Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Tejpade strålkastare?
5 besök senaste veckan (10214 totalt)
Manny
Hässleholm
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Tejpade strålkastare?

Kom precis på en konstig fråga. Jag har alltid undrat varför man tejpar strålkastarna på rejsbilar? oftast som ett kryss men ibland på andra sätt.

Ex:

Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004

För att inte sprida glas på banan om man får ett stenskott? Kanske?

Hässleholm
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Re:

Arne Lindgren skrev:

Borde inte hela glaset vara tejpat då? Blir ju en faslig massa splitter ändå med ett kryss tex.

TomasL
Stockholm
Här sen Jul 2005

om infästningen får sig en törn så att glaset hoppar ur så ska det hålla ihop? Enda teorin jag kan komma på som verkar vettig.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Arne Lindgren skrev:

Skulle sätta flera kronor på detta alternativ.

och om man provar att slå sönder lite gamla slutkörda billyktor spricker de oftast i några få stora delar, inta i miljoner.

Hässleholm
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Re:

Rolle Scirocco skrev:
Arne Lindgren skrev:

Skulle sätta flera kronor på detta alternativ.

och om man provar att slå sönder lite gamla slutkörda billyktor spricker de oftast i några få stora delar, inta i miljoner.

Är detta nån regel eller bara nåt som folk gör?

Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag vill minnas att det i forntiden var påbjudet att att tejpa lyktorna just för att undvika glassplitter vid eventualla sammanstötningnar. Har klara minnen av att jag när jag som liten parvel hängde med min pappa till Skarpnäck* för att imponeras av gubbarnas trackdayåka kletade dit kryss av isoleringsband på lyktglasen innan åkandet och pillade och bort tejpen efteråt.

* https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=17545

Rice and shine
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003

När jag var på banträff i england, Donnington, då var det obligatoriskt med tejpade ljus

Lund
Här sen Jun 2004

Varför tejpar man inte hela glaset då, det gör vi i rally. visst det är lite mer grus sprut på en rally sprint, men det ska till en del stenskot för att glaset ska sprika.

Tycker vi kan prata mer om det feta BMW:n på bilden

Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Babbe skrev:
Varför tejpar man inte hela glaset då, det gör vi i rally. visst det är lite mer grus sprut på en rally sprint, men det ska till en del stenskot för att glaset ska sprika.

Troligen för att det inte är stenskott man tror ska ha sönder glas, utan skärm- eller stötdämparskott från andra bilar som missar bromsning eller bromsar för bra...

Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004

Re:

RS 1800 skrev:
När jag var på banträff i england, Donnington, då var det obligatoriskt med tejpade ljus

OT: Så var det inte när jag var där i våras. Däremot skulle bogseröglan vara monterad, varför gör vi inte det här?

Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004

Re:

Rolle Scirocco skrev:
Babbe skrev:

Troligen för att det inte är stenskott man tror ska ha sönder glas, utan skärm- eller stötdämparskott från andra bilar som missar bromsning eller bromsar för bra...

då är det väll fortfarande bättre att tejpa hela glaset. risken att det hamnar någon bit på banan måste minska markant.

Eller kan det va så att man inte får tejpa för hela lampan, och att halvljuset ska va tänt? På det bilder jag sett kan jag inte minas att någon har haft ljuset på. Så jag kommer tillbaka till samma fråga varför tejpar man inte hela glaset måste vara lättare.

Citera
TomasL
Stockholm
Här sen Jul 2005

Varför skulle det vara lättare att tejpa hela glaset? Sätta ett kors/kryss över glaset går ju fortare än att tejpa igen hela.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

Nillet skrev:
RS 1800 skrev:

OT: Så var det inte när jag var där i våras. Däremot skulle bogseröglan vara monterad, varför gör vi inte det här?

Att öglan ska vara monterad har jag sett nånstans här i sverige... minns inte var bara

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Magnus Thomé skrev:
Att öglan ska vara monterad har jag sett nånstans här i sverige... minns inte var bara
Det borde väl vara på arrangemang där arrangören vill få bort bilar inom vettig tid. Samtidigt kan det vara klubbar där merparten av bilarna har lösa öglor.

om glaset skall tejpas så finns det ju klar tejp/film, som iaf släpper igenom symboliskt ljus (tills den gulnar).

Svarta tejpkryss skulle jag nästan se som symboliskt enbart, en tävlingsbil skall ju se ut som en "tävlingsbil".
På de ställen där det krävts, behövde man tejpa plastglas också? (skulle i så fall stödja symboltanken)

Tomas_Boden
Boden
Här sen Jan 2007

Ja detta med tejpandet Mitt absolut första minne av detta var när jag som liten parvel satt och såg på filmen Herbie, om den levande folkvagen ni vet? En film som jag sett alltför mycket och vuxit upp med... Och jag minns alltid att min favorit sekvens var precis när omvandlingen från toksnabb gatbubbla till banbil skedde! Då klistrades nr 53 + röd,blå, vita stripes på bilen, och tejpen på lyktorna. Jag frågade farsan o brorsan varför det gjordes på det viset, och då konstaterade de bara åt mig att de var för att inte glaset skulle splittras när det small lite

Tejpade strålkastare?
5 besök senaste veckan (10214 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande