Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Bygga hydraulisk våg för cornerweight.
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (8127 totalt)
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re:

mr.b skrev:
De här måtten på cylindrarna jag har kommit till är för att det i teorin skulle gå att få ut vikt på bilen med. Så man hade några värden att pilla in i vissa exel-tabeller... Men om det blir för grovt för att få pålitliga värden så kanske man kunde nöja sig att gämföra hög./vän. med hävstångsmodellen. Borde ju fortfarande vara enklare än att balansera bilen på plankor och rörstumppar, om inte annars så snabbare åtminstone.


Absolut skulle det vara idee att bygga fyra vågar....där man kan läsa av en verklig vikt.
Jag ska försöka göra det....i mån av tid.

Hävarmsvarianten är också bra..och den behöver bara visa ett värde.
Att ha båda varianterna skulle väl vara bäst.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Rullen
Uppsala
Här sen Sep 2005
Inlägg: 194



måste bara fråga vad är det man mäter/väger med den typen av våg?

tänkte att om det är en våg för att balancera bilen så borde det väll gå att bygga en stor våg att köra upp bilen på och mäta under varge däck (ungefär)

men tar man cylindrar från en motor så säg ex 90mm som saab bla har och cylinderrör och olja/vätska som man mäter trycket på
det blir 63,6kvadrat cm altså 509kg lyftkraft vid 8bar tryck och gör man en platta man kan köra upp på och placerar en sådan cylinder under varge däck så kommer det trycket att återspela hur mång kg last man har på varge däck (ifall man ska balencera bilen till ett bestämt förhållande)

jag vet inte om det var meningen men det var bara en tanke

_________________
// Mikeal Rylen
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9880

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

eller så handlar man från USA

http://www.pitstopusa.com/SearchResult.aspx?CategoryID=1111

Från 799$ för dom elektroniska vågarna.
Från 150$ för den hydrauliska varianten med mätare på en vippa.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



oavsett om man använder hydraulik, fjädrar eller golfbollar; 'gör man det enklare för sig, om man håller fjäderkonstanten på vågen/vågarna väl över hjulfjäderkonstanten.


_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 348


Trådstartare
en testversion som visade ca.ca. 370bar förrän den gav vika


det blir till att "bryta ihop" och göra om den, tjockare material eller boxa ihop den mer.

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
BMW 320d touring -13
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Se bara till att friktion mm inte blandar sig i så fungerar det nog bra och framför allt se till att bilen står rakt och vid hävarmsprincipen avståndet inte varierar för mycket så utväxlingen blir fel. Är det inte möjligt att få till något med momentnyckeln och lämplig hävstång?
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 348


Trådstartare
den här mätaren byggdes mest på kul för att se om det skulle gå att få till något användbart och det jag kom till var att det var mycket större krafter på delarna en jag räknat med.. skruvar/plåtar böjde sig och dyl. Måste till nästa version hitta någon känd kontrollvikt att kalibrera mot, cylinderns infästning är justerbar till en del.

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
BMW 320d touring -13
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re:

mr.b skrev:
Måste till nästa version hitta någon känd kontrollvikt att kalibrera mot, cylinderns infästning är justerbar till en del.


Värdet som man får fram med en sådan våg, har inget med verkligheten att göra.
Det är bara en gemförande vägning hö/vä.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 348


Trådstartare
Det var det som den framförallt var menad till men tänkte att det vore kul om man fick fram vikten oxå på ett ungefär. graderingen på mätaren utesluter även den exsakt mätning..

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
BMW 320d touring -13
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
Racetech
Bygga hydraulisk våg för cornerweight.
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (8127 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande