Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 928s -85 Gulfen | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 3 besök senaste veckan (39405 totalt) |
Tjena, här kommer det första inlägget på mitt racing projekt.
Det började en ruggig natt i Helsingborg i slutet av november 2006 men vi vet inte vart det kommer att sluta. _________________ Pier "Donpa" Siwers ******************************** THE SHARK ATTACKS FROM BELOW |
||||
Jag skulle vilja säga att den är mer "mångfärgad" för tillfället :-) I viket fall tror jag inte den kommer behålla färgen allt för länge!! :-) Mvh Pete _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson |
||||
Pier är förövrigt inte direkt nån hacker så ge honom tips och råd som han blir bättre av!
Jag kan börja, bilden är fortfarande för stor Jag är lite supporter till detta projekt som jag tycker är helkul! Det är tur att jag inte har plats för fler bilar annars kanske jag oxå hade drabbats av sinnes svaghet och också köpt mig en 928:a! /P _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson |
||||
Tanken med projektet?
Ja varför köpa en Porsche 928 ja varför inte, jag tycker att det är en underskattad modell av Porsche som har en ganska stor potential, ja ja, jag vet att den väger men det positiva är att vikten är rätt bra fördelad, skälvklart skall bilen lättas. Det första jag har på agendan är att byta en bakskärm som har varit lite smälld, men dessvärre har någon som definitivt inte kan försökt att återskapa denna till sina ursprungliga former, så istället för att ge mig på detta byter jag ut hele skärmen så det blir som man vill. För er som inte bytt en hel bakskärm på en 928 så kan jag bara säga att den sitter rätt bra, man skall tycka om att borra punktsvetsar för det har inte Fritsen sparat på, de har även visat sin kunskap i hårdlödning! Men efter en lång tid ser det riktigt hyfsat ut om man nu får bedöma det skälv. och när man väl skall riva lite i bilen kan man ju samtidigt påbörja lättningen av kärran. _________________ Pier "Donpa" Siwers ******************************** THE SHARK ATTACKS FROM BELOW |
||||
Snyggt jobbat... du fick upp "kassaskåpet"
Vikten i en 928a är eg inget problem. Det mesta ligger i inredning och annat som man enkelt kan vara utan. Det går att få bort ca 250-300kg.. Enda beskymmret jag hört folk brukar ha är att det mesta av den "nödvändiga" vikten ligger i framänden på bilen. Så när man väl har lättat bilen så är det inte direkt nån 50/50 fördelning längre:) Här har du några "inspirationskällor" Fries projekttråd på porsche.nu http://forum.porsche.nu/forum/showth På my928.kicks-ass.org http://my928.kicks-ass.org/Fries/ Samma bil här på rejsa... https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Jonas räser-28a http://www.928turbo.se/ Jonas bil på my928.kicks-ass.org http://my928.kicks-ass.org/JonasH/ Utzons räser28a http://www.utzon.se/gamla/928R.htm _________________ Adam Weinemo Porsche 928 S4 MY91 |
||||
928ans bakaxel är ju rätt avancerad, hur brukar man göra med alla bussningar och sån som finns där om man ska bygga race-bil?
En 928 i race-kläder med manuell låda känns helrätt! Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
Tjena Mangan
Jag har inte bestämt mig för vad jag skall göra med bakvagnen än, den har tydligen en självstyrande effekt som man vill slippa och sedan vill man ju säkert byta till hårdare bussningar. _________________ Pier "Donpa" Siwers ******************************** THE SHARK ATTACKS FROM BELOW |
||||
Stämmer bra.
Axeln gör att bakhjulen får något mer toe-in när den plötsligt blir lättare (hård inbromsning). Pluset blir stabilare inbromsningar från höga farter... men framför allt så minimeras risken för lift-off-oversteer i ingången till kurvor. Det funkar rätt bra. På nyare modeller så jobbar den dessutom tillsammans med den elektroniska diffen som kan spärra 0-100 (PSD). Nackdelen är att när man som mer avancerad förare avsiktligt försöker få styr in i en kurva med tex trailbrake-teknik eller liknande så beteer sig inte bilen riktigt som man vill. I mitt fall (med PSD) så går det lite för mycket rakt även om jag provocerar lite... Inte omöjligt att det går att kompensera lite genom att skruva på resten av chassit. Det finns många som kör med axeln i full funktion även på bana så den är definitivt ingen katastrof. Däremot så finns det fall bla i USA där de har konstaterat att den inte funkar som den ska med däckdimensioner över 285. Förmodligen så rubbar man väl balansen mellan bussningarnas hårdhet kontra däckens grepp. Vet själv inte exakt hur man går till väga för att "steloperera" axeln... men det ska gå att göra. _________________ Adam Weinemo Porsche 928 S4 MY91 |
||||
Pier:
om du vill tilltala någon direkt som har ställt en fråga kan du trycka på knappen "Citera" i den personens post.. I vilket fall vet jag att du har fler bilder och att det har hänt lite mer än du visat... Avgas tex... Fram med bildbevis /P _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson |
||||
om man inte har inte åkt väldigt mycket bana med sin 28:a känns det väl rimligt att ha kvar "toe-in" funktionen nåt år! /P _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson |
||||
Förresten bor väl inte du i Sthlm du bor väl på Singapore ;-) /P _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson |
||||
_________________ Pier "Donpa" Siwers ******************************** THE SHARK ATTACKS FROM BELOW |
||||
Jopp.. kan nog ligga nått i det.. den blir förmodligen aningens mindre giftig i väghållningen _________________ Adam Weinemo Porsche 928 S4 MY91 |
||||
Härligt väldoftande skin med fina sömmar och den Tyska hantverkskonsten i sitt esse med passform som en handen i handsken och massa el-manövrerade lyx för att ge den bästa komforten, möjligt att det är en dröm för många även för mig, men inte i detta fallet för här skall det vara plåt, hårt, rent å inte en massa lyx.
Bland det som åkte ut inredningen, stolar, baksäten, mattor, isolermattor så var det värsta tjärisoleringsmattorna, phuu! Det är kul att man har glada vänner som hjälper till med skitjobbet. Det gäller att väga det man slänger! Ju mer man slänger desto mer plåt blir det, jag hoppas att jag inte skall in med det igen! Nu börjar det skönjas plåtlyx i cupen! _________________ Pier "Donpa" Siwers ******************************** THE SHARK ATTACKS FROM BELOW |
||||
Tack Adan för inspirationslänkarna, jag har granskat några tidigare men inspiration är det svårt att få för mycket av! _________________ Pier "Donpa" Siwers ******************************** THE SHARK ATTACKS FROM BELOW |
||||
Är det bara på min dator denna länk(Jonas räser-28a http://www.928turbo.se/ ) fungerar väldigt dålig och sidan ser hjätte underlig ut med väldigt lite info?! /P _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson |
||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 928s -85 Gulfen | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 3 besök senaste veckan (39405 totalt) |