| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Rotationsriktning på generator
|
11 besök senaste veckan (10801 totalt) |
|
Har VÄLDIGT trångt under huven och generatorn måste omplaceras. Det enda sättet att få plats med den är att vända på den så att remskivan är på samma ställe, men själva generatorn sticker ut framför motorn. Detta gör att den istället snurrar motsols, fungerar det att vända polerna? generatorn är en Denso från en Daihatsu Charade. Alternativet är att svarva en slät remskiva och driva den på ovansidan remmen, med risk för att den slirar... _________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||
|
Re: Rotationsriktning på generator
Eller kolla hur det ser ut under huven på hondor. Då deras motorer snurrar åt fel håll finns chansen att de har generatorn du vill ha. En vild chansning bara. _________________ Roland Johansson |
||
|
om jag nu inte är ute och cyklar, jag är ingen lysmask, så kan en växelströmsgenretor gå åt vilkel håll som hälst.
Vad som skiljer är fläktens på generator vilket håll den skall snurra åt. _________________ Johan Sjölinder |
||
|
Re:
Tror fuling har helt rett, kun viften/flakten som er noe å tenke på.(er ihvertfall veldig sikker )
_________________ Ketil Frengen ketil.frengen@norgespost.no Min bil https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=33836&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight= |
||
|
Detta låter väldigt bra, då kan jag alltså köra den åt andra hållet och vända polerna samt hoppas på att den inte blir för varm...??
_________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||
|
Re:
Vende poler?, er dioder som tar seg av strommen + og - så bare snu den og finn på noe med kjolingen du. Ikke noe mere
_________________ Ketil Frengen ketil.frengen@norgespost.no Min bil https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=33836&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight= |
||
|
Fläktarna är väl radialfläktar med raka blad? Spelar ju ingen roll vilket håll den snurrar.
om jag hade varit konstruktör på en generatorfirma så hade ju iaf jag ritat den så den kan snurra åt båda hållen, mera säljbar då.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
|
Re:
http://images.google.se/images?svnum _________________ Fredrik Ljungkvist |
||
|
Re:
Stemmer nok dette ja
||
|
ok, dom är lite vinklade. Men det är fortfarande en fläkt som suger in i centrum och blåser ut radiellt, dvs den suger genom generatorn från bakstycket och blåser ut det i framkant. Att vända på den ger nog inte speciellt stora skillnader i kyleffekt.
Detta är ju bara en ingenjörsmässig gissning dock. Jag hade iaf provat. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
|
Re:
Kolla för guds skull med en bilelektrisk firma först... Automagnet i frölunda eller Tyrilux i bäckebol? På de generatorer jag har sätt på de senaste så har alla en rotations pil på sig iaf, om detta har å göra med kylning eller ej, de är en annan fråga. Ja kan nästan säga dig direkt att du bör nog byta kolen innan de skall byta riktning iaf. (pga inslitningen på kol-banan) _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||
|
Re:
Vi har radialfläktar med vinklade blad i små klimatreglerade kammare på jobbet och det gör skillnad med rotationsriktning...
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||
|
Lite kansjälv-lösning:
Är inte radialfläkten en lös plåtbit man kan byta ut mot antingen en som är konstruerad för att rotera med den nya tänkta rotationsriktningen eller ännu bättre, gör en själv av bockad-nitad aluminium, balsaträ petflaskor etc. Eller vanlig stålplåt. En annan fundering: fläkten är antagligen dimensionerad att kyla en generator som sitter i ett varmt motorrum på en bil som står i bilkö i Tucson, Arizona och ägaren spelar country på högsta nivå med sitt jättebasslutsteg..? Behövs lika bra kylning i en seven? _________________ Björn Hellström/ |
||
|
Det kanske går att vända på skivan som fläktbladen sitter på... (beroende på konstruktion) förmodligen klarar sig kylningen ändå, generatorn driver i stort sett bara tändningen, och placeringen har bra luftgenomströmmning.
Men kolen borde nog som sagt bytas om man byter riktning... Lösning #2: Hur stort motstånd är det i en liten 70A generator monterad i en seven? kommer den slira om man driver den med en slät remskiva ovanpå remmen med ca 120graders inrepp? _________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||
|
Re:
Nej. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
11 besök senaste veckan (10801 totalt) |