Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 6662 besök totalt |
Har testat både SRF och RBF600, och tycker att Motulen fungerar otroligt bra i förhållande till priset! Dock är SRF outstanding enligt mig, det tråkiga är bara att här i stan kostar den 895:- litern...
![]() ![]() Vad gäller byte av vätskan i ABS-enheten, så undrar jag om vätskan kommer upp i några kritiska temperaturer så långt upp i systemet? Eller tänker jag helt galet..? _________________ Linus Pålsson GR Yaris -21såld Lexus RC-F Track Edition - 20 såld Focus RS MkII -10 såld Honda MB6 -97 såld M535i -86 såld |
||||
Re:
För min Corvette gäller något som heter "Tech II" vilket är den dator/service dator som verkstan har och kopplar in i styrsystemet. Då kan man köra ABS pumpen manuellt (Tech II purge) och då också skölja ur all gammal bromsvätska. Det rekommenderas på Corvette forumen i USA där de kör mycket bana. Annars skitar man ner nya vätskan direkt med det gamla i ABS pumpen. SAAB verkstäderna klarar detta. Antar att samma gäller för alla märkesverkstäder eller välutrustade "tuners". Jag tyckte det verkade lite "overkill" först men kostar bromsvätskan nästan 600 spänn litern (köpte min SRF hos www.Sandtler.se till bra pris) vill man ju ha nytta av den fullt ut. Vilket som bryter ner vätskan ända in i ABS enheten, temperaturen eller fukten, kan man ju spekulera över men den är ju väldigt hygroskopisk så jag tror det är fukten. _________________ Ralph Frisk Cayman 718 GTS -18 Såld Corvette C6 Z06 -07 Såld Corvette C5 Z06 -01 Såld Corvette C3 SB -72 Såld |
||||
Annars går det bra att bara pumpa ur vätska tills det är så gott som tomt i behållaren och sedan fylla på med Biltema el dylikt.
Pumpa genom och fyll på i behållaren innan den blir tom. fortsätt tills du sköljt hela systemet. Sedan pumpar du ur vätska till behållaren är så gott som tom och upprepar proceduren med den nya fina highperformance-vätskan. Inget gammalt kvar i Abs:en och inget behov av ngn dator. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Re:
om jag har fattat det rätt så är ABS enheten ett slutet system ända tills det aktiveras. Där finns mao vätska inne i ABS pumpen, därför fungerar inte din metod. _________________ Ralph Frisk Cayman 718 GTS -18 Såld Corvette C6 Z06 -07 Såld Corvette C5 Z06 -01 Såld Corvette C3 SB -72 Såld |
||||
Re:
RS14 PS. jag köpte 12 liter SRF från tyskland förra året. Kostade mig ca 250 kr litern då inkl frakt. så visst går det att hitta det billigt. _________________ Mathias Lövdblad |
||||
Re:
Funkar RS14 även som ett (någorlunda) "gat belägg" på Speedstern? Har hört från en annan Speedster ägare om "nära döden"- upplevelser med kalla Ferodo DS3000 belägg i vanlig trafik (DS3000 verkar på pappret kunna motsvara RS14). _________________ Patrik Fahlström |
||||
Re:
Funkar hur bra som helst.. gnisslar lite men greppar alltid bra. Har alltid kört till och från banorna så den har använts en hel del på gata. PS. när kommer det upp en tråd på din vita? vill se närbilder på buren! ![]() _________________ Mathias Lövdblad |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 6662 besök totalt |