| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Shimsa bakaxel i Volvo 940
|
6 besök senaste veckan (11542 totalt) |
|
Hej Har köpt mig en diffbroms och har också införskaffat mig några bakaxlar, av olika anledningar och en av dessa har gått ytterst lite tills bilen frontade..hoppas att det inte blivit några sättningar i huset, ser ej ut så.... De e en superfin axel fortfarande med mässingsfärg på bultar och lager m a o de e som nya. Men axeln behöver ny pinjongaxel, pinjonglager, shims, packboxar. Har detta i garaget men är osäker på hur göra vid ihopmontering.. Hört rykten alltifrån att det bara är att slå ihop det så länge jag håller ihop lager och krondrev/pinjongaxel och shims och flyttar mellan husen. Tveksam till det,,, men det kanske fungerar... Annars så har jag hört att jag ska mäta "kuggflank" ?, Ska man behöva mätklockor, Shimsning hur går det till. Lagerbanorna i det stora huset ska de bytas eller räcker det med att byta ut kullagren. Instruktionsboken jag har säger "LÄMNA TILL VOLVOVERKSTAD" men jag vill görat själv.. Någon som vet var man kan finna information böcker el. dylikt för dummies angående jobb på bakaxeln... max _________________ Max Jarno |
|
Kan detta va något, se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Johan Sjölinder |
|
Den här kanske.
http://www.axleandparts.se/download/bakaxelguide.pdf _________________ Jonas Wiborg Corvette C6 2,3Turbo Snart 1,8L Turbo eller ??? Nr 24 i www.MSLS.info RIP Ascona B 2,3 16V |
|
Re: Shimsa bakaxel i Volvo 940
Du behöver mätklocka.. 8-12 tusendelar i spel har jag för mig du ska ha. Ta kontakt med närmsta rallyklubb - säkert nån där som kan fixa det eller visa hur du ska göra. _________________ Daniel Steiner |
|
Alla bakaxlar jag monterat har haft 0.10-0.40 mm i rekommenderat kuggspel då de är nya.
Kan rekommendera länken ovan, då det finns dåligt med bakaxellitteratur. Prova även att fråga på en volvoverkstad om du inte kan få kopiera några sidor i deras servicebok mot en tårta eller liknande, brukar aldrig vara några bekymmer. Höjden på pinionen kan behöva justeras, även om du flyttar över den med shims och allt, men det gamla shimset tillsammans med ev. markerad höjd på pinionen ger ett bra riktmärke att börja med. Vill du inte köpa nya lager kan du ju försöka dra bort de gamla från diffen, se bara till att du behåller lagret i samma lagerbana som tidigare. _________________ Daniel Gustavsson |
![]() |
Skruva banåkabil
|
6 besök senaste veckan (11542 totalt) |