Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Extern pullrod-lösning
1720 besök totalt
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Extern pullrod-lösning

Såg i Forbes Aird. Race Car Chassis - Design and Construction. MBI Publishing Company. ISBN 0-7603-0283-9. p34 detta arrangemang:

Här används arrangemanget för att få, om än liten, progressivitet i fjäderverkan. Men även för att få in hjullasten på ett gynnsamt ställe på spindeln med koscher dämparlängd kanske det kan vara nåt att ha i åtanke? Bängligt att ändra höjd i stora slag, men finjusteringar kan man nog göra bara på fjädersätet med rätt gott samvete.

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re: Extern pullrod-lösning

Vad är det för sorts bil???
Göran

Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Re: Extern pullrod-lösning

Göran Malmberg skrev:
Vad är det för sorts bil???
Göran
"oval track car". Tolkar det som typ en Midget som körs på grus. Jack Gladback står som bildkälla.

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Rullen
Uppsala
Här sen Sep 2005

en tanke jag fick var ifall det kommer påverka länkarmarna i kraft då man ska behöva markant mindre dimitioner på den övre jämfört med den undre när man använder puchrod
så min tanke var ifall man var tvungen att räkna om så de blir lika grova

(tänkte om det kan vara en förklaring varför det inte används fast det är ju enkel matematik när man setter i relation till andra saker inom formel klasserna)

Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

Rullen skrev:
en tanke jag fick var ifall det kommer påverka länkarmarna i kraft då man ska behöva markant mindre dimitioner på den övre jämfört med den undre när man använder puchrod
så min tanke var ifall man var tvungen att räkna om så de blir lika grova

(tänkte om det kan vara en förklaring varför det inte används fast det är ju enkel matematik när man setter i relation till andra saker inom formel klasserna)

Vet inte om jag uppfattat dig rätt, men pushrod eller coilover som vanligt direktverkande mellan A-armarna gör ingen skillnad. På ett sätt kanske man kan säga att det är en skillnad beeroende på att pushroden oftast har en annan vinkel än vad coilovern har, och det är vinkeln som avgör belastningen.
Den undre A-armen kan få betydande böjbelastning om coilovern sitter långt IN mot mitten på A-armen,
pushroden är smal och kan därför monteras längre ut. Detta är viktigt på en formelbil där A-armarna har vingprofil och inte tål böjningskrafter.
Det finns andra avsånd än de nämda som påverkar dimensioneringen av A-armar i lika hög grad som pushrod. MEN, krafterna är inte så stora så att man hamnar i materialdimensioneringsproblem om man inte bygger i F-1 kaliber. Missförstå mig inte, jag menar inte att man kan pruta på styrkan i dessa komponenter, utan att man mycket lätt får en felaktig uppfattning om kraftproblematikens storlek. Det är egenterligen vid "tillbud" som styrkan sätts på prov.
Göran

Uppsala
Här sen Sep 2005

tanken var ifall en pullrod gör markant mer belastningen på den övre länkarmen då den orsakerar en tryckkraft där samt antagligen en böjning vilket i kombination borde bli dimentionerande

fast det den dragkraften som orsakas av de traditionella pushrod i den undre länkarmen borde leda till tryckkrafter i den över då den ska balansera (hålla kvar) hjulet

men det är troligen som du säger då du kan detta väldigt bra att det är försumbart i förhållande till varan

det var tanken om det var en förklaring varför många gör den undre A-armen typ flera ggr kraftigare än den övre

men tänker man på vilka krafter som en kurvtagning i 1G skulle göra och lägger man sen till att det hugger och studsar samtidigt så blir det ganska stora krafter ijämfört med vad dämparen och fjädern gör (fats de kan vara ganska stora laster dämparen orsakar vid snabba rörelser)

det var bara en obildad tanke som jag tänkte på när jag såg detta

Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

Bortsett från rod eller vanligt så belastas den undre A-arme ALLTID mycket mer än den övre, förutsatt normala geometrier. Och detta har ingenting med själva fjädringen att göra. Den övre A-armen får nästan aldrig särskillt stora påkänningar. Om vi sidobelastar med 1g och bilen väger 1000kg så kan det vara säg 500 kg per ytterhjul om innerhjulen inte tar någon kraft alls. Det är inga krafter man klämmer söndeer A-armar med. Sedan ligger mycket av kraften in i coiloversen så det blir än mindre. Det betyder att det är curbs, åka in i trottoarkanter, slagigt grepp mm som orsakar de större krafterna. Har vi mycket jacking så blir den "olycksbelastningen" direkt in i A-armssystemet.
MVH
Göran

Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

Ursäkta mig, i min förra kommentar så talade jag om pushrods. Självklart kan den övre A-armen belastas med fjödringskrafter om den ingår i fjädrings hävarms systemet. Dock ligger de andra krafterna kvar genom den undre A-armen.
Göran

Extern pullrod-lösning
1720 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande