| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Fälgar 9,5" vs 10" med olika ET
|
1889 besök totalt |
|
Fälgar 9,5" vs 10" med olika ET
Jag är på jakt efter nya fälgar till banan. På bilen idag sitter det en 9,5" bred fälg (ASA FOX) med ET 20. bilen är bygd efter denna fälg (custom breddning) Den fälg jag kollar på (bbs ch) har en bredd på 10" med ett ET på 40. Det skiljer alltså 2cm mellan dessa fälgar på ET, hur blir det när jag sätter på en 10" bred fälg med Et 40 mot för en 9,5" med Et 20 fälg hur mycket kommer fälgen komma in på 10" fälgen? *1 tum = 25.4 mm Blir det som jag tror: Et20 - Et 40 = 20mm 9,5" - 10" = 12,7mm/2 = 6,25mm ( 6,25mm större på varsin sida på 10" fälgen mot 9,5" fälgen) summa: 20-6,25 = 13,75 alltså skillnaden bör bli: 13,75mm från skärm kanten på dessa fälgar? Eller räknar jag helt galet?? _________________ Lars Eriksson S4ORCE Audi S4+ -99B Widebody |
||
|
Jag är för trött för att kontrollräkna dina siffor.
Men...jag brukar alltid rita upp fälgarna på ett papper. Då ser man direkt hur det blir. Det är annars jättelätt att räkna fel....när man ändrar både et och brädd. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
|
Ytterkanten på fäljen kommer åka in 13,65mm
Innerkanten kommer åka in 26,35mm Mao en spacer på 13,65mm så kommer hela breddingen inåt(0,5") Lite är du ute och vingar. 12,7mm/2 = 6,25mm Blir väll 6,35mm, eller? Är jag petig nu???
_________________ Johan Sjölinder |
||
|
Re:
Tack!
okej jo spacers sitter redan på 25mm så några flera spacers blir det nog inte
men 13,65mm ifrån skärmkanten är inte så farligt. _________________ Lars Eriksson S4ORCE Audi S4+ -99B Widebody |
||
|
Ja, du tänker rätt men har gjort ett obetydligt slarvfel.
Fälgkanten kommer som sagt 13.65 mm längre in från skärmkanten. Naturliga följdfrågan? Har du 26.35 mm frigång inåt dvs det fälgen breddar in mot fjäderbenet? EDIT: var visst lite långsam.
_________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||
|
Re:
Tror inte det skall vara några problem, men måste mäta för att vara säker. varför breddar fälgen mera inåt än utåt? Vad skulle man göra utan er! å snabba svar åxå
_________________ Lars Eriksson S4ORCE Audi S4+ -99B Widebody |
||
|
Re:
orginal så har fälgarna på Audi S4 ET45 på 7,5" bred fälg nu kommer jag att köra med en 10" bred fälg med ET 40 + 25mm spacers, kommer det att gå ca: +-0 mot fjäderbenet tror du? _________________ Lars Eriksson S4ORCE Audi S4+ -99B Widebody |
||
|
Std
7,5*25,4/2+45-->140,25 9,5" fäljern, ET 20, 25 spacer 9,5*25,4/2+20-25-->115,65 10" fäljen, ET 40, 25 spacer 10*25,4/2+40-25-->142 (Måtten är från anliggingsytan på navet till innerkansten på fäljen där däcket ligger) Allså så har vi flyttat in 140,25-142-->1,75mm MEEEEEEEEEEEEEEN nu är detta bara tumme pekfinger för vi har INGEN aning om hur tjocka katerna är på fäljen. _________________ Johan Sjölinder |
||
|
För att plocka upp en gammal tråd och samtidigt bevisa att jag faktiskt har sökt
Funderar på någon form av breddning till s2an. Ett alternativ innebär en fin liten breddning med ca 1 dm utåt. Fälgarna som sitter nu är 18x8 ET 35. Vill ju åka 18" (Får inte på mindre pga bromsarna )
Frågan är dock hur bred fälg får jag in samt vilken offset? Fälgen får endast bredda utåt. Har en misstanke om att det inte kommer finnas så många fälgar att välja på :/ _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||
|
Så efter att ha läst på lite så kommer jag fram till att det blir en 10x18 fälg med offset på 10?
Då ska fälgen komma ut 50mm men ha samma offset innåt? Så nästa fråga vad har man för alternativ när det gäller såna konstiga offsetter? Är väll inte direkt den vanligaste inpressningen när det gäller fälg gissar jag på? _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||
![]() |
Däck för banåka
Fälgar 9,5" vs 10" med olika ET
|
1889 besök totalt |

