| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bygga om krängare bak till styvare och ställbar
|
1256 besök totalt |
|
Eftersom det varken finns å köpa eller få tag i bättre krängare bak så är jag på väg att bygga om krängaren till styvare och kanske ställbar så att det går å ställa om den lätt under en banträff. Har pratat med Fuling angående att styva upp den på lättaste sätt och det är genom att kapa av krängaren från sina fästen och svetsa dit tjockare rör men till frågan ? Vad skall jag använda för rör och vilken tjocklek ? Finns det nåt sätt som man kan beräkna det på ? Nuvarnde krängare är 21mm tjock utvändigt , diamieter på själva röret vet jag inte för jag har inte kapat av den än. Bild på krängaren.
Hur jag ska göra om den till styvare har jag fattat men hur gör jag för att göra den ställbar? _________________ --VVTS-- |
||
|
Hur justeringen skall fixas beror mycket på vad du kommer åt när den är monterad.
Ändrad hävarm är ju det vanligaste (svårt att se hur den fungerar) men det kan ju fungera att styva upp det nya röret i sektioner (extra rör innuti eller utanpå på hela eller del av längd som tvpngas rotera med grundröret)? Varför har Volvo inte gjort som alla andra?
|
||
|
Re:
Jag kommer åt hela krängaren utan problem när den är monterad. Jag hade tänkt att kapa av hela röret och svetsa på ett nytt som är tjockare och rakt framförallt , böjarna som är på nu behövs inte dom sitter där ifall krängaren skulle ta i länkarmarna vid full utfjädring när det nu händer
Men Nicklas du vet ju att Volvo bygger säkra bilar och inte ska köras på bana
Ska lägga ut bilder på hela bakvagnen så blir det lättare att se hur det fungerar. _________________ --VVTS-- |
||
|
Jag TROR jag vet hur den funkar och hur man skall göra den justerbar.
Den ända där det sitter ett plattjärn. Hur lång är den? Hur mycket går den att förkorta? Hur mycket går den att förlänga? Längden på röret? _________________ Johan Sjölinder |
||
|
Re:
Plattjärnet är 22cm långt. det kan gå att korta av det ca 3cm Förlänga går hur mycket jag vill . Röret är 77cm långt. _________________ --VVTS-- |
||
|
Jag TRooooooooOR jag förstår hur det funkar.
Så om man kunde ha en variabel längd på plattjärnet(22cm) så skulle krängarn bil justerbar. Men då måste man aniken kunna flytta ut andra änden på röret också eller vrida(framåt/bakåt) röret. Skall fundera en sund till så jag inte tänkt krokigt
_________________ Johan Sjölinder |
||
|
Re:
Jag med
I morgon Anton , imorgon så kommer jag få den
_________________ --VVTS-- |
||
|
Re:
Flytta ut andra sidan på röret går å fixa men att vrida den
Hur menar du då ? _________________ --VVTS-- |
||
|
Typ en arma som kan vrida sig fram och bakåt men INTE upp och ner.
Hmm skall försöka titta en bild. EDIT: Prinsipen, kan svänga runt men inte upp och ner. http://www.abus-kransystem.se/svangk _________________ Johan Sjölinder |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1256 besök totalt |