Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Balansera TURBO?
1, 2   >>
13247 besök totalt
Zebb
Trekanten, Kalmar
Här sen Jul 2005

Trådstartare
Balansera TURBO?

Var kan man balansera sina turbosar? Har två stycken som måste balanseras omgående.

Tipsa om ni vet om något ställe!

Mazda Rx-7 -94
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004

svensk turboservice i gbg har jag för mig balanserar

Trekanten, Kalmar
Här sen Jul 2005

Trådstartare
Ringde dom, men dom var blixterdyra. Tack iaf.

Hur funkar det? Måste jag balansera om en turbo jag plockat ner i molekyler, eller är bladen balanserade individuellt? Enligt en motorbyggare ska jag balansera, men va säger ni?

Mazda Rx-7 -94
Citera
xelerator
stockholm
Här sen Mar 2005

japp du bör balansera ifall du plockat ner den i "molekyler" som du så fint beskriver ..

finns säkert dem som säger annat, o det kommer fungera o köra utan balansering, ett tag iaf ...

vad är det för turbosar, e de original eller??.. vad skulle balanseringen kosta.. är det många tusenlappar så kan du ju fundera på o köpa nya agg från usa tex... då kan du passa på och uppgradera (om du nu vill), och sälja dina i delar istället..

mvh

O=O===ll=ll===O=O
Citera
Zebb
Trekanten, Kalmar
Här sen Jul 2005

Trådstartare
Japp, det är originalturbosar. Dom ville ha mellan 1000-1500 för att balansera EN. Har funderat på singelturbo men det drar med sig så mkt annat. Har iofs allt utom större spridare och fuelrail... Men det är MKT som ska göras innan säsongen :P

Tack för svaret.

Mazda Rx-7 -94
Citera
Galne
Karlskrona
Här sen Feb 2004

Re:

Zebb skrev:
Japp, det är originalturbosar. Dom ville ha mellan 1000-1500 för att balansera EN. Har funderat på singelturbo men det drar med sig så mkt annat. Har iofs allt utom större spridare och fuelrail... Men det är MKT som ska göras innan säsongen :P

Tack för svaret.

GIK Turbo teknik och SL Turbo är väl två av firmorna som renoverar turbo och då bör kunna balansera dem!! SL Turbo ska vara bra och ha och göra med sa en kompis, billigare än GIK och man skulle tydligen prata med Håkan!

Citera
xelerator
stockholm
Här sen Mar 2005

varför behöver du byta fuelrail, vill du ha en snyggare eller nåt??

ja ska bygga ett helt nytt plenum till min bil som på alla sätt skiljer sig från originalplenumet, o ja ska inte skaffa nytt rail för det.. moddar bara original med nya fästen o så så e de klart..

du behöver inte heller köra singelturbo om du nu inte vill det.. kan ju fortfarande köra dubbelturbo fast med uppgraderade aggregat.. köp bara nya turbosar från usa med samma fläns som org. Om du inte hinner/kan/orkar bygga nytt grenrör... finns massor av gott o få tag på för rimliga pengar ..

men kan du balansera dem för 2-3000:- så kanske du kan vänta lite oxo.. för dem pengarna får du ändå inte något o satsa på ändå så thumbs down..

mvh

O=O===ll=ll===O=O
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Hur vet du att dom behöver balanseras öht? Dom är balanserade från fabbriken och börjar dom vina är det oftast för att lagret är slut eller så är delar av bladen borta. I sådant fall bör dessa kasseras i vilket fall som helst.

Trekanten, Kalmar
Här sen Jul 2005

Trådstartare
Beepbepp: Det är ju det jag undrar. Men jag har ju plockat ner dom och vridit bladen i förhållande till varandra. men det kanske inte spelar någon roll? Ska jag bara montera och köra?

Xelerator: Det finns inga större spridare som passar, då dom är sido-matade (2st 550cc + 2st 850cc original). Måste även byta bränsletrycksregulatorn. Nej, det finns inga turbo som passar original. Det är en sekvetiell dubbelturbo, inte bara 2st lösa turbosar. Märket är hitachi :P Kan få dom balanserade för ca 1500 totalt av en annan firma...

Har ett singelturbogrenrör liggandes, så det kanske blir det. Men det kommer ändå kosta en massa. Turbo, downpipe, ny mappning osv osv kostar mkt pengar, svårt att finansiera när man går i skola också.

Mazda Rx-7 -94
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

Kompressor och turbin är balanserade var för sig vid tillverkningen så är komponenterna i nyckick så ska de vara i balans.
Citera
Zebb
Trekanten, Kalmar
Här sen Jul 2005

Trådstartare
Jag har bara demonterat och satt ihop för att kontrollera om ett lager var slut eller inte, men allt var ok. Så jag behöver inte balansera då?

