Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 7646 besök totalt |
Så har jag också fått för mig att det fungerar, därav min kommentar AndersY. Jag skolkade väldigt lite faktiskt. ![]() /J |
||||
Så du menar att man mäter vinkelacceleraionen på rullen och sedan m.h.a. rullens masströghetsmoment så får man fram vridmomentet? Då blir det alltså inte en konstant effekt vid ett visst varvtal, utan en samplad genomsnittseffekt över ett visst band? om man då har hjul med stort masströghetsmoment, etc., så måste ju även det komma med, eller? Känns inte sådär jätteexakt, men det funkar tydligen bra. Med en hyfsat exakt tid och hastighetsmätning borde man kunna få fram ganska bra siffror genom att mäta några ggr när man accelererar på vanlig väg i olika hastigheter. Då får man även rull och luftmotstånd som bonus. ![]() _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Ja, fast rullens tröghetsmoment får inte vara för litet i förhållandet till motorns vridmoment och eget tröghetsmoment för att få mätnogrannhet. Med lämpligt vald pulsräknarsystem så blir det bra nogrannhet, sådana system mäter lätt i kHz-området och då blir det rätt nogrannt. _________________ Pär Hylander |
||||
Att mäta vridmoment är lika enkelt som att väga sig på badrumsvågen ![]() ![]() _________________ Claes Wikdahl Audi RS4 B9 2018 |
||||
Effekten är ju en enerigi ändring per tidsenhet.
Allså så är masströghetsmomentet(J) känt på rullarna Axar rullarna från en vinkelhastigat(w1) till en annan vinkelhastighat(w2) under en känd tid(t) P=(w2^2-w1^2)*^J/2/t [W] Med nu känd effekt går vridmomenten att räkna ut Mv=P/w, där w kan tex tas som ett medelvärde av w1 och w2. Med tillräckligt många samplingspunkere så får man en effekt/moment kurva. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Det blir väll inte särskillt mycket vridmoment om allt i motorn står stilla heller ![]() |
||||
Jorå ![]() Edit: I teorin... Motorn skulle ju stanna ganska fort ![]() _________________ Claes Wikdahl Audi RS4 B9 2018 |
||||
Men om man mäter vinkelacceleration på stora rullar så får man ju inte ut nåt vettigt känns det som, då är vi plötsligt tillbaka i det där stadied där man tror att ett lättat svänghjul ger mer hästkrafter och att ett tungt dito ger mer vrid...
![]() Jag har ett bromspapper där man kan se att bilen bromsades med dåliga däck, massor med "transmissionsförluster". _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Har du lust att lära mig hur man räknar på det sättet? Sitter nämligen med siffror från min datalogger och det skulle vara intressant om det gick att få fram någon ungefärlig effekt med hjälp av dom. 100-150 4,6s 100-200 10,6s 4:e växeln (1:1, 3,62 diff) 215/40-17 däck (omkrets 1896,89mm) Är det några mer värden man behöver? mvh Andreas, som antingen sov eller spelade basket på fysiklektionerna (idrottsgymnasium) |
||||
Andreas A:
Spännvidden mellan hastigheterna är för stor, man bör sampla hastighet och tid betydligt tätare om man skall få någon nogranhet. Effekten är ju inte konstant under 100-150 körningen så det är inte ett värde utan en kurva. Dessutom så behövs fronarian, cd-tal, bilvikt mm. ps se https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php ![]() _________________ Johan Sjölinder |
||||
9% transmissionsförluster är en siffra som i Saabkretsar anses vara "sanning" för en 9000 - uppgiften skulle komma från "rätt sida av staketet". Vad som sedan händer mellan rulle och däck törs väl inte ens Saida säga något om.... Vilket grundladdtryck är programmet designat för? För högt grundladd (hög förspänning på WG) gör bara att laddtrycket åker jojjo... Jag är helt säker på att du hittar både vrid och effekt när du får ordning på bitarna, Maptun är duktiga på att mappa Trionic. Halvrisiga komponenter märks ofta inte i standardbilar, men när man tänjer på gränserna en aning är det ofta fullt märkbart. Provbyt med en frisk magnetventil, kolla att slangar och avlastningsventiler är täta (det är lätt att tappa några hekto där), jag utgår från att Jonny varit noggran med att banna allt utom NGK-stiften. Sätt gapet till 1mm, inte mer (fast det vet du redan) Mvh, Mathias (fd #1803 STCS) _________________ Mvh Mathias Södergren |
||||
[quote="MaZ"]Men om man mäter vinkelacceleration på stora rullar så får man ju inte ut nåt vettigt känns det som, då är vi plötsligt tillbaka i det där stadied där man tror att ett lättat svänghjul ger mer hästkrafter och att ett tungt dito ger mer vrid...
