Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 10800 besök totalt |
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
Re:
Bara genom att byta ut befintliga gummibussningar mot polyuretan samt uppgradera fjädrar och dämpare på de tidigare modellerna gör mycket possitivt för väghållningen. Jag har själv bytt ut bakvagnen på min GT 87'a mot en från 1988 års modell. Detta är inte speciellt svårt att göra. Problemet är att få tag i den nyare bakvagnen då denna endast fanns på just en årsmodell vilken dessutom inte det tillverkades speciellt många bilar av. Jag har även fått tag i en komplett 1988 framvagn som ska monteras på 87'an, men detta kräver ett större ingrepp att utföra. Som du skiver finns det olika "bump-steer" kit att köpa till de tidigare Fieromodellerna. Problemet är att dessa kit (och mycket annan "bolt-on" som finns till Fieron) ofta är tillverkade av någon amerikansk halvslö person i hans vedbod vilket brukar resultera i tveksam kvalitet. Har du möjlighet och kunskap så bygg själv i stället. Summerat så är 88'ans hjulupphängning överlägsen de tidigare modellerna. Jag har en Fiero av varje (en 87'a och en 88'a) och skillnaden är helt klar märkbar.
88'ans hjulupphängning är inte speciell i konstruktionen men väl svår att hitta delar till p.g.a att den endast tillverkades under en årsmodell. Största problemt är framhjulslagerna. De är av typen icke renoveringsbar lagerhubb, d.v.s en lagerenhet med flänsen till bromsskiva och fälg, som man bultar fast i spindelen. De håller hur länge som helst vid normal gatkörning men brukar fort bli glappiga vid hård bankörning med klistriga R-däck. Dessa lagerhubbar finns inte som reservdel längre. En eftermarknadsfirma tog fram en pirathub till försäljning. Jag har testat denna med katastrof som följd, min högra hub havererade efter 2 banträffar med resultat att hela hjulet var på väg att trilla av. Jag har en egen konstruktion på gång som kommer att bli betydligt kraftigare än orginal.
Det problemet jag märkt är som Kristoffer nämner att luckorna till strålkastarna kan flyga upp i hastigheter över 150km/h. Detta beror på ett övertryck som bildas i utrymmet vid kylaren under motorhuven. Kan lösas med luftutsläpp i huven eller ventilationsgaller i sidorna på kylarutrymmet ut i hjulhusen. Att fronten skulle lätta strax över motorvägsfart har jag inte märkt, men jag kör ju aldrig så fort... ![]()
Byt bussningar, dämpare och fjädrar. Få gjort en ordentlig hjulinställning med mer camber. Plocka ur all onödig vikt från bilen. Skaffa lätta fälgar med bra däck. Fredrik |
||||||||
Fiero är väl inte alls så dum i mitt tycke, dock en sak jag har svårt med den, för liten! Det e nog för att jag kör storebror Trans Am GTA-88, som för övrigt e till salu
![]() ![]() _________________ Tomas Berg |
||||||||
tog ut bilen ur garaget igår och tog en sväng runt kvarteret med dottern. Noterade att styrningen är väldigt okänslig. Visst går bilen dit man svänger, men jag får ingen information om vad som händer under däcken...
Någon som har en idé om vad det kan vara och hur det åtgärdas? Kan det vara styrdämparen? _________________ Per Kristoffersson Kristoffersson Engineering |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 10800 besök totalt |