Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Volvo 850 TURBO med godis :) | 1, 2, 3 >> 4 besök senaste veckan (15111 totalt) |
Här kommer lite fakta på min bil som jag kommer köra med i sommar, var först byggd för att åka strippen men nu är det 100% för bana
Skriv gärna några ider som du kan komma på.. Man kan behöva lite tips när man bygger Bilder finns lite längre ner på sidan .. Motor Turbo: SRX1000+, ombyggd och lättad av NLR. 71,5 mm kompressor inducer, 140mm slanganslutning. Grenrör: Byggt av 48.3x2mm rör, använt 17st böjar och 600mm rakt rör, fläns mot toppen är 10mm, flänsen mot turbon är special fläns 2st 44mm Tial WG Insug: Byggt i aluminium med fläns mot toppen från ett rakt insug från 2.5t -00, trattar med fulradie, konar upp från 50mm till 60mm, plenium byggt i 5mm aluminium med en stor volym, gaspjäl på inv 76mm med 3.5" anslutning Spridare: 1600cc spridare från Ford tillverkade av Bosch I Motorn Kolvar: JE kolvar costom tillverkade bara för mig med 81.2mm bor, vikt ???g Custom kolvbultar i verktygsstål. JE kolv ringar Stakar: Smida staker från Carilo i usa som är 163mm vikt ???g Vev: Lätta vevn från 2.5t-00 med störe spel på stakarna för bätter smörjning Block: Alu block från v70 D5 -03 med förstärknings stavar alu Topp: Alu topp från en V70 -02, som är max portad med 2mm störe vetiler på avgas och 1,5mm störe på insug, mirda frästa vetil säten, dubbla vetilfjädrar, fast vvt Kammar: Special trim kammar 11mm lyft 295grader Övrigt Motor Bränsle system: Stålomspuna 16mm slangar med en spridar brygga från NUK och en linjär bränsle trycksregulator från Aeromotive, En huvud pump från ??? (inte klart än) 2st -044 som gårt till den lila tanke. 60l fuel cell olje system: 5 stegs torrsymp, med 10liters olje tank bak i bilen, 19 rades oljekyl, olje termostat (80grader) Egen byggd sump 50mm tjock med tre sug hål IC/laddrör: Celpacket 67x24x8mm, svetsat ihop två packet till ett så kylkapasiteten öker. Laddrör i 3" rostfritt med en Tial 50mm dump Avgassystem: Rostfritt 4¼" som delar upp sig i två 3" vid bakhjulen med två 3" dämpare Växellåda/drivaaxlar: M56H v2 med en Quaife ATB diff. Orginal drivaxlar Sprut: Nira i3+ Koppling: Tilton koppling med tre skivor, egen byggt svänghjul Övrigt i motor rumet: Motor kåpor från S60-04 Bort taget: ABS enheten, spolarvätske behållaren, styrboxlådan, lamptorkarna, Ac, alla orginal sladar Bil Utsidan: R-front Klarglas med svart bakrund S70 handtag Bakstöt med två utblås Stötdämpare: Hemma byggda colivers med stötdämpar ben från Koni med vikt ställda fjädrar, Sänkt ca 150mm Ställbara fjäder talrikar fram Hjulupphägning: Busningar i delerin plast med rostfria rör 12.9 skruvar Bromsar: Fram 8 kolvs Brembo ok med 378mm skiva Bak 4 kolvs ok med 330mm skiva stålomspunen slang runt om, Hydralisk handbroms, bromsredusering I bilen: All ljudisolering är borta Alla orginal sladar är borta Instrumet bräda och panel är lättat Egen svarvad växel spak, förlängd 15cm, ändarde lägen på lådan Batteriet flyttat in i bilen, optima batteri som är lätter Värme packetet är lättat och ombyggt Skyddsbur Två Sparco stolar med sex och fyra punkts bälte Dörsidor och baksäte är borta _________________ Leif Hermansson |
||||||||||
Tjenare Leif, törs man fråga om det är på din bil Maciek ska montera bussningar till framvagnsbryggan som jag jäktade fram?
Smart koncept det där, ska försöka få Maciek att meka min bil också Mvh Jon |
||||||||||
Tjena.
Ska bli kul att se hur dettta slutar. Även kul att du gillar mina bilder Hänger du med TPC till Uråsa nu till sommaren med, så bara hör av dig så kan vi nog snabbt styra upp lite mer bilder om du vill |
||||||||||
Jäktade Så fårt dom kommer så blir det till att montera dit dom _________________ --VVTS-- |
||||||||||
Måste säga att du har fått till en riktigt hårig 850
När Maciek pratade om denna bil vart man ju klart nyfiken och den är ju nästan värre än man tänkte sej från början. |
||||||||||
Ha ha japp det är nog så att du har fått mig över på banan.. Har ju bara kört en gång på bana innan och det var ju med V70R så det kommer nog att bli som natt o dag.. Skall bli skoj o se vad man har kört in sig på
Japp det är min bil som skall få dom.. Det är ju lite ont om tid måste ju få ihop allt så man kan köra lite innan allt börjar... (menar alla tävlingar o banträffar)
Jag tackar för bilderna, har du några fler på min bil.. Är lite dålig att ta kort när man är ute och köra.. Klart att jag skall köra om allt funkar som det skall.. Den skall ju användas, skall ju inte stå och se bra ut den skall ju slita på banan
Jag tackar, skoj o komma o vissa vad det är som han har pratat om
Japp det har jag.. Japp det är bara o komma o hälsa på.. _________________ Leif Hermansson |
||||||||||
Vilken klass passar ett sånt där monster in i? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||||
Skall köra tävlingar på strippen och bara köra för nöjet skull på bana _________________ Leif Hermansson |
||||||||||
"Jag tackar för bilderna, har du några fler på min bil.. Är lite dålig att ta kort när man är ute och köra..
Klart att jag skall köra om allt funkar som det skall.. Den skall ju användas, skall ju inte stå och se bra ut den skall ju slita på banan" Kul att höra, en bil är ju byggd för att användas Var du på Uråsa båda gångerna så kanske jag har, kan kolla efter. |
||||||||||
Kom igen nu, en liten uppdatering hade inte skadat, såg allt att du var ute och rullade (dock inte för egen maskin ).... _________________ Mikael Persson |
||||||||||
Jo då den går för egen maskin med men Leif bogserade bort bilen för 4-hjulsinställning till Volvo på allmän väg och bilen är inte påställd därför valde han detta _________________ --VVTS-- |
||||||||||
Misstänkte att det var något sådant, mötte dom både när dom åkte och när dom kom tillbaka... _________________ Mikael Persson |
||||||||||
Våra race- och banåkarbilar Volvo 850 TURBO med godis :) | 1, 2, 3 >> 4 besök senaste veckan (15111 totalt) |