| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Toyo Proxes T1-S, finns bättre?
|
2388 besök totalt |
|
Tjena, av någon anledning så har jag fastnat för Toyo Proxes T1-S efter någon timmes letande på internet. Sökte lite här på forumet oxå, gav några träffar men inte så mycket info. Läste att däcket kom 1999, och däcken utvecklas väl ganska snabbt så jag tänkte att om däcket funnits i 7 år nu så borde väl några bättre alternativ kommit? 1. Det är inget R-däck va utan mer gatanpassat "sportdäck"? (för det är ett sånt jag är ute efter) 2. Hur ser ni på detta däck gentemot konkurrenterna? Vad finns det för alternativ som är bättre men ändå prisvärt? Ja det var väl dom frågorna jag kom på just nu, kommer väl fler kanske. Bilen är en 4wd på 1260kg, vet inte om det är nyttig info men ändå. Dimensionen jag kommer köra på är 205/60-15, kan vara 55 i profil men tror inte det. _________________ Nicklas Jäderlund |
||||
|
T1-S finns det massor av erfarenhet av, iaf på en lite lättare bahjulsdriven bil (och då i 195&205/50-15)
.
T1-R är ju efterföljaren som tydligen inte skiljer alltför mycket i uppträdande. * Lätta däck * Lite oprecis instyrning (pga de mjukare däckssidorna) * Det finns gatdäck som överhettas mindre bankörning Ett billigt däck med bra prestanda (tydligen riktigt bra på vått) men man får nog byta ut det lite oftare än en del andra. |
||||
|
Re: Toyo Proxes T1-S, finns bättre?
Är det en gammelevo? Låter så iaf.
T1-s ska du nog inte köra med 60-profil eftersom däcksidorna är riktigt veka. Hade såna med 45-profil på min gamla civic med 125 hästar och det räckte för att det stundtals skulle bli jobbigt i kurvorna på Kinnekulle. Bridgestone re720 har jag sett rekommenderas här på rejsa och de finns väl på däckonline? Billiga dessutom. Jag körde 205/50/15 Kumho MX på min Evo1 och de var bra den veckan bilen höll innan skiten rasade...
Själv ska jag köpa Hankook z212 som jag tror är bra om man är ute efter gatdäck som även funkar på bana. Kolla upp dem vetja!
_________________ Andreas Engström Honda Civic -12 Du borde cykla mer! |
||||
|
Re: Toyo Proxes T1-S, finns bättre?
Jo det är det
Ska kolla upp dom däcken då det inte låter så kul med mjuka däcksidor. _________________ Nicklas Jäderlund |
||||
|
Har provat både Bridgestone RE720 och Toyo Proxes på min Miata och min uppfattning är att Toyo är klart mycket bättre än Bridgestone (har nyligen bytt tillbaka från RE720 till T1-R för vanlig körning och ska köpa R-däck för bana).
_________________ Andreas Eckemark |
||||
|
Re:
ok, där ser man! Hade ju inte provat re720 utan bara läst om dem.
Kommer också köra r-däck på bana i sommar, förhoppningsvis. _________________ Andreas Engström Honda Civic -12 Du borde cykla mer! |
||||
|
Håller med Andreas där, hankook däcken är mkt fina på bana, hård stomme som verkligen stabiliserar hela körningen
ja körde på Gelleråsen, där svänger d ju mest hela tiden... hade vid tillfället Toyo T1-R på bak, o man kände verkligen hur svajjig röven va på banan... de mindre positiva är väl våtgreppet.... men man måste väl dra ner på nån egenskap om man ska hålla priset nere o va såpass bra annars...
_________________ /Niklas Rydh Mazda 3 MPS -2007 ~ 310hk ~ 500nm Västerås |
||||
|
Alla tror jag vi har olika efarenheter utav samma däcksmodel.
