| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
1 eller 2 fläktar?
|
1359 besök totalt |
|
1 eller 2 fläktar?
Ja, det är fortfarande ett par månader bort men det är dags att börja fundera över kylningen. Jag har en Volvo 16v rödblockare med Lysholmkompressor som behöver kylning. (Gissa på en sluteffekt runt 600hk) För laddluften så har jag en sanslöst grym vattenkyld IC och ett kyl från en 240 diesel. Har fortfarande inte köpt något kyl för motorkylningen men jag lutar åt at utgå från en dieselkyl även där. Innan jag börjar prata fläkt... Är det någon typ av kylare som är bättre än en annan? och är det värt att köpa en sådan? ok, dags för fläktfrågan då... Jag funderar över att skaffa en sugande eller två sugande fläktar och de skall vara tempstyrda. 1) En fläkt som är tempstyrd antingen med thermokontakt eller aktiv styrning. 2) Två fläktar där den ena är styrd av en thermokontakt och den andra är styrd av en aktiv fläktkontroll. Vilken lösning är bäst? _________________ Markus Gillerstedt Ford Mustang 1975 |
||
|
Re: 1 eller 2 fläktar?
En eller flera fläktar är mest en utrymmesfråga och hur stor area kylaren har. En avlång kylare blir det för det mesta 2 lagom stora fläktar på. Varför inte välja båda styrda med termokontakt om du väljer två fläktar. Tvåstegsfläktar och olika tempsteg så blir allting kalas. _________________ Roland Johansson |
||
|
Re:
Trodde jag med....
|
||
|
Re:
I en del fall begåvar tillverkarna dieselbilarna i en serie med en i stort sett likadan kylare men lite större kylarea (och bredare cellpaket). Och ibland finns det en 'tropik' kylare som passar rakt av men är lite större. Extravärme är väl bara de senaste dieselbilarna där man lyckats göra motorerna mycket effektiva och gäller inte sjuttio- och åttiotalsholkar. _________________ Roland Johansson |
||
|
Just när det gäller 240 så är dieselkylaren bredare och täcker hela fronten/grillen. Bensinarna har en öppning lämnat där man kan stoppa in en oljekylare.
Jag tänkte köra utan oljekylare och se hur varm oljan blir, allt under 115-120 grader är ok... Men annars då? Koppar eller alukylare? Är originalpaketen bra eller skall man köpa något special? Är det som Rolle säger en utrymmesfråga enbart med antalet fläktar? _________________ Markus Gillerstedt Ford Mustang 1975 |
||
|
Jag har hört sägas att man vid körning i (j-igt) kallt väder i gamla (läs: 60-70-tals) diesel-Mercor fått stanna för att få upp tempen i kupén för att förlusteffekten inte varit nog för att hålla kupén varm. Det tyder på att verkningsgraden inte var helt dålig ens på den tiden.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||
![]() |
Skruva banåkabil
1 eller 2 fläktar?
|
1359 besök totalt |