| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
BMW S14 motor.Mutter till oljepumpsdrevet lossnar ?
|
897 besök totalt |
|
Läste för ett tag sedan någonstans på nätet att det är lite problem med muttern som håller oljepumpsdrevet på de lite extremare trimmade S14 motorerna.Den har en tendens att lossna..å då kan ju vem som helst räkna ut vad följderna blir..
Är det någon som har en bra lösning på att förhindra detta..? Har sett att bla. www.bimmerworld.com har en lösning med någon vajjerhistoria..men tycker det verka lite dumt då det snurrar på rätt så duktigt där då man börja varva lite..Tänker då bla på oballansen som kan bli. Såg även att www.vacmotorsports.com har en lösning på det, med en helt ny axel å drev. Någon som vet mer om detta eller rent av har en bra lösning på detta problem..Vill inte råka ut för detta på min motor. Eller det kanske inte är ett problem..
_________________ Jonas Götesson |
||
|
Jag har inte hört talats om det och har troligtvis inte råkat ut för det på någon av mina två motorer. Nu är iofs inte mina motorer extremt trimmade 260 resp 460hk men tror inte heller att Polaren ghar gjort nånting åt saken på sin 900hk maskin heller men jag är inte säker i hans fall.
Blev nyfiken själv nu och måste såklart undersöka detta. MVH Jonas _________________ Jonas Edling |
||
|
Är inte den muttern vänstergängad? Det är den iaf på S50. "Problemet" som vissa har haft på S14 har väl varit att splinesen på oljepumpaxeln kan bli dåliga.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
|
Re:
Hoppas inte att muttern är det för axeln är iaf "rättgängad"
_________________ Jonas Edling |
||
|
Re: BMW S14 motor.Mutter till oljepumpsdrevet lossnar ?
Generell lösning på att stoppa muttrar från att lossna. Borra ett hål genom muttern och naja med tunn ståltråd. Görs inom flygindustri och mc-racing. Eller lossa den, rengör gängor och sätt fast med gänglåsning som klarar den temperatur som blir. De flesta lösningar även om det är vajrar inräknade är mestadels centrerade och påverkar inte nämnvärt förrän du börjar varva 15-20' rpm _________________ Roland Johansson |
||
|
Detta verka ju inte som ett vanligt problem tydligen..
"M3-Jonas" Jag menade inte kanske mest hk när jag skrev extremtrimmade.Jag förmoda att din kompis kör turbo/kompressor å då behövs det inte varvas så mycket.Det är ju när det blir redig snurr på grejjerna som det kan uppstå problem..Min motor är spec. till ett maxvarv på 10250v. Problemet med att muttern lossnar, har inte hänt på denna motor (ännu). Men när jag råkade läsa det så blir man ju lite fundersam om detta är ett vanligt fenomen.Men tydligen inte... Man kan ju slå en pling till Köhler å fråga också....Han borde ju veta om det är ett problem..
Känns inget vidare att ha ståltråd sittande i en sådan pass rörlig del.Lilla minsta det skulle bli någon slaggs vibration å tråden kommer i rörelse så tar det nog inte så lång tid innan den nöts av och lossnar...(Bara mina personliga funderingar) _________________ Jonas Götesson |
||
|
Jag föstår att du blir fundersam och orolig när du har hört det för att tappa det derevet vill man INTE!
Som sagt var så åker vi båda överladdat och varvar inte mer än 8600rpm resp 9200rpm. Slå gärna en pling till Köhler och berätta sen vad han sa så kanske man kopierar din lösning som en extra säkerhetsåtgärd. MVH Jonas _________________ Jonas Edling |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
897 besök totalt |