Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 4698 besök totalt |
924an är inga som helst problem med reservdelar. Kolla www.utzon.se för lite exempel. Är det något man inte hittar finns det garanterat hos porsche center till rätt rimliga priser.
Men förutom att det är en jäkligt kul bil så är det just möjligheten till körning som är en stor fördel med porsche. 16st banmöten i år. Samt en konbanecup lite här å var i sverige som ingår i medlemsavgiften tycker jag är en typisk bra grej.. Men den möjligheten värderar inte alla på samma sätt. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
Rallybil klass Ekonomi. 15-25 000 och en massa grundarbete gjort, bur, rost,hjulupphägningar och allmänna renoveringar. Vad som är kvar att göra är mer brupp i motorn och anpassning till asfalt. Vanligast verkar golf2 vara men man ser en massa annat roligt bland annonserna som Starlet rwd etc.
Är oäker var registreringsbeviset säger dock? Får den användas som vardags(bus)bil? Verkar finnas två reggningar: SBP och Homologiserad..? Någon som vet? _________________ Björn Hellström/ |
||
Porsche 924 måste jag ju hålla med om att det är ett mycket bra val!
![]() ![]() |
||
|
||
Jag vet hur jag hade gjort, och faktiskt gör.
![]() BMW 320i -86 Volvo B230FK med boxar och växellåda Nya motorfästen Bygga om kardan Lamelldiff Beg. Väghållningssats Lättning Helbur Reg. besiktning 15" med R-däck Hamnar strax över 25000:- men man behöver inte göra allt med en gång, jag har kvar originalmotorn på 129hk och har redan kul... _________________ VW Golf Alltrack -20 |
||
För att kontrastera lite mot alla porshar, BMW och Miator, skulle jag vilja rekommendera Toyota MR2 mk1. (Ja, jag har en) Riktigt underhållande GTI med mittmotor, 125 hk och hyfst låg vikt. Lättare än både 318is och 924, med elhissar och elspeglar mm. som man kan lätta bort vid behov.
Gula koni duger hittils åt mig. Väldigt kvick i rörelserna. När man tycker att effekten inte räcker till finns det flera bolt-on alternativ från Toyota. Hetast är den så kallade 4A-GE 20V Blacktop. 1.6 l, 5-ventilsteknik, separata spjäll och 170 hk. Annars finns 4A-GZE med kompressor, som fanns i japanska MR2. 1.6 l, 16V, 145-165 hk original, bara att dreva upp kompressorn för en aning till. Satsa på en av årsmodell 87 eller senare, de har bättre bromsar och chassie. ![]() _________________ Alexander Widell BMW E30 327iM -88 Opel Kadett coupé -75 Buell XB12S -08 |
||
Fördel 924 är ju att den delar rätt mycket delar med andra vw. Tex bromsdelar är riktigt billigt på mekonomen.
När det blir porschespecifikt blir det dock lite värre ibland. Skulle köpa en syrled till min, mekonomen skulle ha över 500:- för en! Porsche Center kanske är billigare, men det känns lite tveksamt. Köpte en på feltema som inte var identisk men lika på de mått som spelar roll för ~50:-. Annars har ju 924 fin-fin väghållning som standard. Lite mjuk så det kränger en hel del men greppar mycket fint. Billig också. Min kosta 3k + 2k i delar. Plus 3k för 16"-hjulen. Dock vet jag inte vad man skulle göra om/när 125hk på dens 1200kg känns för lite. _________________ Markus Ålind |
||
Peugeot gör ju helt ok bilar men inget jag skulle bygga vidare på.
Har ägt 2 st 205 gti, 1st 309 gt injection, en 405 mi16, en 605 srdt och kör nu (vinterbil) en 205 green (har säkert glömt någon) De är framhjulsdrivna, lätta och har en grundkonstruktion som gör att de har helt ok väghållning. om man vill ha bättre känns det som man får byta allt när man tittar på det, det är lätt och ganska vekt ta tex bakaxeln på 205/309/405 med svingarmar o torisionstav. Nä jag skulle gå på något med en större sugmotor, så det slipper bli så varmt och ansträngt, sen låter det ju fint om den när du börjar trimma. Hade en bmw 325 e30 i somras, det fräste om den när man gasa, varvade upp som en tok och den hade gått 33000 mil. Nu har jag köpt en Alfa 75 3,0. Mmm köp en sån, Bakhjulsdrift, lätt chassie, stor v6a, rätt sorts framvagn, helt ok bakvagn. 75orna är helt enkelt lätta o billiga att få till för bana. Fråga RSRacing http://www.rsracing.nl/ vad de valt för bil för deras förarkurser på Ringen. _________________ Andreas Norstedt |
||
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
E va var det till mitt inlägg?
Ja 25 papp, jag fick min fina 325a med nya sommar vinterdäck för 15 papp. Min alfa 75 var ute för 18 papp, den prutades först lite men sedan då den inte fungerade vid provkörning (enkelt fel) prutades den ned till 2 papp (inget o räkna med iofs) En helt ok 75ts får man för 10 papp, En fin alfa 75 3,0 kan hittas för 20 papp, 25 då får man en som det redan börjat preppas på seröst ju! _________________ Andreas Norstedt |
||
Re:
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
Fiat X1/9
Bra grund, låg vikt, mittmotor. 85hk standard är inte så mycket, men SOHC-motorn har funnits i nästan alla Fiat mellan 68 och 98..(?). Enklaste trimmet är att montera en Uno Turbomotor, annars är ca 140hk inga orimliga effekter i en 1500sug efter lite komponentval. och ja, jag är partisk ![]() _________________ Björn Hellström/ |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 4698 besök totalt |