| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Nylon bussningar till slutdiffen?
|
1897 besök totalt |
|
Ska ev låta sånna bli gjorda till min diffklump. Några synpunkter eller material som skulle passa bättre? Det är 3an och 4an på bilden som skall ersättas.
_________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||
|
Nylon/delrin/annan plast med liknande egenskaper. Lyxar man stoppar man i en rostfri hylsa, men det ska inte behövas just där.
Vid bussning "3" sitter balken fäst i karossen va? Då lär det bli rätt otrevligt med surr inne i bilen...om det nu var ngt som spelade roll. Lösningen borde vara att beställa polyurethan med lämplig shore (hårdhet). Då blir det stumt men med lite vibrationsabsorbtion. Tror det är det bästa. Ska vara lite knepigt att svarva i men det går. |
||||
|
Re:
Vet du någopn som kan gjuta/svara detta? _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||
|
Re:
Går det generallisera sådär verkligen...då man kan spesa hårdheten på polyuretan vid beställning? Sen kan det säkert vara så att de ligger i olika intervall och de har ju lite olika egenskaper och är bra på olika saker. Här lär det funka med vilket som dock. Man ska bara få rätt hårdhet för att slippa en massa missljud om bilen går gata tycker jag. |
||||
|
Re:
Yess 3an sitter i karossen de andra i diffen. Mjo sant vill jue inte ha för mycket ljud då de ska köras på gatan då inredning mm också ska ut. Får söka mer och se om de finns några fördiga lösningar och om någon har någon erfarenhet av detta. _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||
|
Man kan inte säga så...
Polyamid är ingen en Polyuretanplast. En polyamid som alla känner till är Kevlar. Polyuretan är ett samlingsnamn för olika kemiska plaster. Polyeten är en väldigt enkel polymer. Den som används i plastpåsar t ex. Du kan i princip äta den. Inga tillsatser egentligen. Man delar upp polymerer i termoplaster och härdplaster. Polyuretan är härdplast och polyeten och polyamid är termoplaster. Härdplast kan inte formas om efter det har härdat, medan man kan värma upp och forma om termoplast många gånger. Källan till detta är min flickvän som arbetar med just Polyuretaner och Polyetener.
_________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||||
|
Re:
Å där fick jag en snabbresa tillbaka till Konsrtuktionsmaterialläran, avdelningen plaster...*hjälp*
Mår dåligt av att bara tänka på alla bindningskjedjor osv. Bra att du (flickvännen) redde ut detta på riktigt iaf. |
||||
|
PU är ett samlingsnamn för PolyUretaner, inget annat
. Det finns massor av andra härdplaster (bakelit, polyester, epoxy,...).
Nylon är en betydligt vanligare (äldre om inte annat) polyamid än Kevlar. Kemin är ju simpel jämfört med prediktion av materialegenskaperna.
|
||||
|
Polyamid är väl nylon (r). Polyaramid däremot är kevlar (r). Viss skillnad där. Polyamid sväller i vatten dessutom.
om du inte vill ha in ljud i bilen så finns det bara en lösning och det är orginalbussningar, allt annat kommer ge massor med ljud (vissa mer än andra, nylon mer än Polyurethan/superflex). Troligtvis så kommer nya orginalbussningar vara grymt mycket tightare än såna som suttit 20 år och 20' mil på bilen. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
Re:
Jo funtar på de faktiskt. Kommer att gå snabbare att köpa och montera också än att låta någon svarva
Snart är det sommar och bilen måste rulla då. _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||
|
Hmm...
Jag måste tveklöst ta reda på mer om detta. Min garagekompis är ju sån där polyuretan-kemist-tekniker. Trodde att jag hade snappat upp det mest väsentliga men så är det nog inte då!
_________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||||
|
Re:
Nej, men om jag lägger till "de jag varit i kontakt med", lite här och där, så stämmer det. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
|
Robber. Om det är sådana där bussningar med luft i kan man fylla tomrummet med PU-lim (heter det så!?) som man limmar bilrutor med. Blir hårdare än original men inte helt stumt.
om nu detta är förkastligt så vill jag gärna veta av er som vet bättre. Dock vet jag en del som gjort så här med gott resultat.
|
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1897 besök totalt |