Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2975 besök totalt |
Det är nog inte fel på dig. Det är nog vi andra som inte är riktigt lika tokiga. ![]() _________________ Anders Dauner |
||||
jag är rädd för dig ![]() hade gärna fyllt i med en rolig bilhistoria, men jag har helt enkelt inte varit med om något liknande! Jag har ju trots allt bara haft körkort i ett knappt år och kört ganska försiktigt ![]() ![]() _________________ Pontus Fyhr |
||||
OK Tor, jag gör ett försök.
Följande utspelade sig i slutet på det glada 80-talet. En kompis som hade körkort och var stolt ägare till en Ford Taunus 76:a brun metallic, tyvärr utan vinyltak, hade bestämt sig för att bilen skulle säljas/skrotas. Vi satt i Fååården på väg ut ur Kvibille till Halmstad. När vi svänger ut på E6:an så drar han den ganska hårt på 1:an, i med 2:an och den svaga accelerationen tog oss uppåt hastighet 70.....80...................90........92,7. Vid det här laget låg 2:an alltså fortfarande i och ventilerna flöt med ett distorderat missljud över ventilsätena och jag började skratta och frågade min kompis: -Det kanske är dags att växla? -Nej. -OK. ASGARV.... Så färden fortsatte i 12 km med gasen i botten på 2:ans växel och dryga 90 knyck och vi satt och skrattade åt detta så vi fick ont i magen. Humor! ![]() _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
ok, gör väl ett försök jag med då.
Detta var för ca 15 år sen när jag och en polare hade nytagna körkort och nyinförskaffade förstabilar. Jag hade en saab v4, han en Opel ascona. Då fanns det ett stort militärt övningsfält här hemmavid med ca 2-3 mil grusvägar på som gick kors och tvärs. Detta övningsfält ligger lite avsides, där var nästan aldrig någon där förutom en och annan som rastade sin hund. Perfekt ställe för oss att hålla till på! Där låg vi och brände runt som två stollar. ![]() efter ett par kilometer fick jag alltid släppa av och vänta på honom. Detta gjorde honom alltmer frustrerad. En gång när vi kommer farandes är där först en lång raksträcka så man får upp ganska bra fart, sen två högerkurvor efter varandra, emellan de två kurvorna 100 meter raksträcka och vid båda sidorna ca meterhöga diken.. efter den andra högerkurvan blir vägen så pass bred att det går att åka två bilar i bredd. Polar`n tänkte att nu j**lar skulle han ta sig förbi! Så han laddade! Innan första högersvängen hann jag precis se i backspegeln hur han kom riktigt nära, sen svänger vägen men det gjorde ju inte polar`n och asconan... han flög ut över diket och sätter bilen mitt ute på åkern.. ![]() Då säger han: jag såg inte att vägen svängde! ![]() ![]() ![]() och då hade vi kört där typ 2000 gånger eller nånting sånt... Så det blev bogsering. Asconans framvagn klarade såklart inte smällen utan gick till skrot. ![]() _________________ /// Mvh Ferenc Papp ![]() |
||||
Roliga Bilhistorier
Vet inte om den här historien är rolig, men inte desto mindre sann. och kanske kan Tor Helge kan hjälpa mig med ett litet problem (mer om det senare). Det började med att min 968CS såldes lite hastigt och Porscheabstinensen infann sig, bara att börja leta ![]() Hittade såsmåningom en 944 Turbo Cup. Borde ju motsvara kraven på väghållning. Bilen i fråga utlovades att vara i ett mycket fint skick samt ett bra pris?? hmm, brukar aldrig vara förenligt i bilaffärer ![]() Nåväl killen verkade trevlig och det kändes rätt, bara ett problem bilf*n fanns i Schweiz. Det innebär tull, moms, intyg, osv. Men har aldrig varit i Schweiz så skiter det sig får man se det som semester ![]() Så satt man på Landvetter då "ready for take off" funderade på lite underligheter han hade sagt, bilen stod på en firma men såldes privat av en kille som inte ville deltaga i affären. ![]() ![]() Under resan målades värsta scenariot upp såklart.........Ärlige-Harry, flaggspel, daterad rutig kavaj, osv. Väl framme slog jag killen en signal, för att bekräfta vår ankomst samt bestämma tid för morgondagens hämtning. Frågar då vad han har för bil så man kan känna igen honom, svaret blir en VW Pheaton W12. ![]() Kanske inte Ä-H i alla fall. Mycket riktigt dagen efter stod en Pheaton och väntade, hoppade in och gled iväg mot bilfirman (vilken bil). Satt och småpratde unde resan då sa han det man ville höra. "Jag har haft generalagententuren för Porsche i fem år"......... YES, det är definitivt inte Ä-H ![]() ![]() Kommer fram till ett komplex som får Volvohandlarna i GBG att se ut som korvnasare. Han kör ned i bottenvåningen och huvudet går som en prOpeller på en, räknar till åtminstone 5 Cayenner, 3 GT2:or, några 996 turbo och ett antal "vanliga" 996:or. ![]() Han stannar vid en skylt som säger "Le Direction" och personalen kallar honom "Patrone" ![]() Knallar upp på hans kontor som kan liknas vid en mindre LGH och dricker kaffe. Efter ett tag frågar han om vi vill se bilen, givetvis vill vi det. Det visar sig att den stod strax intill Pheatonen mellan en racepreppad 968:a och en 996 turbo (såg väl inte skogen för alla träden antar jag) Kan bara konstatera att allt som han hade sagt stämde ![]() ![]() ![]() Den ena visar upp den klassiska skjudomen Jag-saknar-min bakre-stötfångare. Ett dyrt sätt att få reda på vad som händer om man släpper gasen mitt i en kurva på banmöten. ![]() Då börjar man fundera varför engagerar han sig i sån här skitaffär, han har ju åtminstone 15 säljare till sitt förfogande. Han vägrar att avslöja vem den mystiske ägaren är han säger att det är en mycket god kund till honom och jag har inget att oroa mig för, han har fullmakt att genomföra affären. Okej spelar ingen roll för efter att ha sett bilen så är jag inte beredd på att åka härifrån utan den ![]() För att göra en lång historia lite kortare, kan vi konstatera att jag köper bilen och åker hem. 170 mil, 33 grader varmt, ingen AC och en fjädring som ger benämningen "hård" en ny dimension. ![]() Väl hemma börjar nyfikenheten gnaga, undrar vem den mystiske förra är. Slår en signal, han kanske har mjuknat..........men icke. Allt han säger är att det är en mycket känd person som inte vill synas i några papper ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Det är nu Tor-Helges kontakter med Porsche Motorsport kanske kan komma till användning ![]() ![]() Ha de (för långt föe att jag ska orka redigera, ![]() _________________ Leif A |
||||
På en påfart till E3 av alla ställen (svagt uppför dessutom...):
Fick för mig att jag skulle sätta på radion i Lotus Europan. Elantennen körde man upp m h a en brytare under instrumentpanelen, så den slog jag till. Till min förvåning kom ingen antenn upp - men bilen tvärdog! Ingen hit i eftermiddagstrafiken runt Tingstadstunneln i Göteborg! Jag vrider på startnyckeln för att starta bilen - då tutar bilen! Inget annat händer... Jag far ut ur bilen och puttar den åt sidan (rätt van vid det...) för att undersöka det hela lite närmare. Det visar sig snart att någon listig engelsman placerat TVÅ brytare under instrumentpanelen, en för att skicka upp elantennen och en som startspärr - listigt nog dessutom kopplad till tutan... Man undrar: 1) varför talade han inte om det för mig? ![]() 2) varför satte han två likadana brytare alldeles intill varandra? ![]() _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
Jag antar att kompisen efter den incidenten kallas för "Asconauten"!?! ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||
Jo det hade varit passande ![]() "jag såg inte att vägen svängde" ![]() ![]() ![]() _________________ /// Mvh Ferenc Papp ![]() |
||||
Har inge kul att berätta...
![]() Eller kanske den gången jag skulle testa handbromsväng med flygvapnets klargöringsjeepar och höll på att sätta den i sidan på ett Viggenplan... > ![]() Faktiskt exakt samma Viggenplan satt jag i när den skulle bogseras några kilometer uppe på Vidselbasen mitt i vintern. Bogserföraren höll inte direkt 30 och vid en kurva gick det lite fort och det var glansis så det stackars planet med mig i fick en fin sladd. Hur många har sladdat med ett Viggen plan? ![]() Eller den gången jag och en polare skulle köra från Halmstad till Ljungby via 25'an, en väg jag har kört 100 gånger. Men just den här gången satt vi och snackade och jag glömde totalt bort mig och bara körde på. Nere i Skåne kom vi på att något var fel och att vi inte alls befann oss hemma i småland. Jag hade visst kört rakt söderut istället för rakt österut... ![]() _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Re: Roliga Bilhistorier
COOL!!!!!! ![]() Så du köpte bilen nyligen alltså! Jag gissar vilt på att förra ägarens smeknamn bland tifosis är "Il barone rosso"! ![]() Bilder, vi vill se bilder! Daniel _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2975 besök totalt |