Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
E30 mätartavlor...
<<   1, 2, 3, 4   >>
6268 besök totalt
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946



AL skrev:
Hur det ser ut i min nuvarande "is" vill jag inte snacka om, men det är än värre än vita tavlor kan jag säga... Underligt vad man kan leva med pga tidigare ägares totala avsaknad för smak...och en viss form av lathet från mig själv.

Då skulle du sett hur min M3 såg ut när jag tog hem den från Tyskland. Jag vågade inte visa upp den för någon innan jag bytt större delen av inredningen.

Den bakre delen av mittkonsollen, ask-koppen och diverse panelbitar var sprayade med någon märklig guldfärg som liksom inte täckte helt. Såg nästan ut som att någon påtänd konstnär ringlat färg över plasten.

och som pricken över i:et så var ekrarna på fälgarna (BBS RS split) lackade i en riktigt tjusig rosa kulör...
Helt sjukt vad dessa konstiga tyskar kan hitta på.

_________________
Anders Dauner
Citera
Bellof

Här sen Jul 2003
Inlägg: 807



slettet

_________________
Tor Helge Ludvigsen
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946



Tor Helge skrev:
Forskjell på hvite instrumenter på dagens biler som er konstruert for å ha det enn en bil fra 70/80 tallet hvor resten av interiöret ikke stemmer etterpå. Mulig bilfabrikantene er "litt" flinkere med design og få det til å se bra ut enn www.biltemaracingstyling.com? Ikke vet jeg. Orginalt er fint syns jeg.


Håller med där. Sitter det vita mätartavlor, kromringar, alupaneler osv. från fabrik så är det ju oftast en helhet av designen. Och det är för det mesta snyggt också. Men när man börjar eftermontera detaljer från andra bilmodeller (eller snickrar hemma) så skiter det sig oftast. Om man nu inte löper hela linan ut och designar om hela interiören på egen hand. Då kanske det kan vara ok i en showbil el liknande.

_________________
Anders Dauner
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615


Trådstartare
AL skrev:
Alla vred och reglage SKA vara upplysta på E30. Att det sedan med åren gått sönder nga lampor som folk inte orkat byta gör ju att många E30 idag inte har ngn belysning kvar i främst mittkonsollen.


Hehe, ja kom precis hem från grönan nu... la märke till att den enda knappen som faktiskt lyser på mittkonsollen är varningsknappen... alla andra knappar och reglage saknar ljus... Oj oj oj, det här kommer o bli jobbigt
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615


Trådstartare
Spiidfriik skrev:
Att byta färg på belysningen av E30 mätarna är inte helt lätt då de belyses genom en färgad "plastmall". Men det lär ska finnas såna "plastmallar" i andra färger att köpa har jag hört.


Dom där plastmallarna har jag läst skall det gå bra att ta bort helt och bara måla glödlamporna med glödlampsfärg.
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946



Andrew Petrykowski skrev:
Dom där plastmallarna har jag läst skall det gå bra att ta bort helt och bara måla glödlamporna med glödlampsfärg.
Eller såga till själv av något tjockt plexiglas. Är iofs lite osäker på hur de ser ut, men det är väl bara en genomskinlig plastbit som leder ljuset. Men om du nu ska ha ett lite rödare ljus än orginalet så räcker det säker med målad lampa.

_________________
Anders Dauner
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615


Trådstartare
Anders Dauner skrev:
Andrew Petrykowski skrev:
Dom där plastmallarna har jag läst skall det gå bra att ta bort helt och bara måla glödlamporna med glödlampsfärg.
Eller såga till själv av något tjockt plexiglas. Är iofs lite osäker på hur de ser ut, men det är väl bara en genomskinlig plastbit som leder ljuset. Men om du nu ska ha ett lite rödare ljus än orginalet så räcker det säker med målad lampa.


Sähär ser plasten ut:
http://babelfish.altavista.com/babelfish/tr?tt=url&url=http%3A%2F% . . . .

Längst ut till höger ligger dom...
Försämrar jag opaciteten markant om jag kletar på lite glödlampsfärg på dom? Eller ska jag kleta det på glödlamporna och skita i plasten?
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946



Andrew Petrykowski skrev:
Sähär ser plasten ut:
[http://babelfish.altavista.com/babelfish/tr?tt=url&url=http%3A%2F%2Fwww.tecburn.de%2FE30%2520Instrument.htm&lp=de_....]
Längst ut till höger ligger dom...
Försämrar jag opaciteten markant om jag kletar på lite glödlampsfärg på dom? Eller ska jag kleta det på glödlamporna och skita i plasten?

opacitet? Vad är det?
Jag hör till de där obildade som lärt sig genom sina egna misstag. och några försök till att byta färg på panelen har jag aldrig gjort. Men om jag vore du så skulle jag testa med att måla lamporna först. Funkar inte det (tex. blir för mörkt) så blir det nog till att såga-/fräsa-/fila till egna bitar i klar plast. Då lär ju iaf den röda färgen komma till sin rätt.

_________________
Anders Dauner
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615


Trådstartare
Anders Dauner skrev:
Andrew Petrykowski skrev:
Sähär ser plasten ut:
[http://babelfish.altavista.com/babelfish/tr?tt=url&url=http%3A%2F%2Fwww.tecburn.de%2FE30%2520Instrument.htm&lp=de_....]
Längst ut till höger ligger dom...
Försämrar jag opaciteten markant om jag kletar på lite glödlampsfärg på dom? Eller ska jag kleta det på glödlamporna och skita i plasten?

opacitet? Vad är det?
Jag hör till de där obildade som lärt sig genom sina egna misstag. och några försök till att byta färg på panelen har jag aldrig gjort. Men om jag vore du så skulle jag testa med att måla lamporna först. Funkar inte det (tex. blir för mörkt) så blir det nog till att såga-/fräsa-/fila till egna bitar i klar plast. Då lär ju iaf den röda färgen komma till sin rätt.


Genomskinlighet är vad opacitet är
Visst är det nyttigt att lära av sina misstag, fast det är ännu bättre att lära sig att undvika misstag
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946



Andrew Petrykowski skrev:

Genomskinlighet är vad opacitet är

Jo tack, jag förstod faktiskt det. Ville bara verka lite okunnig.
Men som sagt, om jag vore du så skulle jag iaf testa först. Det kostar ju inte mer än lite tid och färg. På E30 så går det att plocka ur instrumenthuset utan att skruva loss ratten. Så det är inte så jättejobbigt. Och när du ändå är i farten så kan du passa på kolla de berömda lödningarna som brukar släppa. Nu kommer jag inte på exakt var de sitter , men ta en titt framförallt runt kanterna där du har ingående signal.

_________________
Anders Dauner
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615


Trådstartare
Anders Dauner skrev:
Andrew Petrykowski skrev:

Genomskinlighet är vad opacitet är

Jo tack, jag förstod faktiskt det. Ville bara verka lite okunnig.
Men som sagt, om jag vore du så skulle jag iaf testa först. Det kostar ju inte mer än lite tid och färg. På E30 så går det att plocka ur instrumenthuset utan att skruva loss ratten. Så det är inte så jättejobbigt. Och när du ändå är i farten så kan du passa på kolla de berömda lödningarna som brukar släppa. Nu kommer jag inte på exakt var de sitter , men ta en titt framförallt runt kanterna där du har ingående signal.


Lägg av nu, nu blir jag skraj!
Vågar man skruva bort grejjerna om lödningarna släpper
Lär bli ett riktigt helvette o få till allt efter det...
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946



Andrew Petrykowski skrev:

Lägg av nu, nu blir jag skraj!
Vågar man skruva bort grejjerna om lödningarna släpper
Lär bli ett riktigt helvette o få till allt efter det...

Näää... Du behöver inte vara orolig för något sånt. Lödningarna släpper inte för att du skruvar loss grejorna. De gör det med tiden iaf.
Min rekomendation gäller att kolla lödningarna när du ändå har grejorna isär. Ser de ok ut så lär du inte behöva göra något. Det är liksom så att det inte är helt ovanligt att lödningarna släpper och hasthetsmätaren lägger av (de gjorde det på min...). Iom detta så tyckte jag att det kunde vara en bra idé att kolla att det såg ok ut. Sök lite på nätet så hittar du säkert info om vilka lödningar det gäller. Så du behöver inte vara orolig att allting ska ramla isär när du plockar ner instrumenthuset. Däremot så bör du vara försiktig med mätarnålarna. De är ganska tunna och sköra. Men är man bara lite försiktig och nogrann så är det en enkel operation. Tom för mig.

_________________
Anders Dauner
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615


Trådstartare
Anders Dauner skrev:
Andrew Petrykowski skrev:

Lägg av nu, nu blir jag skraj!
Vågar man skruva bort grejjerna om lödningarna släpper
Lär bli ett riktigt helvette o få till allt efter det...

Näää... Du behöver inte vara orolig för något sånt. Lödningarna släpper inte för att du skruvar loss grejorna. De gör det med tiden iaf.
Min rekomendation gäller att kolla lödningarna när du ändå har grejorna isär. Ser de ok ut så lär du inte behöva göra något. Det är liksom så att det inte är helt ovanligt att lödningarna släpper och hasthetsmätaren lägger av (de gjorde det på min...). Iom detta så tyckte jag att det kunde vara en bra idé att kolla att det såg ok ut. Sök lite på nätet så hittar du säkert info om vilka lödningar det gäller. Så du behöver inte vara orolig att allting ska ramla isär när du plockar ner instrumenthuset. Däremot så bör du vara försiktig med mätarnålarna. De är ganska tunna och sköra. Men är man bara lite försiktig och nogrann så är det en enkel operation. Tom för mig.


okay, jag missförstod dig visst litegrann där
Nu vet jag inte direkt när jag ska ta o skruva loss grejjerna, det får nog vänta minst en vecka iaf, så då lär jag hinna läsa till mig lite info på den punkten med
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Anders Dauner skrev:
AL skrev:
Hur det ser ut i min nuvarande "is" vill jag inte snacka om, men det är än värre än vita tavlor kan jag säga... Underligt vad man kan leva med pga tidigare ägares totala avsaknad för smak...och en viss form av lathet från mig själv.

Då skulle du sett hur min M3 såg ut när jag tog hem den från Tyskland. Jag vågade inte visa upp den för någon innan jag bytt större delen av inredningen.

Den bakre delen av mittkonsollen, ask-koppen och diverse panelbitar var sprayade med någon märklig guldfärg som liksom inte täckte helt. Såg nästan ut som att någon påtänd konstnär ringlat färg över plasten.

och som pricken över i:et så var ekrarna på fälgarna (BBS RS split) lackade i en riktigt tjusig rosa kulör...
Helt sjukt vad dessa konstiga tyskar kan hitta på.


Det var just detdär med guld...

Å ja Micke, det verkar vara en underlig sjuka bland "tidigare is-ägare", dethär med färgval.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Spiidfriik skrev:
ojoj, detta med att byta mätartavlor verkar "reta" många. Jag blev just sugen på att byta till rosa tavlor, borde reta ännu fler. ;-)

Allvarligt talat. Om man accepterar att det sitter vita tavlor i vissa bilar standard, hur kan det då bli epa-traktor att byta till dito i andra bilar? Det fattar jag inte. Vita tavlor som vita tavlor...

Jag tycker tex att stora vingar generellt sett är fult. Detta oavsett om det är standard (tex Escort Cosworth, EVo VI) eller eftermonterat. Det har ju inte med NÄR de är monterade av VEM att göra...

Att byta färg på belysningen av E30 mätarna är inte helt lätt då de belyses genom en färgad "plastmall". Men det lär ska finnas såna "plastmallar" i andra färger att köpa har jag hört.
Håller med dig Daniel. Har själv bytt till vita tavlor på min Volvo och är mycket nöjd med resultatet , mycket snyggare än original. mina polare tyckte oxå att det var raggar aktit eller mycket 80,tal tills dom fick se resultatet då ändrade sig dem flästa och tyckte att det var inte så dumt. Titta bara i amerikanska bilstyling tidningar där finns inte många bilar med original intrumentiering , och där är dom värkligen långt framme med stylingen , har inte hört nåt kommentar angående en viss orange Supra från en känd film , där sitter många mätare men det är ingen som kritiserar bilen , visserligen svarta men många på varandra

_________________

--VVTS--
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Maciek Matwiejczuk skrev:
Titta bara i amerikanska bilstyling tidningar där finns inte många bilar med original intrumentiering , och där är dom värkligen långt framme med stylingen


Nu heter ju den här siten rejsa.nu och inte stajla.nu.
Citera
Bellof

Här sen Jul 2003
Inlägg: 807



slettet

_________________
Tor Helge Ludvigsen
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



johann skrev:
Maciek Matwiejczuk skrev:
Titta bara i amerikanska bilstyling tidningar där finns inte många bilar med original intrumentiering , och där är dom värkligen långt framme med stylingen


Nu heter ju den här siten rejsa.nu och inte stajla.nu.
Ville bara framföra vad jag tyckte om detta

_________________

--VVTS--
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Maciek Matwiejczuk skrev:
johann skrev:
Maciek Matwiejczuk skrev:
Titta bara i amerikanska bilstyling tidningar där finns inte många bilar med original intrumentiering , och där är dom värkligen långt framme med stylingen


Nu heter ju den här siten rejsa.nu och inte stajla.nu.
Ville bara framföra vad jag tyckte om detta


Det är helt ok att styla om man vill det men de flesta här är nog mer intresserad av modifieringar som ger mer funktion men jag kan ju ha fel.
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615


Trådstartare
okay, nu börjar det här spåra ur lite...
För att alla ska förstå så skriver jag det här en gång till:
Jag har läst att blått skulle vara det mest skonsamma mot mörkerseendet, därför tänkte jag byta ut ljusen mot just blått, eftersom jag ändå måste byta lamporna i instrumenteringen, och eftersom jag tycker att orginalfärgen är någorlunda spyframkallande för mig...
Sen så är det som så att svart bakgrund inte ser särksillt fint ut med blått ljus, därför tänkte jag byta mätartavlor medan jag var i farten. Men efter att ha sett priset på vad kalaset skulle gå av på så bestämde jag mig för att slopa bytet av mätartavlor och därmed även det blåa ljuset, så nu skall det bli riktigt rött ljus i instrumenteringen.
Jag har absolut inte tänkt det hela som en start för stylandet av bilen.
För mig spelar det dock ingen roll vad folk anser om styling av bilar, som Tor Helge så fint förklarade så är det ens egen bil, och därmed får man göra som man själv tycker med den (tja, mer eller mindre, det finns juh lagar att följa).
Personligen satsar jag hellre dom få slantar jag har på vägprestanda förbättringar!
Bara min lilla mening igen
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



johann skrev:
Maciek Matwiejczuk skrev:
johann skrev:
Maciek Matwiejczuk skrev:
Titta bara i amerikanska bilstyling tidningar där finns inte många bilar med original intrumentiering , och där är dom värkligen långt framme med stylingen


Nu heter ju den här siten rejsa.nu och inte stajla.nu.
Ville bara framföra vad jag tyckte om detta


Det är helt ok att styla om man vill det men de flesta här är nog mer intresserad av modifieringar som ger mer funktion men jag kan ju ha fel.
Det var väl detta det hela gick ut på? Andrew skrev att blått är det mest skonsamma i mörker + att han tänkte byta till vita tavlor samtidigt. Sedan om man råkar framföra sin åsikt om detta så blir man påhoppad att detta inte passar in på siten? Eller har jag fel? Vi skall väl kunna diskutera med varandra utan att bli påhoppade utav någon.

_________________

--VVTS--
Citera
Allmänt banåkaforum
E30 mätartavlor...
<<   1, 2, 3, 4   >>
6268 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande