| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bromsbelägg för EVO 9 med rdäck
|
969 besök totalt |
|
Re: Bromsbelägg för EVO 9 med rdäck
Du kan nog hyffsat lugnt vända dig hit www.peansweden.com och sedan bara lyssna på vad du ska ha och beställa utan vidare krusiduller. Han har stenkollen i bromsarnas värld. _________________ Joachim Qvarnström |
||||
|
Lite mer info, tack
- vikt - hk - däcksbredd och däcksval? - Ska de tåla fullt spett på Sviestad eller Midlanda i 60 minuter? Det näst sista, det med däcken gör inte såååå stor skillnad men nog blir det olika krav på bromsarna om du kör 215 breda Dunlop SSR eller 245 breda Dunlop Direzza soft typ
Är det bilen exakt med den trim, konfig och däcksval osv som du har lite fartdata på i signaturen? Ger ju lite fingervisning om vad du kan behöva men mer info skadar aldrig Håller annars med Qvarnis till 100%, Stacke på PEAN vet vad han håller på med _________________ Magnus Thomé
|
||||
|
- Vikt med bränsle och förare borde ligga runt 1600 kg. - Ca 360-380 hk. - Troligen 235 breda däck, TOYo R888 eller Yoko 048 i någon hårdare gummiblandning. - 60 minuters stinter lär nog inte behövas men de ska tåla en rejäl omgång på Midlanda iaf.
De tider som står i signaturen är med förra kärran, nuvarande är inte fullt så snabb. _________________ Anders Berglund |
||||
|
oj, massa vikt o massa hk och ganska mycket fäste. Krävs nog tåliga doningar. Jag har ju själv kört Gula Pagid RS19 (finns väl ytterligare en uppgraderad variant numera som jag inte testat) på 1650kg och 320 hk och snarlika däck. Det har funkat precis på håret med det på M3'an. Men det hänger väl säkert på hur skivor, ok och kylning ser ut original osv... Svarta Pagid (minns inte nummer just nu) tål ju mer men är ett mer uttalat racebelägg och jag har inte info hur det lirar på gata alls. De körde vi med på racerGolfen.
Men förra året så satte jag på Perfomance Frictionbelägg fram ihop med deras skivor. Det blev extremt bra faktiskt, jag har ju verkligen trist erfarenhet av PF ihop med de billigare Bremboskivorna. Med den kombon så slets skivor och belägg otroligt fort och skitade ner så in i h***e, speciellt på gatan, inte så farligt alls vid banåka. Så jag var ju ganska orolig att det skulle bli problem men satsade på det efter snack med Stacke på PEAN. Det konstiga är att kombon med PF belägg OCH även PF-skivor har det varit minimalt slitage, minimalt med skit och inga som helst problem med överhettning. Det blev tyvärr inte så jättemycket testat förra året men Gelleråsen med långa fullt-spett-pass var inga som helst problem så jag var verkliigen nöjd! Intressant att just kombinationen verkar vara så viktig! Bak kör jag Carbotech (också från PEAN) med originalskivor vilket verkar räcka bra. Bak har jag aldrig haft några problem.... Så vi är tebax på ruta ett, kolla med Stacke på PEAN och grabbarna på Forza så får du garanterat bra tips! _________________ Magnus Thomé
|
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Bromsbelägg för EVO 9 med rdäck
|
969 besök totalt |