Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
1207 besök totalt |
För och nackdelar mellan enkla och dubbla motvikter på veven
Hej! Efter jag sökt som tusan både på internet och diverse forum om för och nackdelar mellan en eller två motvikter per vevtapp utan att bli mycket klokare slänger jag in en fundering här. Dilemmat är det att min nuvarande motor är R4 på 2.3 liter och har en vevaxel med dubbla motvikter per vevtapp. Jag har funderat på att byta vevaxel som ger 2.5 liter istället. Problemet är att på 2.5l veven är det bara en motvikt per tapp. Hur påverkar detta? Har läst att enkla motvikter kan påverka ramlagrens livslängd negativt. Nån som har någon erfarenhet? Tanken är att varva en bit mer än orginal också. Då kanske det är bättre att hålla sig till den gamla veven ändå... Jag är förvirrad! Hjälp!!! Jag är medveten att längre slaglängd ger större belastning i sig och att enkel motvikt kan ge en lättare vev... men om vi bortser från det! Såg att Fardon tillverkade vevar med enkla motvikter, så helt kass kan det ju inte vara... _________________ Gordon Ekman MB 190 2.3-16T-86 Audi A2 1.2 TDI -01 |
Nackdelen med en enkel motvikt är att de jämfört med en dubbel uppsättning kommer att utsätta vevaxeln för böjande moment. Motvikten är till för att balansera ut den kraft som bildas av den roterande massan. Med dubbla motvikter så verkar krafter i båda riktningar på ett sådant sätt att inget moment fås, men med en enkel motvikt så ges en kraft åt ett håll på vevaxelns ena sida medans en kraft åt andra hållet ges i centrum av vevtappen.
En möjlig fördel med enkla motvikter är att man möjligen skulle kunna få vevaxeln lite lättare. Motviktens massa kan också skilja. I vissa fall så är dess massa bara tillräcklig för att balancera upp den roterande massan (dvs huvudsakligen vevtappen) hos vevaxeln medans i andra fall så inkluderar den även roterande massa hos vevstaken. Då påverkar även vevstakens vikt resultatet. Inget av detta påverkar dock motorns balans utan bara de krafter man utsätter vevaxeln för. |
![]() |
Racetech
![]() |
1207 besök totalt |