Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 4 besök senaste veckan (36282 totalt) |
På min hemsida finns detaljblder från mina bakre upprights där övre spindeln är gjord på beskrivet sätt. http://hem.passagen.se/hemipanter/ Klicka på Rollbars springs schocks and A-arms Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
Ang bok igen.
Regeringen (flickvän) har gett mig datorförbud (ve och fasa) och jag sitter nu mer och räknar matte och annat nyttigt. En liten uppgift till er hemmabyggare: Jag behöver 1 (en styck) bok om fackverk och triangulering, som passar bra för en amatör, som ändock läst en hel del hållf. Locostar har jag lite "bygg din egen" böcker om, men vill nu ha en generell bok som inte är kopplad till en viss bil. Finnes sådan? _________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||
Nu har jag en ny fråga...
Det gäller förstyvningsplåtar (namn?). om vi har en kvadrat av stålrör, och så drar vi en sträva på diagonalen - då har den kvadraten blivit rackarns skjuvstark. Konstruktionen kan göras ytterligare styv genom att nita på en plåt över hela kvadraten. Nu till min fråga: Hur mycket är skillnaden mellan att ha 1 eller 2 plåtar? (dvs en på var sin sida, eller bara en). _________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||
Tjenare!
Jo, den "nya" ramen (som ingen här sett än) är klar till ca 70%. Den gamla som jag kanske lagt upp bilder på har jag demolerat (vridit, böjt, knäckt mm). Den blev för "tung" och jag var inte nöjd med designen (dålig triangulering i vissa dimensioner), och eftersom det var "provramen" så körde jag hårt med den... Får jag bara till min FTP hos bostream så kan jag lägga upp bilder på ramen. Det har jag iofs tänkt göra inom snar framtid i en egen tråd under våra race och banbilar. Men jag har ritat på nya ramen i dryga året så nu känns det "rätt". Jag har kikat på ferarri F40, Gt40 (typ kitcar), locosts, ultimor, www.factoryfive.com:s bilar, mercedes 300 mfl för att se så många olika typer av spaceframes (har nog totalt kikat på över 100 stycken olika typer). _________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||
Hon ligger upp och ned. Men jag tror man får en liten vink om hur det kommer se ut. I motorrummet (vänster på bilden) saknas en hel del strävor och fronten är inte klar.
Så här långt är hon helsvetsad och alla mått stämmer in på +- 1mm, utom ett som diffar på 4mm. Ganska okej för att vara gjort i rostfritt.. (tacka svetsaren för det...). Byggd i 30x30x2 samt 25x25x2 SS2333 (material godkänt av min SFRo besiktningsman). ![]() _________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||
Re:
Min uppfattning (vad nu den kan vara värd) är att om du har en kvadrat med en diagonal i (som du beskriver) så är den så väl triangulerad att en plåt på sidan varken gör till eller från. Eftersom stålrören bara utsätts för tryck eller drag så krävs det STORA krafter för att det ska deformeras. För att dra en 0,5m lång 25x25x2 så att den blir 0,1mm längre krävs t ex 0,1x4x25x2x210000/500 = 8400N Jag skulle strunta i att tänka på plåtarna som bidragande till styvheten (triangulera med stålrör istället), och fästa plåtarna bara som skydd el dyl där det behövs ( t ex mellan motorrum och kupe osv) mvh Johan _________________ Johan Lekås |
||
Jag skulle iaf limma plåtarna med lim över hela sidan på fyrkantsrören, detta för att få så stor anläggningsyta som möjligt = mer förstyvning är alldrig fel även om det är lite. Genom att limma slipper man även att göra hål i rören och på så vis vinner man viss hållbarhet, tex i en krock och framför allt så får man bättre rostskydd, även entusiastbilar blir ju utsatta för regn och rusk då och då.
_________________ Mvh // Niklas L |
||
![]() |
Racetech
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 4 besök senaste veckan (36282 totalt) |