Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Körglädje på väg att ersättas av adrenalinkickar?
<<   1, 2, 3, 4   >>
8269 besök totalt
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3015



Re:

Charmen med att köra olika bilar är att de är olika i sitt beteende och i hur mycket information de förmedlar till sin förare.

Det är enklare att köra en bil med mycket feedback och känsla men mindre utmanande.

Sen har varje bil sitt användningsområde. Något som är en kompromiss blir oftast en dålig sådan. Men visst finns det en charm i att köra något som är befriat ifrån alla sorters servo och elektroniska hjälpmedel. Om fordonet är mindre överviktigt hjälper det till också.

De flesta har bara en bil och vill därför helst ha en säker, billig, komfortabel supersportbil med god komfort och stora innerutrymmen. Detta brukar mest sluta i en mindre bekväm bil med stor motor och en tjänstevikt som är närmare 2000 än 1500 sträcket. Numera säljs bilar som Bmw coolfiber special lätt på 1385 kg eller Mercedes Super Lätt 500 på 1920kg.

Kommer att införskaffa en förhoppningsvis bekväm och bränslesnål bil att åka till vardags. När man är på bushumör åker man till garaget och hämtar ut den roliga bilen.

kimmen skrev:
Själv vägrar jag köpa en framhjulsdriven privatbil eftersom jag bor efter en 5 km asfalterad "kostig" som svänger kopiöst. Att se snön falla och inte ha nåt att åka ut och sladda med är ju rena mardrömmen (och i dag var nog sista dan ). Har framhjulsdriven bil i jobbet och det här med att dra i kryckan för att få lite häng känns ganska fattigt och ger knappast den sköna känslan av kontroll thumbs down


Du kan pröva att slappa gasen i ingången till en kurva eller pröva att sätta vänsterfoten på bromsen samtidigt som du gasar. Då slipper du dra i handbromsen som en 18 åring med nytaget körkort

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2621



Citat:
Du kan pröva att slappa gasen i ingången till en kurva eller pröva att sätta vänsterfoten på bromsen samtidigt som du gasar. Då slipper du dra i handbromsen som en 18 åring med nytaget körkort

Du har inte kört VW hör jag, dom stänger av bränslet när man petar på bromsen. thumbs down thumbs down
Att släppa ut arslet genom att släppa gasen går ju bra men du åker knappast på sladd i några längre sträckor på det viset, jag har inga problem att köra framkrafs (har tävlat med det) men det kräver mer attack (=arga grannar ) för att bli spännande samt att det inte går att åka på sladd i 2 km

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17976


Trådstartare
Re:

Andreas Millbro skrev:
Du kan pröva att slappa gasen i ingången till en kurva eller pröva att sätta vänsterfoten på bromsen samtidigt som du gasar. Då slipper du dra i handbromsen som en 18 åring med nytaget körkort
Det förutsätter ju att gaspedalen har någon koppling till vad motorn har för sig och att motorns roterande massa inte är i paritet med massan hos större himlakroppar.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Citat:
Då slipper du dra i handbromsen som en 18 åring med nytaget körkort


Hmmm. Jag är 49

Tyvärr har Fård kopierat VW's korkade ide med gasavslag när man rör bromsen på Fiestan jag har som vinterskott thumbs down thumbs down thumbs down

_________________
Johan Rådlund
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2433



Körde en ny Audi S3 för lite sen. Bra bil, snabb och så, men ändå lite tråkig!

Kunde inte svänga något med den så jag fick mest köra rakt fram. 265 hk, men vilka tråkiga hästkrafter ingen "karaktär" bara ett jämt vrid genom hela registret.

Lite OT:
Jag ser att en del av er kör R5 GTE, vad tycker ni om dom bilarna?
Jag hade en som förstabil 94-95 nån gång. Minnet är lite selektivt men jag vill minnas att det var en jäkligt rolig bil. Tyvärr voltade jag bilen klantigt nog.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2621



Tycker oxå att Audi haft väldigt tråkiga (undrstyrda) köregenskaper sista 10 åren , men det sägs att dom blivit roligare på sistone

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13353

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Magnus T skrev att han kan känna körglädje i stort sett i vad som helst (om jag tolkade det rätt). Där får jag faktiskt hålla med.
om man pratar (gud förbjude...) brux/familjebilar så kan till och med min V70 med gungigt chassi och seg styrning vara en smula underhållande om man kör den lite aktivt på en lagom krokig väg. Man får lixom anpassa ihop bil/omständighet/förväntning så kan vad som helst bli hyggligt kul.
Fast såklart, en samtida Mondeo är mycket roligare att köra under samma förutsättningar. Där stämmer lixom allt på en gång. Det känner man från första metern. (Vad det nu beror på?)
Har för mig att Lennart H nångång sa att bland det roligare och kommunikativa han kört på sista tiden var en Renault Kangoo. Det är ju inte direkt en bil man förknippar med "freude am fahren".




_________________

Rice and shine
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42372

Forumägare
Forumägare

Re:

Lars Falk skrev:
Renault Kangoo.















_________________
Magnus Thomé
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17976


Trådstartare
Re:

Lars Falk skrev:
Har för mig att Lennart H nångång sa att bland det roligare och kommunikativa han kört på sista tiden var en Renault Kangoo. Det är ju inte direkt en bil man förknippar med "freude am fahren".
Stämmer bra! Man inser varför de körs som de gör när de går som tjänstefordon. Tyvärr är bullernivån i klass med plåtskåpsvarianten av Renault 4...

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Mini Cooper är ruskigt körglad utan direkta adrenalinkickar tycker jag. Tom med odubbade vinterdäck så är det verkligen sktikul att köra med lite extra fart i en kurva och med rätt spår in och ut tex en rondell.
Det är en bil som bjuder på CSWD (constant smile when driving)
Detta trots mycket bekvämligheter som AC och elpryttlar lite överallt.

I sommar måste den provas i en konbana, inte för att jag tror att den är jättesnabb utan just för att den är så löjligt kul att svänga med thumbs up

_________________
/Anton Lillsund
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5867



Re:

Magnus Thomé skrev:
Lars Falk skrev:
Renault Kangoo.















Tur att våran kangå firmabil på jobbet inte har någon ABS....
Gissa om man blev förvånad när man upptackte det....är ju ändå
en 05:a tror jag

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2433



Re:

kimmen skrev:
Tycker oxå att Audi haft väldigt tråkiga (undrstyrda) köregenskaper sista 10 åren


Körde en ny A6 2.0 för lite sen, dom har ju satt hela motorn på längden framför framaxeln. Sen slutar ju inte bilen framför motorn utan den fortsätter ju en bit med kylare osv....
Precis tvärtemot hur man bygger en bra och rolig bil

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Citat:
Tyvärr är bullernivån i klass med plåtskåpsvarianten av Renault 4...


Fylla på med några balar mineralull i bak? Plats finns ju.

_________________
Johan Rådlund
Citera
Freddo
Vladivostokolmo
Här sen Jun 2005
Inlägg: 4705



Rallye

Min Peugeot 106 Rallye som jag hade var långtifrån adrenalindrypande om man säger så. Men väldigt rolig att köra och med en väghållning som imponerade stort. Man klev ofta ur den bilen med ett oförklarligt leende på läpparna.

Ett av de skönaste ögonblicken var när jag hade jobbarpolaren i hans tio gånger dyrare Mini Cooper S i baken. Han hade flera gånger påpekat vilken otrolig väghållning han hade i sin Mini. Han låg och stressade mig på en raka innan en rondell. Körde slalom och visade sig omväxlande i höger resp vänster backspegel. Ok, du vill leka tänkte jag och låg på ordentligt med Rallyen. Efter rondellen hade avståndet ökat från en halv billängd till tre-fyra och det ökade ytterligare sen på rakan då jag hade bättre utgångshastighet. På kafferasten fick jag inte ens en kommentar om händelsen och aldrig mer hörde jag honom snacka om väghållningen i hans Mini.

-- Edit --
Usch, jag ser nu att mitt inlägg mest liknar en "Jag körde från en Porsche-tråd" ā la zatzy. Det var verkligen inte meningen. Jag ville nog mest påpeka att det faktiskt fortfarande tillverkas bilar som kan erbjuda en ganska skön och avskalad körglädje utan att vara fullpumpade på anabola steroider. Fast är man ute efter körglädje av den gamla skolan så får man nog till exempel acceptera att komfort och ljudnivå är av samma slag.

_________________
Fredrik Ljungkvist
Citera
JonasS
Karlshamn
Här sen Jun 2006
Inlägg: 335



Re:

Lars Falk skrev:
Magnus T skrev att han kan känna körglädje i stort sett i vad som helst (om jag tolkade det rätt). Där får jag faktiskt hålla med.
om man pratar (gud förbjude...) brux/familjebilar så kan till och med min V70 med gungigt chassi och seg styrning vara en smula underhållande om man kör den lite aktivt på en lagom krokig väg. Man får lixom anpassa ihop bil/omständighet/förväntning så kan vad som helst bli hyggligt kul.


Jag håller också fullständigt med.

Körglädje för mig har en hel del att göra med attityd till bilkörning i stort.

Ännu vid en ålder av 40+ kan jag känna som en lätt "ilning" genom kroppen varje gång jag sätter mig bakom ratten, i vilket motordrivet fordon det än är. (Sinnessjukt ? ja säkert.)

Visst har typen av bil en viss inverkan på nivån på körglädje, men för min del jag kan hitta den lika gärna i bruksbilen; XC70 med automatlåda, som i min frus Mini Cooper, 2 bilar med ljusårs skillnad i karaktär

Det är mer situationen som gör det.
Det kan vara ett kurvigt vägparti, en omkörningssituation, ett snabbt filbyte i rusningstrafik etc.
Den kan vara i allt från ett ögonblick och uppåt. Pulsen stiger en aning och man drar kanske lite på smilgroparna och känner adrenalinet rinna till.

_________________
Jonas Sandborg
BMW M3 E30 -87 Såld
BMW M3 E90 -11 Såld
BMW 3.0 CSI -72
Porsche 996 GT3 -04 Såld
Lotus Exige S240 -08
Shelby gt350 -17
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Citat:
Ett av de skönaste ögonblicken var när jag hade jobbarpolaren i hans tio gånger dyrare Mini Cooper S i baken. Han hade flera gånger påpekat vilken otrolig väghållning han hade i sin Mini. Han låg och stressade mig på en raka innan en rondell. Körde slalom och visade sig omväxlande i höger resp vänster backspegel. Ok, du vill leka tänkte jag och låg på ordentligt med Rallyen. Efter rondellen hade avståndet ökat från en halv billängd till tre-fyra och det ökade ytterligare sen på rakan då jag hade bättre utgångshastighet. På kafferasten fick jag inte ens en kommentar om händelsen och aldrig mer hörde jag honom snacka om väghållningen i hans Mini.


Alltid roligt när någon avrättar en helig ko

_________________
Johan Rådlund
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Sparkade igång min gamla Alfa 75a då jag sålde skåpbilen, samtidigt kom snö, oj vad kul det är att åka på tvären även efter man fyllt 40år. Man måste dock tyvär medge att utvecklingen gått frammåt när det gäller väghålning, jag åkte nog lika fort runt kurvorna med Citroen Jumpyn som 75an när det är halt men definitivt inte lika roligt.
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2433



Re:

Björn skrev:
Sparkade igång min gamla Alfa 75a då jag sålde skåpbilen, samtidigt kom snö, oj vad kul det är att åka på tvären även efter man fyllt 40år. Man måste dock tyvär medge att utvecklingen gått frammåt när det gäller väghålning, jag åkte nog lika fort runt kurvorna med Citroen Jumpyn som 75an när det är halt men definitivt inte lika roligt.



Detta är nog en viktig aspekt.
Man måste skilja på en snabb/kompetent bil och på en rolig bil. Körglädje sitter inte i siffror, vare sig 0-100 eller varvtider.
Man måste också inse att moderna svenssonbilar är snabbare än prestanda/super-bilar från 80-talet. Var det inte Top Gear som gjorde något liknande test?

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
TomasL
Stockholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 180



Re:

safe skrev:

Man måste också inse att moderna svenssonbilar är snabbare än prestanda/super-bilar från 80-talet. Var det inte Top Gear som gjorde något liknande test?

De körde en Ford Escort MkII Rally vs. en ny Ford Focus RS (produktionsmodellen alltså) och rallybilen var klart långsammare, kanske det du tänkte på?

_________________
Tomas Landin
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42372

Forumägare
Forumägare

Re:

JohanR skrev:
Citat:
Ett av de skönaste ögonblicken var när jag hade jobbarpolaren i hans tio gånger dyrare Mini Cooper S i baken. Han hade flera gånger påpekat vilken otrolig väghållning han hade i sin Mini. Han låg och stressade mig på en raka innan en rondell. Körde slalom och visade sig omväxlande i höger resp vänster backspegel. Ok, du vill leka tänkte jag och låg på ordentligt med Rallyen. Efter rondellen hade avståndet ökat från en halv billängd till tre-fyra och det ökade ytterligare sen på rakan då jag hade bättre utgångshastighet. På kafferasten fick jag inte ens en kommentar om händelsen och aldrig mer hörde jag honom snacka om väghållningen i hans Mini.


Alltid roligt när någon avrättar en helig ko


Jo fast 106 Rallye är ju en erkänt pigg o rapp liten svängbil thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2433



Re:

TomasL skrev:
safe skrev:

Man måste också inse att moderna svenssonbilar är snabbare än prestanda/super-bilar från 80-talet. Var det inte Top Gear som gjorde något liknande test?

De körde en Ford Escort MkII Rally vs. en ny Ford Focus RS (produktionsmodellen alltså) och rallybilen var klart långsammare, kanske det du tänkte på?


Ja, precis. Så var det.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Allmänt banåkaforum
Körglädje på väg att ersättas av adrenalinkickar?
<<   1, 2, 3, 4   >>
8269 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande