Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
triangulering och krafter
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6
4 besök senaste veckan (36282 totalt)
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Kjell Bodin skrev:

Jag använder ALDRIG länkhuvuden som spindelleder. Gängan utgör en brottanvisning som lätt leder till en svårupptäckt spricka, som leder till en överaskning.
För länkhuvuden gäller verkligen att belastningen skall angripa längs skaftets centrum. Om detta inte går (som i en spindelled) ta ett ledlager, svarva en hylsa för detta (kant uppåt, låsringsspår neråt), svetsa fast den ena bärarmen, svetsa på fästöron för den andra (tänk på centrumlinjen), pressa i ledlagret, montera låsringen, klart. Om man inte avser att justera camber med ovannämnda bärarm så kan man svetsa fast båda rören i hylsan.

På min hemsida finns detaljblder från mina bakre upprights där övre spindeln är gjord på beskrivet sätt.
http://hem.passagen.se/hemipanter/
Klicka på
Rollbars springs schocks and A-arms

Göran Malmberg

Täby
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Ang bok igen.

Regeringen (flickvän) har gett mig datorförbud (ve och fasa) och jag sitter nu mer och räknar matte och annat nyttigt.

En liten uppgift till er hemmabyggare: Jag behöver 1 (en styck) bok om fackverk och triangulering, som passar bra för en amatör, som ändock läst en hel del hållf.

Locostar har jag lite "bygg din egen" böcker om, men vill nu ha en generell bok som inte är kopplad till en viss bil. Finnes sådan?

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Nu har jag en ny fråga...

Det gäller förstyvningsplåtar (namn?).

om vi har en kvadrat av stålrör, och så drar vi en sträva på diagonalen - då har den kvadraten blivit rackarns skjuvstark. Konstruktionen kan göras ytterligare styv genom att nita på en plåt över hela kvadraten.

Nu till min fråga:

Hur mycket är skillnaden mellan att ha 1 eller 2 plåtar? (dvs en på var sin sida, eller bara en).

Citera
Rullen
Uppsala
Här sen Sep 2005

inte riktigt ett svar på frågan

men hur går det med bilen ? är det fortfarande på ritbordet eller hur långt har du kommit ?

Täby
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Tjenare!

Jo, den "nya" ramen (som ingen här sett än) är klar till ca 70%. Den gamla som jag kanske lagt upp bilder på har jag demolerat (vridit, böjt, knäckt mm). Den blev för "tung" och jag var inte nöjd med designen (dålig triangulering i vissa dimensioner), och eftersom det var "provramen" så körde jag hårt med den...

Får jag bara till min FTP hos bostream så kan jag lägga upp bilder på ramen. Det har jag iofs tänkt göra inom snar framtid i en egen tråd under våra race och banbilar.

Men jag har ritat på nya ramen i dryga året så nu känns det "rätt". Jag har kikat på ferarri F40, Gt40 (typ kitcar), locosts, ultimor, www.factoryfive.com:s bilar, mercedes 300 mfl för att se så många olika typer av spaceframes (har nog totalt kikat på över 100 stycken olika typer).

Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Hon ligger upp och ned. Men jag tror man får en liten vink om hur det kommer se ut. I motorrummet (vänster på bilden) saknas en hel del strävor och fronten är inte klar.

Så här långt är hon helsvetsad och alla mått stämmer in på +- 1mm, utom ett som diffar på 4mm. Ganska okej för att vara gjort i rostfritt.. (tacka svetsaren för det...).

Byggd i 30x30x2 samt 25x25x2 SS2333 (material godkänt av min SFRo besiktningsman).

Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005

Re:

SteQve skrev:
Nu har jag en ny fråga...

Det gäller förstyvningsplåtar (namn?).

om vi har en kvadrat av stålrör, och så drar vi en sträva på diagonalen - då har den kvadraten blivit rackarns skjuvstark. Konstruktionen kan göras ytterligare styv genom att nita på en plåt över hela kvadraten.

Nu till min fråga:

Hur mycket är skillnaden mellan att ha 1 eller 2 plåtar? (dvs en på var sin sida, eller bara en).

Min uppfattning (vad nu den kan vara värd) är att om du har en kvadrat med en diagonal i (som du beskriver) så är den så väl triangulerad att en plåt på sidan varken gör till eller från. Eftersom stålrören bara utsätts för tryck eller drag så krävs det STORA krafter för att det ska deformeras. För att dra en 0,5m lång 25x25x2 så att den blir 0,1mm längre krävs t ex 0,1x4x25x2x210000/500 = 8400N
Jag skulle strunta i att tänka på plåtarna som bidragande till styvheten (triangulera med stålrör istället), och fästa plåtarna bara som skydd el dyl där det behövs ( t ex mellan motorrum och kupe osv)

mvh
Johan

Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens

Jag skulle iaf limma plåtarna med lim över hela sidan på fyrkantsrören, detta för att få så stor anläggningsyta som möjligt = mer förstyvning är alldrig fel även om det är lite. Genom att limma slipper man även att göra hål i rören och på så vis vinner man viss hållbarhet, tex i en krock och framför allt så får man bättre rostskydd, även entusiastbilar blir ju utsatta för regn och rusk då och då.

triangulering och krafter
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6
4 besök senaste veckan (36282 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande