Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Körglädje på väg att ersättas av adrenalinkickar?
1, 2, 3, 4   >>
8269 besök totalt
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Att definiera uttrycket körglädje är inte det lättaste man kan ge sig på, men för många handlar det om att kunna köra ett fordon där man får bra respons på sina inputs och bra feedback från fordonet så att man kan agera tillsammans. Tyvärr verkar antalet bilar på marknaden med hög portion körglädje minska, till förmån för bilar som mest ger adrenalinkickar av acceleration och höga farter.
Interagerandet med bilen börjar redan när man ska iväg från stillastående. Vill man iväg kvickt gäller det att man har lagom mycket gas när man släpper upp kopplingspedalen så att man får rätt mängd hjulspinn att balansera ut en sträcka framåt.
Visst är det en skön känsla när man trycks mot ryggstödet när man pressar gaspedalen mot golvet, men ofta fattas progressiviteten i det hela. Mängden pådrag ska helst motsvara trycket mot ryggraden, men elektroniken hjälper ofta till att ge mer eller mindre fart än man själv tänkt. Dessutom har moderna bilar en tendens att jämna ut ryckigt gaspådrag med något som fanns i tankegångarna hos en elektronikingenjör och kanske inte är exakt det man själv önskar. I vilket fall som helst kan man inte göra något åt saken.

För att ytterligare "förenkla" för föraren förses bilar allt oftare med elektroniskt styrda växellådor som sköter kopplingsproceduren på förutbestämt sätt. Detta visar sig ännu mer vid momentet efter starten, nämligen växelbytet. På en klassisk konstruktion kan man växla i den takt man vill och dessutom kan man släppa ihop lamellpaketet enligt eget tycke och smak för att därigenom påverka bilens attityd till omgivningen. Denna konst ska främst användas i kurviga vägpartier så att önskad grad av över- eller understyrning uppnås. I detta skede är man även hjälpt av att krafter från hjulen förs över till ratten så att man förnimmer de olika greppförhållanden som däcken utsätts för. Av någon anledning förses bilar med tung hjulupphängning och klumpiga hjul, egenskaper som i stor grad dämpar informationen till föraren.

Andra saker av stor vikt är alla komfortdetaljer som bilar är utrustade med. Visst är det skönt med sval luft på sommaren, men när priset är att en ordinär småbil väger som två bilar gjorde för 20 år sen kanske det är dags att fundera lite. Visst låter tanken på en GTi-bil med över 200 hk som något positivt, men när det bara är för att kompensera viktökningen så tar jag gärna en med 110hk istället förutsatt att den kommer i det lättare utförandet. Denna ökning av både vikt och effekt gör att resten av bilen måste anpassas för den högre belastningen och då väger det ju ännu mer.

I slutänden står man där med en två ton tung konstruktion som visserligen gör 0-100 km/h på 5 sekunder, men man kan inte kontrollera den utan att datorerna håller allting i schack. Ska det vara roligt, det?
Nä, lyssna på de som haft förmånen att ratta en bil på 5-600 kg med "bara" 60-100 hk. De har upplevt fler dimensioner av bilkörningen än de flesta andra.

Egentligen tänkt som tidiningskåseri, men hamnade här i stället...

Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Jag kan inte låta bli att spinna vidare på dina tankar...

Till vardags skulle jag aldrig stå ut med en bil utan luftkonditionering eller ljudisolering.
En ur-GTI skulle jag aldrig kunna ha som bruxbil, den passar bäst i hobbygaraget.
om man ska bygga en ny bil, som dessutom är säker, så kommer den alltid att bli tung -
om man inte använder lätta (dyra) material.

Jag är bortskämd med en bil med ypperlig styrkänsla och fin balans, trots framhjulsdrift.
Här om dagen på motorvägen kände jag på millimetern i ratten var det var halt och inte.
Makalöst

Där emot håller med dig om att trist elektronik mellan gaspedal och motor suger.
Min ESP (anstisladd) är effektiv och brutal - tryggare än Volvo. thumbs down Dessutom
går den inte att stänga av...

Det finns ju några roliga bilar trots allt (i alla fall om man får tro våra vänner på Automobil)
och det är BMW 320 si, Golf GTI och Mazda Miata, där tillverkaren tydligen gjort allt rätt.
Speciellt med Miatan. Annars är det mest bara skit med nya bilar.

Fixhult
Här sen Apr 2004

Det viktiga är ju att kunna skylta med körglädje samt kunna presentera nåt som märks på en provkörning. Efter köpet ska ju plåtlådan ändå bara rulla i en kö så vad spelar det för roll då.

Att man kan sitta och oscillera gaspedalen med 2Hz utan att spjället rör sig är ju lite skamligt i en svensk bil med körglädje i försäljningsbroschyren...
När kommer det en linjäritetsknapp (pss som det går att slå av antisladd/antispinn)? Dvs inte ett konstlat sportläge där man överstyr utan där kontrollerna är så linjära som möjligt (fast även vajergas har ju ett orunt hjul på spjället).

Nya Miatans E-gas verkar vara riktigt rätt gjord iofs, Jag reagerade aldrig över den vid provkörning och det gick att få bilen att hoppa groda (människans seger över elektroniken ).

Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

Jörgen (Jet) skrev:
Jag kan inte låta bli att spinna vidare på dina tankar...
Det var liksom tanken med att skriva här och inte på papper. Här får man ju respons direkt och inte ett tag senare.

Jörgen (Jet) skrev:
Det finns ju några roliga bilar trots allt .
Jag är skeptisk.

Niklas Falk skrev:
Nya Miatans E-gas verkar vara riktigt rätt gjord iofs, Jag reagerade aldrig över den vid provkörning och det gick att få bilen att hoppa groda (människans seger över elektroniken ).
Kanske är så man ska kolla när man köper bil. Går det att få "kärringstopp" med den så behöver man inte skriva av den från inköpslistan direkt.

Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Bra skrivet !

Jag var ute och provkörden en v50 ordentligt på en ikea parkering för ett tag sedan. Den har an ju läst ska vara "körglad". Men oj vilken överraskning jag fick. Måste varit vodka i styrboxen för gassvaret var patetiskt (mycket vanligt på moderna bilar av någon bisarr anledning), lika rutten var styrningen. Det kändes som man körde en amerikansk överservoassisterad familjebuss, hade t.o.m varit för usel för att lira GTR2 på datorn . Det enda positiva var väl växellådans läge som var rätt tajta och fina. Men om det här ska kallas körglädje då vet jag inte var världen är på väg....

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Re:

Lennart Hall skrev:
Jörgen (Jet) skrev:
Jag är skeptisk.

Du får väl skaffa dig en fin gammelbil som går att bruxa? Var inte du förtjust i E28?

Vad du beskrivit av din nuvarande vardagsbil så låter den erbarmligt dålig, inte alls
som den relativt välartade 9-5 Aero jag testat. Vi kanske borde byta bil några dar
för att verifiera saken? Nå'n hund går i alla fall att klämma in där bak i min kärra.

Jag vill gärna tro att det går att hitta nya roliga bilar men dyrt är det, hur man än vrider och vänder sig.

Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Re:

Cédric skrev:
Jag var ute och provkörden en v50 ordentligt på en ikea parkering .

Personligen tycker jag inte att man kan utröna en bils egenskaper i så låga farter. Min gamla
Alfa är jättelätt att hantera i låga farter men en ren mardröm när det börjar gå undan, med giftiga
retursladdar.

Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Re:

Jörgen (Jet) skrev:
Cédric skrev:
Jag var ute och provkörden en v50 ordentligt på en ikea parkering .

Personligen tycker jag inte att man kan utröna en bils egenskaper i så låga farter. Min gamla
Alfa är jättelätt att hantera i låga farter men en ren mardröm när det börjar gå undan, med giftiga
retursladdar.

Det gick tillräckligt fort för att jag skulle kunna utröna tillräckligt tycker jag. Chassiemässigt verkade det inget fel på bilen, understyr inte så mycket och den var rätt turn-in villig. Men det var just den totala bristen på nån form av bilkörningskänsla som var alldeles jättetråkigt...

Alfaryktet säger ju att dom är ena riktiga kurvmaskiner, eller hur är det egentligen på den fronten

Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

Jörgen (Jet) skrev:
Lennart Hall skrev:
Jörgen (Jet) skrev:
Jag är skeptisk.

Du får väl skaffa dig en fin gammelbil som går att bruxa? Var inte du förtjust i E28?

Vad du beskrivit av din nuvarande vardagsbil så låter den erbarmligt dålig, inte alls
som den relativt välartade 9-5 Aero jag testat. Vi kanske borde byta bil några dar
för att verifiera saken?
E28 är trevliga, men problemet är ju hundarna och att äldre bilar sällan är driftsäkra.
Jag skulle gärna prova din bil en sväng för att vidga mina vyer.

Jag kanske är enfaldig som tror det är fler än jag som tycker det mesta man provar känns tråkigt.

Eskilstuna
Här sen Jan 2006

Körglädje i nya bilar kan väl jämföras med "vi har monterat sportspakar och 19 tumsfälgar på nya Boeing 747" :fly: Bilbranchen har numera satsat sina pengar på att föraren ska komunisera med svärmor via telefon istället för att ha nån konstig komunikation med sin bil, allt för husfridens skull.

www.modsport.se
Citera
Mr. Pink
Belmont Kalifornien USA
Här sen Dec 2005

Man kan ju alltid hoppas på att det nya utsläppskravet med 130g co2/km kommer att resultera i lättare bilar med bibehållen krocksäkerhet. Nya bilar idag är ju löjligt tunga enligt min mening. Det blir bara med mer och mer levande massa som ska acceleraras och tas upp i krock.

Blev själv påkörd av en oförsiktig taxiförare i veckan. En stor 1600kg Misubishi rakt in i förardörren på min lilla R5gte dock så var det på en 30-sträcka (och självklar höll han hastighetsbegränsingen ( not!) ). Bilen blev nog oreparerbar. Första ögonstenen, inte en rostfläck, nytvättad, usch vad jag är ledsen för den. Dock så klarade jag mig helt oskadd vilket jag är väldigt tacksam för. Själklart skyller taxichaffören direkt på att det var mitt fel men som tur är fanns där ett vittne som står på min sida. thumbs up

Cédric: Utanför Q på Drottning Kristinas väg får du gärna skänka en tanke åt min 5:a

/Johannes

1953 Ford F100
2023 Ford Bronco Badlands
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Re:

Mr. Pink skrev:
Man kan ju alltid hoppas på att det nya utsläppskravet med 130g co2/km kommer att resultera i lättare bilar med bibehållen krocksäkerhet. Nya bilar idag är ju löjligt tunga enligt min mening. Det blir bara med mer och mer levande massa som ska acceleraras och tas upp i krock.

Blev själv påkörd av en oförsiktig taxiförare i veckan. En stor 1600kg Misubishi rakt in i förardörren på min lilla R5gte dock så var det på en 30-sträcka (och självklar höll han hastighetsbegränsingen ( not!) ). Bilen blev nog oreparerbar. Första ögonstenen, inte en rostfläck, nytvättad, usch vad jag är ledsen för den. Dock så klarade jag mig helt oskadd vilket jag är väldigt tacksam för. Själklart skyller taxichaffören direkt på att det var mitt fel men som tur är fanns där ett vittne som står på min sida. thumbs up

Cédric: Utanför Q på Drottning Kristinas väg får du gärna skänka en tanke åt min 5:a

/Johannes

Har nog sett den där några gånger. Tråkigt att bilen blev mos, desto bättre att du överlevde närkontakt sittandes i en rfemma ..Nackdelen med att ha en bil med tjänstevikten 850kg är ju avsaknad av material här å var. Exempelvis i dörrarna, plåten är tunn som aluminumfolie.

Förresten, vad har du gjort av åket nu, skroten ?

Citera
Mr. Pink
Belmont Kalifornien USA
Här sen Dec 2005

Den står här hemma nu med med en soppåse tejpad över dörren. Jag vet inte ännu hur försökringsbolaget vill göra ännu men jag vill i vilket fall behålla den. Det sitter ju en massa delar som kan jag kan ha på min Gtt. Det riktigt jobbiga just nu är att se den stå där handikappad. Det näst bästa alternativet förutom reparation är ju att låta den leva vidare som delar till min andra bil.

Lite on-topic... För mig verkar det som om att ju mer en bil krånglar med småfel och så, deso mer så får man känslor för den. Våran stora toyota avensis är klockren på alla sätt och vis. Bra prestanda, komfort, m.m... Men den lever aldrig upp till nån av mina 5:or i vad det gäller körglädje.

/Johannes

1953 Ford F100
2023 Ford Bronco Badlands
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006

Citat:
Jag kanske är enfaldig som tror det är fler än jag som tycker det mesta man provar känns tråkigt.

Jag håller på att provköra en massa bilar eftersom jag ska byta i sommar och håller med om att dom flesta är vad gäller bakom ratten.
"Trygga" köregenskaper är det som gäller dom flesta bilar som egentligen betyder tråkigt men säkert. Tror dock att trenden kommer svänga i och med den nya avgasnormen till mindre och lättare bilar men med sämre komfort och som kompensation för detta kommer det att erbjudas körglädje som ju inte väger något.
Det börjar oxå bli mer och mer automatlådor som säljs i nya bilar, och det måste väl vara pga att alla envisas med att ha 6 växlar. Visst är det kul att växla men att sitta och veva som en galning när motorn har ett register brett som saharaöknen känns det inte lika kul.

www.modsport.se
Citera
Krullert
Västerås omnejd
Här sen Dec 2004

Morsan har en Renault Clio 1,2 8v -02. Jag kan säga att den är riktigt rolig att köra i rondellerna med! När jag får chansen att köra den brukar jag ta en omväg för att få svänga lite. Kopplingen är lite för lätt men annars känns den bra! 62hk@<1000kg med fräch och modern chassiuppbyggnad.

Hjälsta
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

kimmen skrev:
Citat:
"Trygga" köregenskaper är det som gäller dom flesta bilar som egentligen betyder tråkigt men säkert.
Tyvärr brukar trygga egenskaper vara sådana att man knappt märker vad som händer. Dessutom är många bilar avstämda så att de gungar runt mittläget så man får känslan av en "flygande matta" vilket ger mig illamående.

Eskilstuna
Här sen Jan 2006

Precis, det är så biltillverkarna och många förare vill ha det. Man känna sig trygg genom att inte få några signaler om läget eftersom man räknar med att den som kör ändå inte kan tolka läget. Sen skiver man i reklamen att bilen är körgald så tror dom som köpt den att den är. M.a.o. ska dagens bilar "åkas" och inte "köras".

www.modsport.se
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Man kan ju misstänka att det är det berömda autobahnchassit som upphöjts till religion. Hur var det nu?
man ska kunna rycka kraftigt i ratten och bilen ska bara svara genom att gunga till lite.
På svenska bilar var det väl Saab 900 (den yngre) som var först ut (eller man fick snarare ärva det
efter Asconan...Som senare skulle återuppstå i förlängd version som 9-5). V70 har väl också en så
"trygg" framtoning.

Stockholm
Här sen Dec 2002

Min mening är att det finns färre och färre roliga bilar. Några sticker dock ut, exempelvis Mini Cooper på 15" fälgar med 175 breda däck (inte S med 18" och 225 breda däck... ).

Focus STn jag har är iofs trevlig, snabb, bra avvägd dämpning och mysigt orr från motorn, men visst saknar den styrkänsla, närkontakt med vägen och tung som attans, men det är ju ingen Seven, och man får plats fem pers i den plus bagage - vad mer kan man förvänta sig?

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Det måste vara nåt fel på mig.... Jag kan tycka att nästan vad som helst kan vara skitskoj o köra runt med. Har harvat runt i en lånad Golf ett litet tag, 10-15 år gammal rosthög i snikversion med dubbdäck. Den är skitskoj o försöka få runt i rondeller och runt gathörnen. Konstigt nog. Har haft en riktigt skrotig bubbla en gång (som vinterbil när jag hade en rostig gammal 911 ) och den var också skitskoj att slänga runt med. Stora bilar tenderar att bli lite svårare att ha skoj i dock.... Lånade en Citroen C5 kombi nyligen och det var väl lite trist att köra Esssingeleden, det blev mer åka. Men rondeller o skarpa kurvor var rätt skoj med den med.

Jag får ihop två slutsatser, det är för min egen del inte bilen utan svängarna i sig som gör att jag tycker det är skoj, relativt oberoende vad jag kör. Är det däremot rak landsväg så blir det lätt "åka" istället för "köra" med många bilar. Helt klart är det ovanligt med bilar som lyckas locka en till att "köra" i alla miljöer. Den andra slutsatsen är att prislappen spelar in. Jag skulle verkligen inte vilja lägga 200 tusen för att äga en bil som var som tex C5an. Om man investerar hiskeligt massa pengar i inköp och ägande i sin bil så har jag svårt att ta att man får så mycket "tråk" för alla massa pengarna. Och det sista är väl lite det som snackats om i tråden redan.

Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Re:

Magnus Thomé skrev:
Jag får ihop två slutsatser, det är för min egen del inte bilen utan svängarna i sig som gör att jag tycker det är skoj, relativt oberoende vad jag kör.

Det beror nog på vilken typ av förare man är. Jag hörde talas om en F1-förare (minns inte vem) som var
väldigt duktig på att köra bilar med dålig feedback. Han lärde sig helt enkelt var gränserna gick. Han kunde
uträtta storverk med bilar som andra mest satte i sandfållan.

Andra är nog mer beroende av att bilen förmedlar vad som händer.

1, 2, 3, 4   >>
8269 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande