| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Skära en massa karossplåt, nibbler?
|
4 besök senaste veckan (14867 totalt) |
|
Är det nibbler som gäller när man ska kapa plåt? Jag använder mest vinkelslip nu. Men det blir förbannat skitigt o dammigt. Tigersåg funkar, men är svår att hantera ibland. Så jag undrar vad det är man ska satsa på? Jag ska ju kapa upp skärmar o dyl. Långa svepande skär och även snäva hörnor. Tips?
|
||||||
|
Jag köpte en elektrisk plåtsax fråm Verktygsboden.. jag tror Jula har den också för en femhundring. En kommer Caprin att få känna av.
Sen kommer jag ändå att köpa Biltemas lilla tryckluftsstickåsg, mest för att den tar vanliga bågfilsblad. _________________ Arne Lindgren |
||||||
|
Intressant fråga!
En manuell nibblingstång verkar inte klara kurvor speciellt bra? Nibblingsmaskin kanske är bättre på det, men jag lutar åt en sticksåg? Mvh Magnus _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||||
|
Den här är inte billig men värd sina slantar alla dagar i veckan: http://www.fein.de/corp/de/en/superc
Helt suverän! Den fungerar så att den skakar/vibrerar sågklingan fram och tillbaka i väldigt små men snabba rörelser. Effekten bli att du kan ta den i handen utan att du känner mer än en vibration. Sätter man den däremot mot ett stumt material skär som den som en varm kniv. Således inga gnistor, inget spill-/slipdamm etc. Ej heller någon risk att skada inredning, sladdar eller annat känsligt. Delvis för att den inte ger något skräp, delvis för att den är ofarlig mot allt som inte är stumt. _________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||||
|
Jag tycker att sticksåg har en förmåga att "hugga" i plåten ibland. Irriterande.
Den bör helst inte kosta mer än 500spänn... Glömde förresten, har ingen tryckluft i min verkstad. Så det är eldrivet som gäller |
||||||
|
Re:
ok, glöm FEIN:n. Den kostar mer än 5kkr. Men den är eldriven. _________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||||
|
Re:
Njaa 2.800kr finns den för på ekesiöö! /Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
|
Re:
En nackdel är ju att det dammar ju f*bannat mycket med en sådan. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
|
Re:
Gör den? Kommer inte ihåg det, men vi skar ju iofs utomhus...
Fast det är ju förbannat smidigt!!! |
||||||
|
Re:
Plus att det blir varmt av den. Dels så kan man elda upp saker med den och dels slår sig tunnplåt lätt av värme. _________________ /Anton Lillsund |
||||||
|
Re:
Fein multimastern finns från 2800kr på ekesiöö i bromma! /Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
|
Fein multimaster
För oss som inte bor i närheten av Bromma: Finns denna maskin (eller någon liknande) att köpa på nätet? Billigare än 5kkr... Edit: Hur funkar en sån här maskin i bilplåt? Någon som har testat? http://www.verktygsboden.se/V06/shop _________________ Calle Olsson |
||||||
|
Re:
hahaha, jag trodde du fjantskrev nån namn på dialekt.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
|
Re: Fein multimaster
Det är den jag köpte och berättade om däruppe... *pekar* jag är mycket nöjd. _________________ Arne Lindgren |
||||||
|
Hur fungerar det att skära större plåtbitar? Är den smidig att "lirka framåt" i snittet? Går det att göra böjda snitt med en sån? Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||||
|
En meter eller två långt.. inga problem. Jag har kört millimeterplåt med den iofs bara, inte grövre, men det känns helt oansträngd i den tjockleken. Men en radie på ett kurvigt snitt på 5 cm gick utan problem och reservskär ska finnas sa dom när jag ringde och kollade. _________________ Arne Lindgren |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
4 besök senaste veckan (14867 totalt) |