Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
M-chassi vs. H&R?
946 besök totalt
Oscar J
Helsingborg
Här sen Feb 2007

Trådstartare
M-chassi vs. H&R?

Hej!

Nu är det så att jag har m-dämpare och fjädrar på min E36 coupe, har tankar på att montera en H&R fjädersats och undrar om det lirar bra ihop med mina dämpare?

Nya bussningar och styvare krängningshämmare ska på bilen men frågan är om jag ska låta hjulupphängningen vara "stock-M"?

Tack på förhand!

#13 Opel Corsa GSi HT2, Team Blyfot Racing
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: M-chassi vs. H&R?

oscar J skrev:
Hej!

Nu är det så att jag har m-dämpare och fjädrar på min E36 coupe, har tankar på att montera en H&R fjädersats och undrar om det lirar bra ihop med mina dämpare?

Tack på förhand!

Det finns två sätt att svara:
1. Skruva ihop det nya, ut och kör. Känns det bra - kör vidare.
2. Mät upp dina originalfjäderkonstanter, jämför med fjäderkonstanterna på H&R-fjädrarna. Är de lika? Inga bekymmer (men varför byter du då?) är de istället olika så är svaret nej. Då passar det egentligen inte. Dämparna kommer få arbeta i med en annan frekvens än de är inställda att göra och i värsta fall en annan höjd också. Om sedan skillnaden inte är så stor kanske det inte spelar så stor roll men då är man återigen tillbaka till varför du byter?

Helsingborg
Här sen Feb 2007

Trådstartare

BTG skrev:
oscar J skrev:
Hej!

Tack på förhand!

Det finns två sätt att svara:
1. Skruva ihop det nya, ut och kör. Känns det bra - kör vidare.
2. Mät upp dina originalfjäderkonstanter, jämför med fjäderkonstanterna på H&R-fjädrarna. Är de lika? Inga bekymmer (men varför byter du då?) är de istället olika så är svaret nej. Då passar det egentligen inte. Dämparna kommer få arbeta i med en annan frekvens än de är inställda att göra och i värsta fall en annan höjd också. Om sedan skillnaden inte är så stor kanske det inte spelar så stor roll men då är man återigen tillbaka till varför du byter?

ok, så alternativen är egentligen: kör original,
eller byt både dämpare och fjädrar som är avstämda mot varandra?

Följdfråga blir då: hur står sig org. M-chassi mot t.ex ett H&R el. KW Cupkit?

Tack så mycket för ett kompetent svar! thumbs up

Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

oscar J skrev:
ok, så alternativen är egentligen: kör original,
eller byt både dämpare och fjädrar som är avstämda mot varandra?

Precis, eller byt fjädrar och kör om det känns bar men var då beredd på att dämparna kan ta slut inom kort.

oscar J skrev:
Följdfråga blir då: hur står sig org. M-chassi mot t.ex ett H&R el. KW Cupkit?

Svårt att svara på. M-chassiet är säkert "sportigt gata" medan ett Cup-kit skall vara identiskt med det som sitter på många tävlingsbilar. Mao, om bara bana så Cup-kit. Om lite åkning till glasskiosken på sommarkvällar också så kanske M-chassiet kvar.

Grundfrågan är kanske hur du idag upplever det du redan har på bilen?

Helsingborg
Här sen Feb 2007

Trådstartare

ok, blir nog till att se hur bilen beter sig med med hårdare bussningar och krängare, bilen har faktiskt den bästa väghållningen som jag känt på en gatbil så vi får se...

Tack Micke, nu kan jag sova på nätterna!

mvh

Citera
Skruva banåkabil
M-chassi vs. H&R?
946 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande