Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
2796 besök totalt |
Köra GP-slingan?
Jag har sökt i forumet på ganska många olika sätt men hittar inget om att tursitköra GP-slingan. Är det någon som kan sprida lite ljus över saken? Jag vill minnas att det på tidig vår och sen höst finns motsvarande möjlighet på GP-slingan som på Nordslingan. Några har ju påstodligen "snackat sig in" också... Det vore kul att få dra ett varv eller två, förstås mest för att ha gjort det. ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
Eller så tar vi och anmäler oss till Scuderia
![]() Det är ju en lösning som blir lite mer än att "ha gjort det"! / John _________________ Kör BMW......... M3 GT, 1502, 560 sel och Turbo s www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5901 |
||||
Hej Micke,
har för mig att genom att bli medlem i nån motorklubb som tillhör Sport Auto så har dom 1 el 2 kördagar per år där de kör både GP-slingan och Nordslingan. Säkert fler här som vet mer om det. Det var en relativt låg kostnad också, liknande en svensk banträff. ![]() |
||||
Re:
Du tänker nog på DSK. De brukar ordna bandagar på GP-Slingan (och Nordslingan). Det brukar fö gå bra även om man inte är medlem, kostar bara lite mer. www.dskev.de _________________ Anders Dauner |
||||
Re:
Precis det jag tänkte på! Sa ju att det skulle finnas nån som visste nåt mer ![]() Var inne på sidan å kikade runt lite, tyvärr stod det bara Nordschleife på deras 3 datum som var upplagda för Nürburgring, men allt kanske inte är klart ännu. Kostade bara 55 Euro att bli medlem och då ingår en årsprenumeration på Sport Auto, tyvärr gäller väl den bara för Tyskland. Deras dagar på Nordschleife innebär väl iaf fullängdsvarv vilket också är VÄLDIGT lockande tycker jag ![]() |
||||
Förra året öppnade de GP-slingan för turistkörning en lördag-söndag med kort varsel efter att en banträffsarrangör avbokat en planerad förarkurs. Lär tydligen inte ha varit första gången något sådant hände, men givetvis svårt att förutse...
_________________ Nordschleife: 626 varv |
||||
Re:
Stämmer bra det, när vi sågs senast i nov på ringen(var det väl) så körde några ur vårt sällskap på GP med pistenklubb. Vid tillfället körde jag en Ford Mondeo kombi på vinterfiktionsdäck. Hade jag bara haft vad som helst annat att köra med hade jag kört GP ![]() ![]() ![]() ![]() I övrigt när man kör scuderian så kör man ju inte hela varv på GPn. Men visst är man enda nere och kör Dunlop kurvan vilket är kul. Personligen tycker jag GP slingan är SKIT kul ![]() ![]() ![]() ![]() Inte många gör det dock ![]() ![]() Sedan känner man ju av G kraferna mer på GP vs ringen, Cup däcken en varm sommar dag presterar verkligen på GP gällande sido grepp, härligt med GP banor! PS Sport Auto kursen är full vid båda tillfällena i sommar, sedan länge, tur att vi är på ![]() _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
Re:
Jag håller inte med dig. När man kör VLN så känns GP-banan mest som en tråkig transportsträcka i väntan på att man ska komma ut på den riktiga banan... Möjligtvis utom vid starten på första varvet, då det gäller att hålla tungan rätt i munnen och ha ögon på alla sidor av bilen samtidigt när de 150+ startande bilarna ska iväg på en och samma gång. (Nåja, i tre olika startgrupper iofs, men det räcker och blir över i varje startgrupp i alla fall...) Jag tycker att Nürburgrings GP-bana är en av de tråkigaste racingbanorna som jag har kört på, faktiskt. Men det är bara min personliga åsikt... |
||||
Jag har kört M Fahrertraining i BMW M3 på GP, även om det mest var i olika sektioner och få fullvarv.
Känns som en stor och säker bana och är väl i sig helt ok, men Erik J har ju helt klart en poäng att den i samband med ett äkta fullvarv inkl. Nordslingan måste kännas tråkig och transportsträcksaktig. Jag har själv aldrig kört hela baletten, men tror att behållningen av GP-slingan helt klart är beroende på HUR man kör den. Preliminär slutsats: 1) Som enbart GP-slinga. Helt ok, stor och bred med bra avåkningszoner. Första böjen efter startsträckan är "intressant" vid mycket trafik när folk börjar bromsa på sig. 2) I samband med Nordslingan = transportsträcka tills Utmaningen börjar. _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
Re:
Jag håller med Erik här! Det är visserligen ett antal år sedan jag körde GP-slingan så sträckningen har ju ändrats en del. Ihop med NS kändes det bara som transport och slöseri med tid/däck/belägg och soppa. Men kör man GP separat och ägnar sig enbart åt detta kan det säkert bli kul. _________________ Björn Hoffmann, Stockholm (PCS #9240) |
||||
Nu handlade det väl om GP slingan, kan då inte förstå att man sitter och ger synpunkter vid ett VLN varv. Nog har jag oxå kört en sväng i VLN och visst är nordslingan the shit. Kör man de ihop så längtar man väl inte i hjäl sig till Mercedes böjen på GP
![]() Men att köra GP handlade det om, och kör man bara den en heldag och kommer in i banan, ja jäklar vad kul det är. Kanske inte med en Mondeo, den bli ju självklart roligare på ringen än den är på GP(av självklara skäl). I övrigt, inget fel i att man tycker olika ![]() _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
Det är mäktigt att åka ut ur depån och få en riktig real-life-F1-in-car vy att spela upp i sina drömmar.
![]() Dito när man kör ner i Dunlop och även när man gasar ut på rakan och ser Mercedestribunen, det känns verkligen speciellt. ![]() ![]() ![]() ![]() (Jag hade hjälp av en tysk provförarkollega som snackade in oss för sex varv en kväll, hjälpte nog att vi var med i industripoolen.) |
||||
För några år sedan i samband med Påsken hade dom både
![]() _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||||
För att inte tala om hur kul GP är då det ösregnar, på full drift
![]() Man som någon sa, att gasa sig ur depå ut på banan, eller ännu bättre ut ur depå boxarna efter ett däckbyte för att ge fullt ut mot mmmmmMercedes ![]() _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
2796 besök totalt |