Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 7631 besök totalt |
Re:
Det verkar ju onekligen så, ca 100kg på de väsentliga karossdelarna iaf. |
||||
Re:
Men nää.. Du menar väl inte allvar? Inte fwd väl?? |
||||
Re:
Ja det är ju det där med FWD.. Funderar så det sprakar i huvet ang detta... En liten kalkyl om man säger att man leker med pengar 150k BMW E36 M3 -94 till -95 Mil på mätaren ca 17-20k Pris ~80k -Milen -Dyr renovering +billigare inköp + RWD Säg då har man ca 70k att köpa bangodis för . fast bilen har ju rullat ca 14-20k mil så kan ju kanske närma sig ett ras? en M3 96 lr nyare för runt 130k har ju gått lite mindre mil ca 6-12k om man tar en CTR -02 till 03 Mil ca 3-7k mil Pris ca 130k - Då få man bara 20k över att leka med.. - FWD + Nyare + mindre mil på mätaren + Tror att den är snabbare att svänga med än med BMW`n Men budgeten växer ju hela tiden ![]() Mellan 94 och 96s E36 M3 är det bara motor och v-låda som skiljer där lr nått mera? Skillnader på denna motor 3.2 i hållbarhet? _________________ MVH Roger Brorsson |
||||
Re:
Njaee.... det går riktigt bra att svänga med stora tunga M3 osså. Den är snabbare än den ser ut ![]() ![]() Men Honda CTR är verkligen en kanonkul bil! Har provat i slalom bla. Och de har gjort ett kanonjobb med FWD för att få ner kraften i backen snyggt på den IMHo! Jag skulle välja en CTR om jag ville ha absolut driftsäkerhet. En M3 med 15 år på nacken och 15-20 tusen mil ska kunna rulla på finfint om den är väl omhändertagen men med så gamla bilar så går ju nånting sönder förr eller senare. En nyare M3 från 96-98 som sköts fint kan man nog lita tryggt på i många mil till. _________________ ![]() |
||||
Re:
E36 coupé är vad jag minns standardutrustad med tvådelat fällbart baksäte, till skillnad från sedan som jag inte ens tror hade det som tillval. Kan vara en anledning ![]() |
||||
En annan fördel med E36 är om man ska bygga, är jue att man kan få en kaross för 10-20k mycket pengar till annat om man har en ska vi säga 150k
![]() _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||
Re:
Jag har läst på lite här och där och hittade siffror som säger att även en sedan med delbart baksäte är vridstyvare än coupén. De var magkänslan och byggnadsmekaniken i bakhuvudet som sade tvärtom men nu vet jag bättre. ![]() Ursäkta trådkapningen! ![]() _________________ VW Golf Alltrack -20 |
||||
Jag vet inget om E36, men när det gäller E30 är 4 dörras betydligt vridstyvare än 2 dörras och M3, det är bara att lyfta dom med domkraft så märker man den saken.
M3 E30 är ingen lättviktare, den är tyngst i E30 serien och väger 80 kg mer än en 325a. 4 dörrars E30 är bara 10 kg tyngre än 2 dörrars. En 4 dörrars vanlig 4 cyl E30 med M3an motor, fjäderben, spindlar, bakhjulsnav är nog inte dumt. Vill man ha M3ans utsende finns ju dom delarna att köpa i glasfiber som är lättare än baklucka/takförlänging på orginal bilen. Fast det är ju betydligt mera jobb än att köpa en CTR, där är det väl bara att köpa en stol, väghållning och en Japan spec låda så är det klart ![]() _________________ Rikard Gjersvold 070 511 30 73 Styrelseladamot Lazzat MK BMW 325i -92 |
||||
oljetråget på 3.0:an är väl inte direkt lämpad till körning med slicks. Den har ganska bra baffling i sidled men inte så bra framåt vid inbromsningar. Det går ganska lätt att svetsa dit en baffel framåt.
En bättre lösning är att ta tråget och tvåstegspumpen från 3.2:an. Ett till problem som jag har stött på är att dom lätt börjar kräka ur sig olja ur vevhusventilationen, men med en större separator och grövre retur in i tråget så har det löst sig för mig. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Re:
Aj då det va ju inget bra, vet event av en M3 som gått på bana med slicks tror ej det är något gjort ått tråget i den ![]() Nån som har koll på en ungefärlig pris bild på en BMW M3 -94 till 95 med bur, HR kit, stolar, bälten, Slicks, ? _________________ MVH Roger Brorsson |
||||
Re:
Tråget går att byta på plats om man lossar framvagnsbalken. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 7631 besök totalt |