| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
SÄLJES
S: Caterham Superlight R400 *SÅLD*
|
4260 besök totalt |
|
Caterham Superlight R400 -05 Byggsats hämtad i England dec -03. Bilen är byggd för gatkörning men även Roadsport A - vinnarbil. Slutade 2a i MGCC klubbmästerskap klass RS (Clubman och Modsport) första säsongen. -Stora bromsar - Formel 3000 -Blackpac -Instrumentbräda och stänkskydd i kolfiber - Klarade båda SFRo besiktningarna utan anmärkning. - Reg.bes utan anmärkning - FIA godkänd båge/bur Motorn är en 1.8L K-serie med Caterhams torrsump, Jenvey insugningsrör, Piper fastroad kamaxlar. Emerald styrbox, 194hk/7200rpm. Snäll motor som drar fint från låga varv. Ford Type-9 låda med Quaife drevsats. Quaife ATB diffbroms. Bilen är inställd för gatkörning och kan bli ännu snabbare på bana om hjulupphängning, stötdämpare, fjädrar, cornerweight osv justeras. Vagnbok helt OK utan anmärkningar. Entusiastförsäkrad. Bilen är fantastiskt lättkörd och ger garanterat en adrenalinkick! Jag kan tänka mig delbyte mot Porsche 964/993, Lotus Elise eller Austin-Healey 3000 BT7. Anders Anders.schildt@tetrapak.com 0733-364970 [/img]
_________________ Anders Schildt Austin-Healey 3000 Austin-Healey Sprite MGB GT |
||||
Enligt racecarsdirect begärs Eur35K vilket är knappa SEK 315K. Edit: GBP => EUR _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
||||
Ber om ursäkt...såg just att det var EUR 35K vilket är ca SEK 315K (vilket inom parantes sagt är ett rimligt pris för vagnen i fråga). _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
||||
|
Re:
Har du byggt ihop den själv? Eller är det ett GunnarB-bygge? Utifrån bilden får man väl dra slutsatsen att den är högerstyrd, föraren just trillat ur eller en extremt liten förare? _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g
|
||||
|
Seven
Det är nog läge att konta ägaren för korekt info, han har ju redovisad både mail o tele komunikationer _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga. Austin 1275 GT 1975 Austin Cooper 1968 |
||||
|
Re: Seven
Han får gärna svara i tråden, fler än jag kan vilja få info. _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g
|
||||
|
Hej!
Bilen är högerstyrd. Utrustad med "lowered floor" - det är därför jag, som är 190 cm, sitter ganska lågt. Bilen väger mellan 490-500kg beroende på däck. Jag har hämtat bilen själv hos Caterham. Mvh Anders _________________ Anders Schildt Austin-Healey 3000 Austin-Healey Sprite MGB GT |
||||
|
Måste bara flika in att det är en vansinnigt trevlig bil. Fint chassi och Comma-blue i färgen. Kan det bli bättre?
Fast går det att få in den i Roadsport med sprut och 1,8 motor med den vikten? Jag sålde ju min R500 motor för att det blev dör krångligt att bygga om den till 1,6 alternativt att sätta på förgasare. Priset är inte fel. Skulle gärna ha den motorn i mitt chassi.
_________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: |
||||
|
Bilen väger ~640 kg i Roadsport A inkl. förare.
Den teoretiska effekten på motorn enligt reglmentet är 200hk (640kg/200hk=3,2kg/hk=klassgränsen) Jag kan bara bekräfta att bilen är väldigt lättkörd, välbalanserad (Chapmans förtjänst) och är vansinnigt kul.
_________________ Anders Schildt Austin-Healey 3000 Austin-Healey Sprite MGB GT |
||||
|
Re:
Jopp. Det är ju samma chassi som på min superlight såvitt jag kan fatta. Bara av intresse, har du några varvtider för jämförelsens skull? Här kan du läsa Kraniels Caterham-test. Superlighten i texten är ju alltså min bil. http://motorklubben.expressen.se/pub _________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: |
||||
|
Re:
|
||||
|
Re:
Det är väl tyvärr ungefär den enda bana som jag inte kört på. Ja, Sturup har jag inte heller kört med Caterhamen. _________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: |
||||
|
Bästa varvtid från 2005 från tex Knutstorp, MGCC's höstrace, var 1.05.7 vilket blev nytt varvrekord av Brolund under Sportvagnsmeeting 2006.
Många resultat ligger på mgcc.nu där jag tävlat i både RS och Roadsport A. Där går det nog att jämföra mot andra bilar. Häftig artikel - tack för tipset! //Anders _________________ Anders Schildt Austin-Healey 3000 Austin-Healey Sprite MGB GT |
||||
![]() |
SÄLJES
|
4260 besök totalt |