![]() [quote] Vad menar du? Det är ju grundläggande dynamik, enkla formler som finns i formelsamlingen, behöver inte ens diffekvationer eller sånt. Gymnasiematte räcker gott å väl. Enkelt att applicera i verkligeheten oxo. ![]() Mvh, Pär _________________ Pär Hylander |
||||
Jag var för slö, men det fanns ju andra som svarade som jag tänkte. ![]() ![]() Man samplar antalet pulser från pulsgivaren under tex 0,5 sekunder, sparar infon för att sampla vidare. När hela samplingsintervallet är över behandlas alla enskillda mätningar och man kan få fram en kurva. Har fått veta (Hoppas jag minns rätt nu.) att man som tumregel brukar säga att "ett masströghetsmoment på trumman/rullen/ev. svänghjul motsvarande en massiv rulles masströghetsmoment av dubbla massan gentemot mätobjektet" brukar ge "lagom trög" uppvarvning. (Hoppas den ngt suspekta meningen gick att förstå... ![]() Kanske vi skulle bli "utsplittade" från Saabtrimmartråden så vi inte stör så mkt... ![]() ![]() ![]() |
||||
Så länge bilens transmissions egna masströghetsmoment är mycket mindre än rullarna så funkar det ju rätt ok, bara rullarna är såpass tröga att det tar ett tag att dra en repa så man får lite data. Nu kanske det är så att rullarna har jäkligt stort tröghetsmoment och då funkar det väl, jag har ingen egen erfarenhet i frågan så jag kanske skulle hålla tyst.. ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Titta upp lite så... ![]() Dynojets trumma för MC väger knappt 400kg och har ett masströghetsmoment på ca 10kgm^2. Det var längesedan jag räknade på hur det var för bilar, men ska man ha enbart en rulle, massiv då såklart, så kommer det även krävas ett 50-100mm tjock svänghjul med en diameter på ca 400mm om jag minns rätt för att få ett tillräkligt stort masströghetsmoment. Min tidigare förklaring är egentligen en omtolkning från min sida av information jag fick för längesedan. Han jag snackade med då sa att "ta en rulle som väger dubbelt mot vad bilen väger så är du ganska nära". tror han menade så som jag skrivit om. Att masströghetsmomentet ska motsvara vad en sådan rulle skulle ge. (Taget iakt att man håller sig inom "rimliga dimensioner".) Så om man skapar detta genom svänghjul eller inte är ju inte relevant utan tom en ren nödvändighet pga plats osv. Vet om hembyggda rullar avsedda från allt mellan modellmotorer till bilar som funkar riktigt bra. Huvudsaken är ju att man kan göra upprepade edentiska mätningar utan en stor diff. Vore riktigt kul att ha "hemma i garaget"... ![]() ![]() ![]() |
||||
WG-dosan är en Froge med 0,8 bars fjäder och programmet är gjort för denna. Testade givetvis grundladdtrycket och det gör en sväng upp mot 0,9 bar för att sedan stabilisera sig kring 0,8 i mellanregistret och sedan sjunker det till ca 0,5 bar vid 6000 rpm. När jag först monterade dosan så körde jag med 3mm förspänning enl verkstadshandboken men det var på tok för mycket så nu har jag monterat den så den precis ligger an och stänger WG:n. Skall prova att öka förspänningen lite under helgen och se om det gör resultat. Köpte en ny magnetventil i morse (1789:- ![]() _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 7646 besök totalt |