| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hur fick du på större skivor på E30 ???
|
3308 besök totalt |
|
Har alpina "b6 ok" liggande (orginalskivor 296mm) och behöver större skivor, har en m5 3,8l motor, så mina orginal bromsar orkar inte riktigt! Hur gör jag på lättast sätt för att passa större skivor på min 323 -83:a, vill helst slippa byta fjäderben eller konvertera en massa!
ngn som har skivor eller förslag!!
_________________ Per Cedersten BMW E30: KAROSS: E30 323 -83 MOTOR: M5 3,8L -93 |
||
|
|
||
|
M5 motor!
Jag kör med en 3,8l m5 motor. 340+ hk och bilen går endast på bana!
bör väl fixa bättre bromsar, men har hakat upp mig lite vid allt fix och trix för att konvertera! om jag byter belägg (racebelägg) bättre bromsvätska och stålspunnet på orginalbromsarna! hur mycket tror ni bromsarna pallar??
_________________ Per Cedersten BMW E30: KAROSS: E30 323 -83 MOTOR: M5 3,8L -93 |
||
|
|
||
|
Brorsan och jag körde med den här bilen: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
Angående Alpina oken så är det bara Alpina som har 296mm skivor som passar utan modifiering. Har själv letat förgäves efter billigare alternativ.
_________________ / Johan Tryggvesson BMWSC #338 BMW 321is -89, BMW 323i -79, BMW 750iAL -88, Zeekr 7GT -26 |
||
|
Re: Hur fick du på större skivor på E30 ???
om du vill ha dit större skivor och inte göra om någonting så är det nog kit från någon större tysk trimfirma som gäller. Annars letar man upp skiva med lämplig diameter och offset och förhoppningsvis lagom centrumhål. I vilket fall som helst ett mindre centrumhål så kan man ta upp det. Montera dit skivan, göra ny hållare eller adapter för oket beroende på hur det är infäst. _________________ Roland Johansson |
||
|
Detaljer!
Väldigt tacksam för svar!! men.. Skulle vara toppen om du har koll på vilka skivor som ligger i närhet av e30! kanske svår info att ge, men kanske du /ni just haft koll på skivor??
tack!
||
|
Re: Detaljer!
Trodde du var ute efter större skivor? Det finns många, men du behöver veta ungefär vad du är ute efter. Är större skiva 360mm skivor eller 300mm? Har lite hum om hur en del olika skivor ser ut. _________________ Roland Johansson |
||
|
Re: Detaljer!
_________________ Pierre Rosenholtz bmw 530D Touring -10 |
||
|
hepp!
självklart menar jag typ 300 mm jag menade att ev. skivor ska helst vara så lika e30:ns storlek, infästning och då inte diametern! hoppas jag var tydlig?? gotlännskan du vet
mvh Per. _________________ Per Cedersten BMW E30: KAROSS: E30 323 -83 MOTOR: M5 3,8L -93 |
||
|
ppf!!??
skall kolla med de om de har bara skivor? har bara sett hela paketet med ok och skivor. om ditt förmodade pris gäller hade det varit mums
tack för tips! _________________ Per Cedersten BMW E30: KAROSS: E30 323 -83 MOTOR: M5 3,8L -93 |
||
|
Re: ppf!!??
_________________ Pierre Rosenholtz bmw 530D Touring -10 |
||
|
Skoda oktavia RS (och Audi A3 nån version tror jag) mfl. har en skiva: 312x25mm, lagom offset o ett centrumhål med mindre dia än E30.
Bara borra 4-bult o göra ok-adapters. Enkelt!
_________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||
|
Re:
sån har Nisse här på forummet ju gjort!! kanske han kan sälja dom adaptrena!!
_________________ Kim Frederiksen Nissan S14a -97 2.2 Mazworx BMW 325iM Touring <--- Saknat.. Famous last words: I feel very confident behind the wheel of this car... |
||
|
www.300mm.de her opptil 325mm
www.bmw2002.com (Ireland Engineering) har opptil 330mm Ellers så er det en smal sak å montere bremser fra E36M3, da er utvalget storre. Da passer vel CSL skiven rett på? 345mm. Men da trenger du jo andre felger++ _________________ Arnt Tore Aspeslåen BMW 316i 1989 modell med S50B30:-D |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
3308 besök totalt |