Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
<< 1, 2 1 besök senaste veckan (8127 totalt) |
Re:
Absolut skulle det vara idee att bygga fyra vågar....där man kan läsa av en verklig vikt. Jag ska försöka göra det....i mån av tid. Hävarmsvarianten är också bra..och den behöver bara visa ett värde. Att ha båda varianterna skulle väl vara bäst. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
måste bara fråga vad är det man mäter/väger med den typen av våg?
tänkte att om det är en våg för att balancera bilen så borde det väll gå att bygga en stor våg att köra upp bilen på och mäta under varge däck (ungefär) men tar man cylindrar från en motor så säg ex 90mm som saab bla har och cylinderrör och olja/vätska som man mäter trycket på det blir 63,6kvadrat cm altså 509kg lyftkraft vid 8bar tryck och gör man en platta man kan köra upp på och placerar en sådan cylinder under varge däck så kommer det trycket att återspela hur mång kg last man har på varge däck (ifall man ska balencera bilen till ett bestämt förhållande) jag vet inte om det var meningen men det var bara en tanke ![]() _________________ // Mikeal Rylen |
||
eller så handlar man från USA
http://www.pitstopusa.com/SearchResu Från 799$ för dom elektroniska vågarna. Från 150$ för den hydrauliska varianten med mätare på en vippa. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
oavsett om man använder hydraulik, fjädrar eller golfbollar; 'gör man det enklare för sig, om man håller fjäderkonstanten på vågen/vågarna väl över hjulfjäderkonstanten.
![]() _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
en testversion som visade ca.ca. 370bar förrän den gav vika
![]() ![]() ![]() det blir till att "bryta ihop" och göra om den, tjockare material eller boxa ihop den mer. ![]() _________________ Mats Blomström <>-<>-<>-<>-<> BMW 320d touring -13 Porsche 944 -86 BMW 320iA Touring -95 Buell xb9r -03 Chimo Cobra ~82 Marin san rafael ~98 Fötter -70 |
||
Se bara till att friktion mm inte blandar sig i så fungerar det nog bra och framför allt se till att bilen står rakt och vid hävarmsprincipen avståndet inte varierar för mycket så utväxlingen blir fel. Är det inte möjligt att få till något med momentnyckeln och lämplig hävstång?
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||
den här mätaren byggdes mest på kul för att se om det skulle gå att få till något användbart och det jag kom till var att det var mycket större krafter på delarna en jag räknat med.. skruvar/plåtar böjde sig och dyl. Måste till nästa version hitta någon känd kontrollvikt att kalibrera mot, cylinderns infästning är justerbar till en del.
_________________ Mats Blomström <>-<>-<>-<>-<> BMW 320d touring -13 Porsche 944 -86 BMW 320iA Touring -95 Buell xb9r -03 Chimo Cobra ~82 Marin san rafael ~98 Fötter -70 |
||
Re:
Värdet som man får fram med en sådan våg, har inget med verkligheten att göra. Det är bara en gemförande vägning hö/vä. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Det var det som den framförallt var menad till men tänkte att det vore kul om man fick fram vikten oxå på ett ungefär. graderingen på mätaren utesluter även den exsakt mätning..
_________________ Mats Blomström <>-<>-<>-<>-<> BMW 320d touring -13 Porsche 944 -86 BMW 320iA Touring -95 Buell xb9r -03 Chimo Cobra ~82 Marin san rafael ~98 Fötter -70 |
||
![]() |
Racetech
![]() |
<< 1, 2 1 besök senaste veckan (8127 totalt) |