Eftersom jag är sponsrad utav TOYo så kan jag inte vara riktigt partisk. Jag har kört mkt på gatan & en heldag bana på fuktigt/regn underlag med T1-S 195/45-15. Hur tysta som helst & inget nämnvärt slitage att se. bilen vägde 860kr - runt 980kg med mig & soppa Nästan inga släpp alls under dagen heller, Däcken har sedan rullat 1000+ halvhårda gatmil & är lite mer än halvslitna nu ! mjuka sidor säger vissa - allt sånt tror jag själv beror mkt på vad man har för slags körstil & bilens vikt. Nya bilen kommer få R888 eller liknande fram & T1-R bak i samma dimensioner. K _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
|
Jag sitter i exakt samma situation själv.
Jag har en gammal Impreza, 1240kg, ~300hk till sommarn. Jag kör dock med 17" fälgar Kommer att köra på vanlig väg, en del Super Stage och en eller två prova på dagar på Mitt Sverige banan. Jag har fått en del tips : Bridgestone, Potenza RE050 Bridgestone, Potenza RE720 Toyo, Proxes T1-S Men även R-däcket: kumho Ecsta V70A, någon som har någon koll på det? är det för extremt för vanlig väg? Vad säger ni, vad är de ultimata däcket för mig?
_________________ Fredrik Larsson, Piteå Mitsubishi Lancer EVOlution 8 '04 Volvo V70 T5 '97 Sponsorer: http://www.advan.se/app , http://www.piteabilvardscenter.se |
||||
|
Det jag hört om R-däck är ju att dom måste värmas upp och sånt för att dom ska greppa, därför vill jag ha gatdäck istället. Men är 205/55-15 för mjuka i sidled oavsett märke?
EDIT Kollade på Hankook däcken, verkar ju väldigt lovande faktiskt! om det inte kommer nå bättre tills i vår så får det bli fyra sånna!
_________________ Nicklas Jäderlund |
||||
|
Re:
Gör du rätt i... fitn grepp hela vägen i dem... Testade ju de på ALS i västerås, dock inge bra Drag däck, för spel igen roll om ja värme massor elelr inget, hade samma 60fotare men helt klart bra ban/gatdäck om man inte har råd med 2 uppsättningar... vettiga priser på dem finns i stan oxå
_________________ /Niklas Rydh Mazda 3 MPS -2007 ~ 310hk ~ 500nm Västerås |
||||
|
Jag har Toyo Proxes T1-S på min BMW 525i, dock i 225/45-17, nu är två st slut (undra varför?
) jag har inte provat dem på bana eller liknande och undrar om man ska satsa på två nya för dem andra är riktigt frächa då ja tänkte prova den på bana i sommar!
_________________ Pär Holmstrand -87 Alfa 75 2.0 -87 Rosso Volvo V70 D4 -14 |
||||
|
Jag har på min Sunny T1-S 205/40-17 på 7,5" breda fälgar och de fungerar riktigt bra, det står reinforced sidenånting på de och det stod inte på mina gamla 195/50-15 och det var stor skillnad i stommen. 17"arna var mycket stabilare och också tyngre. Dessa däcken var tänkta som gatdäck men det blev tvärtom eftersom mina bandäck tog slut och jag trodde jag bytte upp mig men det var ett nerköp.
Mina 195/50-15 T1-S byttes ut mot T1-R i samma dimension och vid två tillfällen på mantorp räckte det med två varv tills det var så svampigt att jag var säker på att någonting i styrningen gett upp. Däcken var iofs lite väl nya med fullt mönster men det kändes direkt farligt att åka på. De gav mycket bättre grepp raktfram än de gamla som visserligen hade ett par år på nacken. Men de gamla gick att pressa lite på bana utan att man blev nervös. _________________ VW Golf Alltrack -20 |
||||
|
Jag är mkt nöjd med mina Potenza RE050
_________________ Conny Palm -BMWSC-BMWCS- BMW 320i BMW 330i BMW 530d http://www.garaget.org/?car=8980 |
||||
![]() |
Däck för banåka
|
2388 besök totalt |