Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Carapi + Pantera + saltöken = sant
1323 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare

Läste i nya Teknikens Värld (man köper så mycket halvdana biltidningar när man har semester...) om att Carapi ska ta Panteran han byggde till USA för hastighetsrekord i någon saltöken thumbs up

Ljungby
Här sen Jul 2003

Re: Carapi + Pantera + saltöken = sant

Magnus Thomé skrev:
Läste i nya Teknikens Värld (man köper så mycket halvdana biltidningar när man har semester...) om att Carapi ska ta Panteran han byggde till USA för hastighetsrekord i någon saltöken thumbs up

Vet inte om TV är så halvdan. Tycker deras tester är riktigt bra särskilt om man jämför med Spoilernytt. Dock så kanske det inte alltid är intressanta bilar med.

Det är Björn och den nya ägaren som ska sätta rekord på Bonneville. De skulle försöka köra över 200mph :

Panteran såg lite annorlunda ut med moonkapslar och bromsskärm.

Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002

Den nya ägaren är Kjell Holgersson som tävlat i SSK klass 1 i många år med Puma och Clio. Det var en stor artikel i Lidingö tidning om saltöken-rejset för ett tag sen.
Men är inte 200 mph (322 km/h) lite lite? Ligger inte rekorden på drygt 400 km/h för gatbilar? Har för mig att jag läst både om ett par Corvetter och en Studebaker som passerat 400.

Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002

Micke Holmström skrev:
Men är inte 200 mph (322 km/h) lite lite? Ligger inte rekorden på drygt 400 km/h för gatbilar? Har för mig att jag läst både om ett par Corvetter och en Studebaker som passerat 400.

Dessutom har väl den bilen presterat högre farter här hemma i Sverige redan.

Ljungby
Här sen Jul 2003

Anders Dauner skrev:
Micke Holmström skrev:

Dessutom har väl den bilen presterat högre farter här hemma i Sverige redan.

Carapi sa att han trodde att bilen var god för ca 340-350 km/h
Hans rekord är på 319km/h. Med trasig koppling. Han rullade ett par hundra meter då

Så visst har den gått snabbare men inte godkänt som rekord.

Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Det är andra förhållanden i saltöknen. Det ligger 2000 meter högt!
Bilen skeppades för några veckor sedan. Å dom åker själva snart.
Rekord undr kontrollerade former är lite annat än att "kolla hur fort bilen går". Själv bidrog jag med något så banalt som ventilfjädrar, å hoppas at åtminstånne dom håller.....Har en viss erfarenhet av att saker kan gå sönder.

Göran Malmberg.

Västerhaninge
Här sen Apr 2003

Patrik Rydh skrev:

Hans rekord är på 319km/h. Med trasig koppling. Han rullade ett par hundra meter då

Var det inte under "flygande kilometern" han satte det och att det var snittfarten på hela sträckan som blev 319 km/h trots att han rullade en bra bit av sträckan?

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003

Marcus Gustafsson skrev:
Patrik Rydh skrev:

Var det inte under "flygande kilometern" han satte det och att det var snittfarten på hela sträckan som blev 319 km/h trots att han rullade en bra bit av sträckan?

Var väl såjag skrev

Åt ena hållet körde han ca 343 km/h, under retur-åket var han uppe i ungefär samma hastighet. Men i de farterna så tappade hjulen grepp och då brändes kopplingen när de fick grepp igen..

Han rullade därefter ett par hundra meter in i mål och slog Teknikens världs (Porsche 911) gamla rekord med 4km/h om minnet inte sviker mig.

Allmänt banåkaforum
1323 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande