| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Vända scoop framåt lr bakåt?
|
1490 besök totalt |
|
Har gjort en liten mall i wellpapp till mitt scoop, vad tycker ni, vill ha feedback om designen! Har även undrat om det kan vara bättre att vända på det (med öppningen bakåt då) så jag får evakuering av varmluft isället för att trycka ner luft på turbon och genom motorutrymmet, blir ju även bättre aerodynamiskt och mindre vatten i motorutrymmet vid ev. regn men vad ger bäst kylning till turbon?
_________________ Daniel Sundström |
||
|
Handlar det om att sänka tempen i motorrummet så ska du vända scoopet och evakuera luft, det kommer inte in mer luft än vad som försvinner.
|
||
|
Så det är bara tjän på att vända scoopet mao. vill ju både ha ner temp på avgashuset (plus att turbon sticker upp en aning ur huven
) och litet luftmotstånd om än bara marginellt kanske men många bäckar...
_________________ Daniel Sundström |
||
|
Rent praktiskt har du antaglien ett litet undertryck där mitt på huven, så det skulle antagligen gå bättre att evakuera luft än att ta in den just på den där positionen.
Straxt framför vindrutan har du däremot ett mer eller mindre övertryck, om du behöver få in luften. Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||
|
Bakåt
Jag ansluter till skaran som anser att du ska satsa på att evakuera luften snarare än att trycka in den på den där platsen. En bra lösning är att bara ha ett galler eller slitsar i nivå med huven och ev en kant som går upp i dess framkant. Detta hjälper till att skapa ytterligare undertryck i zonen över gallret = mer flöde. Men det verkade som om du behövde scoopet i detta fall för att turbon sticker upp eller hur? Du kan även satsa på att försöka öka flödet in i motorrummet genom att ta upp fler ventilationshål i fronten och helst se till att det finns bra ohindrade vägar för luften att passera de heta delarna och sedan ut genom huven. _________________ Fredrik Ljungkvist |
||
|
Daniel, har du en biltråd? Se reglerna här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
"om du har en fråga som inte är 100% uppenbart banåkarelaterad så krävs det att du berättat om bilen och vad den används till i en tråd i "Våra banåkabilar" och att du lagt in länk till den tråden på sidan "Inställningar" under "Min biltråd här på Rejsa".
_________________ Magnus Thomé
|
||
|
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
sådär, nu kan ni läsa lite om bilen som sådan! ang. scoop-frågan så ja, turbon sticker upp, lutar kraftigt åt att det blir evakuering istället för att trycka ner luft på turbon... Tack för snabba svar! _________________ Daniel Sundström |
||
|
Fråga från en Novis på ämnet. Ofta blir det ju undertryck där Scoopet ska sitta, men sätter han upp ett scoop, är väl 'risken' ganska stor att han får ett övertryck på framkant på själva scoopet (om vi nu tänker oss att han monterar det framåtvänt som på bilden)?
Vad jag förstår är vitsen att kyla själva turbon som sitter precis vid scoopet, och i det avseendet är det mycket effektivare att blåsa än att suga den kall. Prova att sug ut ett värme ljus tex, inte lätt att få någon effekt på det hela
Att Kyla hela motorrummet är säkert en mycket bättre idé att vända scoopet, ny luft kommer ju in framifrån. Idér och tankar om detta? Mvh Jon |
||
|
Re:
Nice hemsnickrade grejer, bakvagnsdelarna och handbromsen Lägg gärna in länken till din biltråd under "Inställningar" för ditt konto här så får du en knapp till den under alla dina inlägg _________________ Magnus Thomé
|
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1490 besök totalt |