Som jag har fattat det finbalanserar man med allt monterat, annars är det ju liksom meningslöst då alla turbos är balanserade vid tillverkning?

Mazda Rx-7 -94
Citera
Zebb
Trekanten, Kalmar
Här sen Jul 2005

Trådstartare
Va säger ni? Har två olika bud, vilket är rätt? Ingen som är sugen på att disskutera saken?

Mazda Rx-7 -94
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004

Vet att man balanserar dem på framsida och baksida på både turbin och kompressor men sen när de är ihop vet jag inte
är muttern utan jack så borde det gå sätta ihop utan en sista balansering (men jag har somsagt ingen aning bara vad jag tror)

Veddige, Halland
Här sen Apr 2004

Lyfter denna tråden då min sekundärturbo som jag köpte nyrenoverad av en kille nu verkar ha obalans i sig efter bara 130 lugna mil.

Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks) 1:25,05 (R-däck)
Citera
Zebb
Trekanten, Kalmar
Här sen Jul 2005

Trådstartare
obalansen har du antagligen haft hela tiden, det enorma glappet är nog bara resultatet av den dåliga balansen. Sen har du ju bara använt den i ca 30mil(?). Under 4500rpm idlar den ju "bara" på 130k rpm lr nåt i den stilen.

Detta betyder mao att man ska balansera en turbo då man demonterat den.

Så nu kommer frågan igen, var kan man balansera utan att det kostar lika mkt som en ny turbo?

Mazda Rx-7 -94
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

Re:

Zebb skrev:
Jag har bara demonterat och satt ihop för att kontrollera om ett lager var slut eller inte, men allt var ok. Så jag behöver inte balansera då?

Som jag har fattat det finbalanserar man med allt monterat, annars är det ju liksom meningslöst då alla turbos är balanserade vid tillverkning?

Jag är tveksam om turbotillverkarna gör någon belansering när aggregaten är ihopmonterade, förmodligen balanserar man bara komponenterna för sig. Vet att det finns en artikel skriven av en tillverkare av balanseringsutrustning som menar på att man inte behöver balansera aggregaten efter montering. Har aggregaten däremot varit i drift eller redan balanserats efter montering så måste man förstås balansera om dem om man tagit isär dem och inte satt ihop komponenterna i samma position.
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004

Både Garrett och Holset balanserar turbinhjul m axel och kompressorhjul separat. När dom väl är hopmonterade så sker ingen ytterligare balansering.

Demonterar man ett rimligt fräscht aggregat och monterar ihop utan att ha gjort åverkan så behövs ingen ny balansering. Dock ska man försöka se till att kompressorhjul och turbindito är vridlokaliserade på samma sätt när man monterar tillbaka. Åtminstone Garrett sätter små färgmarkeringar på hjulen som indikerar den lilla obalansen som är kvar efter balanseringen och vrider hjulen relativt varandra så att det tar ut varandra. Dessa märken brukar försvinna rätt snabbt så de finns sällan kvar om aggregatet varit i drift.

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
No turbos, no superchargers. Just pure electricity.
Citera
GordonE
Växjö
Här sen Jan 2005

Re:

2fast4u skrev:
Åtminstone Garrett sätter små färgmarkeringar på hjulen som indikerar den lilla obalansen som är kvar efter balanseringen och vrider hjulen relativt varandra så att det tar ut varandra. Dessa märken brukar försvinna rätt snabbt så de finns sällan kvar om aggregatet varit i drift.
'

Detta kan inte stämma på Garretts GT serie till lastbilar iaf, där finns ingen yttre mutter, utan kompressorhjulet är i stället gängat direkt på axeln.

Mvh Gordon

MB 190 2.3-16T-86
Audi A2 1.2 TDI -01
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004

Nä, borelesshjulen är lite speciella. Garrett rekommenderar att man överhuvudtaget inte demonterar såna snurror.

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
No turbos, no superchargers. Just pure electricity.
Citera
mäcen
Veddige, Halland
Här sen Apr 2004

SL Turbo tar 500:- per snura. Inte så farligt.

Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks) 1:25,05 (R-däck)
Citera
gegge
Malmö
Här sen Nov 2006

Gjorde det stora misstaget att montera isär turbon UTAN att indexerat turbin/kompressor. Är en KKK turbo och den är balanserad i ett stycke vilket syns på toppen på kompressorn som är fasad. Mycket tacksam för inlägget om SL turbo.

Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica)
Citera
Skruva banåkabil
Balansera TURBO?
1, 2   >>
13247 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande