| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Matrial till krängknivar
|
2028 besök totalt |
|
Matrial till krängknivar
Tänkte jag skulle tillverka knivar till min krängare på min FF2000, är det någon som vet vad för stål man skall använda. Orginal så är det bara ett vanligt rör som är bockat och tänkte att jag ville ha knivar istälet. Kanske en dum ide ? _________________ Andreas Åkebrink Bygger förgasar turbo koja. Gillar svarva och fräsa |
||||
|
_________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Re:
Tack så mycket !! _________________ Andreas Åkebrink Bygger förgasar turbo koja. Gillar svarva och fräsa |
||||
|
Re:
Jo men jag fick svar på det jag sökte, om jag kunde göra mina knivar i vanligt stål, så jag skall prova och tillvärka av platt gärn och sen får vi se hur det blir. Har ju krängaren som skall sita där så om det inte skulle funka så kan jag ju använda den. _________________ Andreas Åkebrink Bygger förgasar turbo koja. Gillar svarva och fräsa |
||||
|
Re:
[quote="Raspberry racing"]
Jo men jag fick svar på det jag sökte, om jag kunde göra mina knivar i vanligt stål, så jag skall prova och tillvärka av platt gärn och sen får vi se hur det blir. Har ju krängaren som skall sita där så om det inte skulle funka så kan jag ju använda den. Tror inte att man kan behöva så grova saker för den som är till är bara gjord i ett vanligt stål rör som är 22 mm tjock och 2mm gods och den är inte så himla styv heller (och den är orginal) _________________ Andreas Åkebrink Bygger förgasar turbo koja. Gillar svarva och fräsa |
||||
|
Nja jag tror inte man kan göra kvivar i vanligt stål, inte så långt jag lyckats simulera i alla fall.
Men en traditionell kränagre med plattjärnsarmar där man kan flytta länken kommer man jä.. långt med. Tänk på att krängarns fjäderkonstant ändras med hävarman(R) i kvadrat. Anta att vi har 200mm hävarma nomenelt och justermån +-50mm Detta ger +44% och -56% på krängaren. Tumme pekfinger känner man ca 5-10% ändring på en karrossbil. Hmm om jag nu inte är ute och cyklar så är en formelbil mycket mer kännslig så jag gissar man känner under 5% ändring. Den ända fördelen jag ser med knivar är om man vill ha justerbara krängare inne i bilen, då är det lättare med knivar. I de flästa fall ser jag knivkränager mer som bling än nödvändigt. _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Re:
Det var ju de att jag ville ha den justerbar inifrån bilen.. _________________ Andreas Åkebrink Bygger förgasar turbo koja. Gillar svarva och fräsa |
||||
Sorry har jag missat??? Hmm ja så är det bara jag i ett nötskal
Pga att spänningran blir rätt höga i knivarna så behövs det någon form av fjäderstål modell bättre. och då blir det jävligare att berabeta, eller? Dubbel hmmm jag och formelbilar. Men är viktökingen man får med vajrar mm för att få krängarna justerbar värt på en formelbil? (har ingen direkt koll på vad vajara mm väger) _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Re:
Jag har vajrar på jobbet som skulle funka, har set att andra använder det (gas och vxl vajer til båtmotorer) och det väger inte så mycket, och spak till det har jag med som inte väger så mycket så det tror jag inte är så farligt. Får kolla i England vad man kan få tag i vettiga kniva till litte bätre priser än här om jag skall använda det. Men tack för hjälpen!!! _________________ Andreas Åkebrink Bygger förgasar turbo koja. Gillar svarva och fräsa |
||||
|
Re:
Ja det skall jag gör, fast det blir ju något formel bils jox så kanske inte är så många som är intreserade
_________________ Andreas Åkebrink Bygger förgasar turbo koja. Gillar svarva och fräsa |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Matrial till krängknivar
|
2028 besök totalt |