dock som du säger att polarn är värstinggrymm på att speciellt sprut och det har inga direkta nackdelar gentemot nåt annat så är det såklart vettigt att välja det polarn kör med.

Jag håller med, det kan ofta bli problem, och då inte bara med denna typ av "assistans".
Man måste ha huvudet på skaft och ta ansvar för sina handlingar. Men nånstans så hoppas jag på
att det ska flyta smärtfitt och man ska kunn dela ut ett och annat handtag utan att få på pälsen.

Det bästa är att gå kursen och lära sig allt själv, framför allt inte läsa bruksanvisningen när det rasat.
Man får lyssna på vad experten säger sedan gå hem och fundera ut om det låter rimligt. Tycker man det så går man vidare under eget ansvar. Det är ändå en stor hjälp mot att börja från noll.

MVH
Göran

Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

jol skrev:

Handlar det inte bara om att välja högohmiga spridare istället då?
eller extra-elektronik

Som alltid så finns det olika tankar om saker och ting, även vilken betydelse hög o lågohmigt har.
Man kan ju tänka att det finns någon tanke bakom de olika typerna av spridare. Lågohmiga spridare kräver MER ström, självklart eftersom resistansen är lägre. Sätter vi dit motstånd eller högre ohm värde
på spridaren så går det åt mindre med ström. För att få spridar öppnandet snabbt så krävs effekt=mer ström. Det i sin tur kräver slutsteg i ecu:n som orkar med mer Ah. I de flesta vanliga fall så fungerar högohmiga spridare, men när motorn skall ge mer effekt så kanske man vill ha bättre kontroll på spridarens rörelser då dessa kanske är större än normalt och får korta öppningstider i lågfart och hela "dutycyklen" är förbrukad i högfart.

Det funkar så att lågohmsspridaren får en kraftig strömrusning när den jordas in, och ecu:n drar sedan ned på spänningen under själva öppettiden för att den inte skall överhettas.

Karlstad
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Finns det några bra böcker att läsa om de olika systemen.
Så kanske man kan bilda sig en egen uppfattning.

Emmaboda
Här sen Mar 2004

Såg nu att du skrivit att du bor i Karlstad, då har du med andra ord inte så långt till PPF killarna som inom några veckor kommer ha ny bänk hemma och dom har bra koll på Autronic du har även VM Performance som jag med flera kan intyga är riktigt duktiga på det där med att mappa så där har du ett alternativ till!

Mitt tips ring o snacka med dom så får du svar på det du undrar över direkt.

Mvh/Henrik

Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

desmodromo skrev:
Finns det några bra böcker att läsa om de olika systemen.
Så kanske man kan bilda sig en egen uppfattning.

Haltech och Nira manualer har jag läst och dom är ok. Haltech kan du hämta som pdf på nätet, det står det mesta där om systemet.
Göran

Karlstad
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Tack för alla svar!!
Ska försöka göra det bästa av detta.

Göteborg
Här sen Feb 2003

NIra fixar bara 60-2 trigger, vilket jag tycker är lite skumt

beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Re:

Göran Malmberg skrev:

Nira o (Megasquirt) klarar inte peak and hold, det blir motstånd som gäller

Megasquirt klarar visst peak & hold. Jag har ett MSII på bordet framför mig. Enda som krävs är att man monterar flyback-board komponenter. Kostar 27$ färdigmonterad:

Då får man fyra utgångar men man kan t.o.m. parallelkoppla fler spridare per utgång.

Med andra ord kan man köra MS utan peak & hold kretsar om man snålar men i övrigt är det bara att löda dig 100:- värde i komponenter så har man det. Inte nog att den klarar av peak & hold utan det är också en väldigt fiffig flyback (PWD) krets som spar ström, till skillnad från många andra som implementerar linjärt styrda Darlington par som blir hiskligt varma och kräver stora kylflänsar.

Tillbaka till ämnet:
Personligen skulle jag alltid valt MSII före Nira. Den kan allt Nira kan (och lite till) och är billigare.
Så länge man inte behöver avancerade funktioner (Anti-lag osv.) och har huvudet på skaft funkar Megasquirt alldelles utmärkt.

Höör
Här sen Jun 2005

Re:

beepbeep skrev:

"skitmycke bra"

klarar MSII " självmappning" av bränslet med ?? som nira ??

Brukar: Hyundai IONIQ EV
Bygger: Manta GSi Exclusive -87 (Är med i Pallbocksklubben sedan 2004 ca...)
Citera
Skruva banåkabil
insprutnings system
1, 2, 3   >>
10690 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande