Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Dax att byta bil, tror ni om banåka med BMW
<<   1, 2
7631 besök totalt
Roger Brorsson
Skogen
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Aha 4 dörraren är lättare alltså...

Da Nang
Här sen Okt 2004

Re:

Roger Brorsson skrev:
Aha 4 dörraren är lättare alltså...

Det verkar ju onekligen så, ca 100kg på de väsentliga karossdelarna iaf.

Citera
Roger Brorsson
Skogen
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Ja man är rätt kluven nu på BMW och en Civic Type-R

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Min fyrdörrars M3 -96 väger 1650 kg med mig o halv tank. Vägt!

Da Nang
Här sen Okt 2004

Re:

Roger Brorsson skrev:

Men nää.. Du menar väl inte allvar? Inte fwd väl??

Citera
Roger Brorsson
Skogen
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Re:

Krille_hlm skrev:
Roger Brorsson skrev:

Men nää.. Du menar väl inte allvar? Inte fwd väl??

Ja det är ju det där med FWD..

Funderar så det sprakar i huvet ang detta...

En liten kalkyl om man säger att man leker med pengar 150k

BMW E36 M3 -94 till -95 Mil på mätaren ca 17-20k
Pris ~80k

-Milen
-Dyr renovering
+billigare inköp
+ RWD
Säg då har man ca 70k att köpa bangodis för . fast bilen har ju rullat ca 14-20k mil så kan ju kanske närma sig ett ras?

en M3 96 lr nyare för runt 130k har ju gått lite mindre mil ca 6-12k

om man tar en CTR -02 till 03 Mil ca 3-7k mil
Pris ca 130k

- Då få man bara 20k över att leka med..
- FWD
+ Nyare
+ mindre mil på mätaren
+ Tror att den är snabbare att svänga med än med BMW`n
Men budgeten växer ju hela tiden thumbs up

Mellan 94 och 96s E36 M3 är det bara motor och v-låda som skiljer där lr nått mera? Skillnader på denna motor 3.2 i hållbarhet?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

Roger Brorsson skrev:

.....

CTR

+ Tror att den är snabbare att svänga med än med BMW`n

Njaee.... det går riktigt bra att svänga med stora tunga M3 osså. Den är snabbare än den ser ut thumbs up

Men Honda CTR är verkligen en kanonkul bil! Har provat i slalom bla. Och de har gjort ett kanonjobb med FWD för att få ner kraften i backen snyggt på den IMHo! Jag skulle välja en CTR om jag ville ha absolut driftsäkerhet. En M3 med 15 år på nacken och 15-20 tusen mil ska kunna rulla på finfint om den är väl omhändertagen men med så gamla bilar så går ju nånting sönder förr eller senare. En nyare M3 från 96-98 som sköts fint kan man nog lita tryggt på i många mil till.

Tjockholm
Här sen Feb 2003

Re:

Niklas Rosell skrev:
Jag är inte riktigt med på det med att en 4-dörrars skulle vara vridstyvare än en coupé? Generellt sett brukar väl coupémodellerna ha bättre vridstyvhet?

E36 coupé är vad jag minns standardutrustad med tvådelat fällbart baksäte, till skillnad från sedan som jag inte ens tror hade det som tillval. Kan vara en anledning
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003

En annan fördel med E36 är om man ska bygga, är jue att man kan få en kaross för 10-20k mycket pengar till annat om man har en ska vi säga 150k

Citera
Niklas Rosell
Vingåker
Här sen Maj 2006

Re:

Andrew Petrykowski skrev:
Niklas Rosell skrev:
Jag är inte riktigt med på det med att en 4-dörrars skulle vara vridstyvare än en coupé? Generellt sett brukar väl coupémodellerna ha bättre vridstyvhet?

E36 coupé är vad jag minns standardutrustad med tvådelat fällbart baksäte, till skillnad från sedan som jag inte ens tror hade det som tillval. Kan vara en anledning

Jag har läst på lite här och där och hittade siffror som säger att även en sedan med delbart baksäte är vridstyvare än coupén. De var magkänslan och byggnadsmekaniken i bakhuvudet som sade tvärtom men nu vet jag bättre.

Ursäkta trådkapningen!

Munsö
Här sen Dec 2004

Jag vet inget om E36, men när det gäller E30 är 4 dörras betydligt vridstyvare än 2 dörras och M3, det är bara att lyfta dom med domkraft så märker man den saken.

M3 E30 är ingen lättviktare, den är tyngst i E30 serien och väger 80 kg mer än en 325a.

4 dörrars E30 är bara 10 kg tyngre än 2 dörrars.

En 4 dörrars vanlig 4 cyl E30 med M3an motor, fjäderben, spindlar, bakhjulsnav är nog inte dumt. Vill man ha M3ans utsende finns ju dom delarna att köpa i glasfiber som är lättare än baklucka/takförlänging på orginal bilen.

Fast det är ju betydligt mera jobb än att köpa en CTR, där är det väl bara att köpa en stol, väghållning och en Japan spec låda så är det klart

BMW 325i -92
Citera
Roger Brorsson
Skogen
Här sen Jun 2004

Trådstartare
tackar för alla svaren thumbs up

Nån som har koll på hur trågen är på E36 3.0 liters M3an ? Funkar det bra om man ska åka med slicks tex? Det körs ju bmwcup med många M3 ska jag tro..

Kalix
Här sen Nov 2002

oljetråget på 3.0:an är väl inte direkt lämpad till körning med slicks. Den har ganska bra baffling i sidled men inte så bra framåt vid inbromsningar. Det går ganska lätt att svetsa dit en baffel framåt.

En bättre lösning är att ta tråget och tvåstegspumpen från 3.2:an.

Ett till problem som jag har stött på är att dom lätt börjar kräka ur sig olja ur vevhusventilationen, men med en större separator och grövre retur in i tråget så har det löst sig för mig.

Citera
Roger Brorsson
Skogen
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Re:

Niklas Sandström skrev:
oljetråget på 3.0:an är väl inte direkt lämpad till körning med slicks. Den har ganska bra baffling i sidled men inte så bra framåt vid inbromsningar. Det går ganska lätt att svetsa dit en baffel framåt.

En bättre lösning är att ta tråget och tvåstegspumpen från 3.2:an.

Ett till problem som jag har stött på är att dom lätt börjar kräka ur sig olja ur vevhusventilationen, men med en större separator och grövre retur in i tråget så har det löst sig för mig.

Aj då det va ju inget bra, vet event av en M3 som gått på bana med slicks tror ej det är något gjort ått tråget i den ... Hur är det på bmw för att byta tråg måste man lyfta ut motorn?

Nån som har koll på en ungefärlig pris bild på en BMW M3 -94 till 95 med bur, HR kit, stolar, bälten, Slicks, ?

Kalix
Här sen Nov 2002

Re:

Roger Brorsson skrev:

Aj då det va ju inget bra, vet event av en M3 som gått på bana med slicks tror ej det är något gjort ått tråget i den ... Hur är det på bmw för att byta tråg måste man lyfta ut motorn?

Tråget går att byta på plats om man lossar framvagnsbalken.

Citera
Allmänt banåkaforum
Dax att byta bil, tror ni om banåka med BMW
<<   1, 2
7631 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande