Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hur hade du spenderat 25k på en ban/gatbil?
<<   1, 2
4698 besök totalt
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

924an är inga som helst problem med reservdelar. Kolla www.utzon.se för lite exempel. Är det något man inte hittar finns det garanterat hos porsche center till rätt rimliga priser.

Men förutom att det är en jäkligt kul bil så är det just möjligheten till körning som är en stor fördel med porsche. 16st banmöten i år. Samt en konbanecup lite här å var i sverige som ingår i medlemsavgiften tycker jag är en typisk bra grej..

Men den möjligheten värderar inte alla på samma sätt.

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
sqalo
Göteborg
Här sen Nov 2003

I volvocountry är det väl ändå 240 som gäller.
Hur mkt skojiga delar som helst samt folk att fråga, vilket är minst lika viktigt.

Göteborg
Här sen Okt 2004

Rallybil klass Ekonomi. 15-25 000 och en massa grundarbete gjort, bur, rost,hjulupphägningar och allmänna renoveringar. Vad som är kvar att göra är mer brupp i motorn och anpassning till asfalt. Vanligast verkar golf2 vara men man ser en massa annat roligt bland annonserna som Starlet rwd etc.

Är oäker var registreringsbeviset säger dock? Får den användas som vardags(bus)bil? Verkar finnas två reggningar: SBP och Homologiserad..?
Någon som vet?

Tystberga
Här sen Feb 2004

Porsche 924 måste jag ju hålla med om att det är ett mycket bra val! Har man tur kan man t.om hitta en 924 Turbo för de pengarna (farsan min köpte i höstas en 924 Turbo för unngefär halva den summan och kommer ha den rullande för bara 3-4 tusen till utöver inköpspriset)

BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

924 lr. 318is

Tystberga
Här sen Feb 2004

Re:

BTG skrev:
924 lr. 318is

Mycket kul för pengarna i båda fallen!

Niklas Rosell
Vingåker
Här sen Maj 2006

Jag vet hur jag hade gjort, och faktiskt gör.

BMW 320i -86
Volvo B230FK med boxar och växellåda
Nya motorfästen
Bygga om kardan
Lamelldiff
Beg. Väghållningssats
Lättning
Helbur
Reg. besiktning
15" med R-däck

Hamnar strax över 25000:- men man behöver inte göra allt med en gång, jag har kvar originalmotorn på 129hk och har redan kul...

Norge
Här sen Dec 2005

E30, 944 na eller en mx5

Jönköping
Här sen Sep 2005

För att kontrastera lite mot alla porshar, BMW och Miator, skulle jag vilja rekommendera Toyota MR2 mk1. (Ja, jag har en) Riktigt underhållande GTI med mittmotor, 125 hk och hyfst låg vikt. Lättare än både 318is och 924, med elhissar och elspeglar mm. som man kan lätta bort vid behov.
Gula koni duger hittils åt mig. Väldigt kvick i rörelserna.
När man tycker att effekten inte räcker till finns det flera bolt-on alternativ från Toyota. Hetast är den så kallade 4A-GE 20V Blacktop. 1.6 l, 5-ventilsteknik, separata spjäll och 170 hk. Annars finns 4A-GZE med kompressor, som fanns i japanska MR2. 1.6 l, 16V, 145-165 hk original, bara att dreva upp kompressorn för en aning till. Satsa på en av årsmodell 87 eller senare, de har bättre bromsar och chassie.

Buell XB12S -08
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004

Fördel 924 är ju att den delar rätt mycket delar med andra vw. Tex bromsdelar är riktigt billigt på mekonomen.

När det blir porschespecifikt blir det dock lite värre ibland. Skulle köpa en syrled till min, mekonomen skulle ha över 500:- för en! Porsche Center kanske är billigare, men det känns lite tveksamt. Köpte en på feltema som inte var identisk men lika på de mått som spelar roll för ~50:-.

Annars har ju 924 fin-fin väghållning som standard. Lite mjuk så det kränger en hel del men greppar mycket fint.

Billig också. Min kosta 3k + 2k i delar. Plus 3k för 16"-hjulen.

Dock vet jag inte vad man skulle göra om/när 125hk på dens 1200kg känns för lite.

Tyresö
Här sen Mar 2007

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Peugeot gör ju helt ok bilar men inget jag skulle bygga vidare på.
Har ägt 2 st 205 gti, 1st 309 gt injection, en 405 mi16, en 605 srdt och kör nu (vinterbil) en 205 green (har säkert glömt någon)
De är framhjulsdrivna, lätta och har en grundkonstruktion som gör att de har helt ok väghållning.
om man vill ha bättre känns det som man får byta allt när man tittar på det, det är lätt och ganska vekt ta tex
bakaxeln på 205/309/405 med svingarmar o torisionstav.
Nä jag skulle gå på något med en större sugmotor, så det slipper bli så varmt och ansträngt, sen låter det ju fint om den när du börjar trimma.
Hade en bmw 325 e30 i somras, det fräste om den när man gasa, varvade upp som en tok och den hade gått 33000 mil.
Nu har jag köpt en Alfa 75 3,0. Mmm köp en sån, Bakhjulsdrift, lätt chassie, stor v6a, rätt sorts framvagn, helt ok bakvagn. 75orna är helt enkelt lätta o billiga att få till för bana.
Fråga RSRacing http://www.rsracing.nl/ vad de valt för bil för deras förarkurser på Ringen.

Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Kom ihåg: 25 papp.

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Andreas-N
Tyresö
Här sen Mar 2007

Ny på att skriva
inlägg i forumet

E va var det till mitt inlägg?
Ja 25 papp, jag fick min fina 325a med nya sommar vinterdäck för 15 papp.
Min alfa 75 var ute för 18 papp, den prutades först lite men sedan då den inte fungerade vid provkörning (enkelt fel) prutades den ned till 2 papp (inget o räkna med iofs)
En helt ok 75ts får man för 10 papp, En fin alfa 75 3,0 kan hittas för 20 papp, 25 då får man en som det redan börjat preppas på seröst ju!

Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Re:

Andreas-N skrev:
E va var det till mitt inlägg?
Ja 25 papp, jag fick min fina 325a med nya sommar vinterdäck för 15 papp.
Min alfa 75 var ute för 18 papp, den prutades först lite men sedan då den inte fungerade vid provkörning (enkelt fel) prutades den ned till 2 papp (inget o räkna med iofs)
En helt ok 75ts får man för 10 papp, En fin alfa 75 3,0 kan hittas för 20 papp, 25 då får man en som det redan börjat preppas på seröst ju!
Nä, inte direkt. Isåfall hade jag citerat dig. Jag bara gissar att du svarar på mitt inlägg i min tur just nu, faktiskt.

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Sviluppo
Göteborg
Här sen Okt 2004

Fiat X1/9
Bra grund, låg vikt, mittmotor. 85hk standard är inte så mycket, men SOHC-motorn har funnits i nästan alla Fiat mellan 68 och 98..(?). Enklaste trimmet är att montera en Uno Turbomotor, annars är ca 140hk inga orimliga effekter i en 1500sug efter lite komponentval.

och ja, jag är partisk

Hur hade du spenderat 25k på en ban/gatbil?
<<   1, 2
4698 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande