Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Skrota eller bygga?
1432 besök totalt
riktigadavid
Sthlm
Här sen Apr 2005

Trådstartare
Skrota eller bygga?

Inatt körde motorn ihop sig på skrutt-starleten helt. Nu var det skroten som gällde tänkte jag.
Men sen efter en stunds funderande så började jag tänka i andra planer.
Slänga i den där 2.9L v6an som jag klurat lite på tidigare, volvobakaxel.
Dock är dämparna helt slut och nya orginal blir dyrt.
Bromsarna hade ju behövts uppgraderas med den nya effekten.

Det jag undrar är hur billigt man kan komma undan ifall man vill bygga en smårolig banbil av en toyota starlet (rwd). Bromsar är nog inga problem, det är ju bara att hitta någon lämplig skiva och trycka på, alt borra om bultdelningen för att få på den. Svetsa fast nya fästen till nått större ok. Motor, och bakaxel är nog inte heller några svårigheter men fjädringen/stötdämpningen? Bak borde man ju bara kunna höjja eller sänka fjäderbenstornet lite enkelt med en svets till hands. Kanske även svetsa på nya fästen på bakaxeln för att få på andra dämpare.
Fram däremot, fjäderben....lite svårt att bara trycka i vad som eller är det inte det? Iofs går väl dom också att förlänga eller förkorta relativt enkelt.
Sen om saker och ting inte får platts i hjulhusen är det minsta problemet, det är bara att kapa bort så mycket plåt som behövs och bygga nya skärmkanter. Det är inte meningen att det ska vara snyggt utan mest kul.
Jag har en 240 som jag kan ta delar ifrån, tänker då på skivor, ok, dämpare kanske och såklart bakaxeln.
Låter det som att mina idéer skulle kunna funka eller är jag helt ute och cyklar och borde skicka bilen på skroten direkt som jag tänkte från början?

Det är inga planer på att få den gatlegal utan det är bara för att jag ska ha något att köra runt med på ringen i sommar. Och så länge jag får den snabbare än långsam så är jag nöjd.

Bålsta
Här sen Dec 2004

En Volvo Starlet..
Låter ungefär som det jag petar med just nu, Caprin som är en 240 med Fordskal.
Det låter kul, och jag kan tänka mig att dom skärmbreddare du måste sätta på blir jättediskreta.

Så här mellan tummen och pekfingret.. Om 240-n ska kastas så kanske man (du) ska fundera på om hela golvsektionen som håller bakaxelns fästpunkter ska skäras ut som en helhet och vara nytt golv bak i starleten. Då får du stötdämparfästen, innerskärmar och länkarmar på plats direkt.

Samma med framvagnsbalk/motorfästen. Lycka till, ser fram emot bilder,

Hässleholm typ
Här sen Mar 2004

Finns en del med grymma skärmbreddare, ser koolt ut.

Luleå
Här sen Apr 2005

Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005

gammal gotläning som jag e..
behåll bilen.. ångrar att jag sålde min starlet-80.. skitrolig bil..
men sätt in en lätt motor tex svift 1,3-16 med samurai låda... så kommer kanske inte besikrningen att bry sig.. sedan finns ju höfläkt
men SÄLJ INTE eller SKROTA..
Ps flytta från ön -83 .. men vill egentligen tillbaka.. men föräldrarna bor kvar i Sanda/klintehamn.. ds.

Hässleholm typ
Här sen Mar 2004

Nu ska jag tjata lite. Snart blir jag säkert varnad, men jag vill verkligen inte ta med denna hem till Ljusdal

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=33671&highlight

Sthlm
Här sen Apr 2005

Trådstartare
Idag åkte den på skroten.
Efter mycket funderande så har jag kommit på att om jag ska göra en sån där stor ombyggnation med annan motor och bakvagn så kan jag liga gärna använda mig av nån liten fram hjulsdriven bil.
Starleten var i så dåligt skick så det var inte värt att fixa i ordning den.
Tyvärr

Skrota eller bygga?
1432 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande