| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Mäta kolvdiameter
|
8 besök senaste veckan (6263 totalt) |
|
Mäta kolvdiameter
Vart mäter man kolvdiametern på en kolv? Jag har köpt smidda kolvar och det står 84.4 på kolven medans det står 84.36 på kartongen. Jag skulle kontrollmäta men fick det till att kolven var max 84.2 om man mäte tvärsför kolven ovanför kompressionsringen (alltså mellan ventilerna, den del som skaver emot blockets cylinderväggar) _________________ Joakim Karlsson |
||
|
Kolven är som minst ovanför kolvringarna och som störst längst ner på skirten.
Det är lite olika från kolvtillverkare till kolvtillverkare var de vill att man ska mäta men ofta brukar måttet vara ca 10-15mm under kolvbulten och detta mätt 90 grader från kolvbulten sätt. Vissa ska mätas längst ner på skirten. Anledningen till att de uppger olika vart man ska mäta är att de även uppger olika kolvspel. _________________ Jonas Edling |
||
|
Är det sugmotor eller överladdat?
Smidda eller gjutna kolvar? Jag åker med 0,12mm och det är rätt mycket men det blev så pga skicket på blocket... Skulle annars lagt mig på 8-9 hundradelar i spel. Åker du överladdat och med smidda kolvar, mao rätt mycket spel. _________________ Jonas Edling |
||
|
CP kolvar med TG Racing spec ska ha 0,08mm vid 800 Hk överladdat så att säga något generellt är svårt.
Venolia tillåter enligt sin tekniska avdelning hela 0,15mm vid 800 Hk överladdat. rekomenderat är 0,11mm. mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||
|
ok, där ser man. Jag trodde det var ungefär samma material i alla smidda kolvar.
Jag ska köra överladdat, Lancia delta integrale 16v DVS 2 liters fyrcylindrig turbo. om jag kör med 84,4 som det står på kolvarna så skulel det innebära ~10 hundradelars spel över hela diametern. Blocket är 84 från början _________________ Joakim Karlsson |
||
|
Re:
Det förekommer olika material. Material baserade på 2618 respektive 4032 är de vanligaste för smidda kolvar, men även metal matris kompositer förekommer. 4032 har högt kiselinnehåll och därmed mindre värmeexpansion än 2618. Vilken temperatur kolven håller vid drift påverkar förstås också spelet som behövs. |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Mäta kolvdiameter
|
8 besök senaste veckan (6263 totalt) |