Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Uthållighet på racermotor
1215 besök totalt
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003

Trådstartare

Når jag stod på banpostering på isbanetävling förra helgen märkte jag väldigt tydligt hur en del bilar tappade "musten" i motorn efter några varv. Inte så att det blev varmgång och dom började spika som i folkrace, utan att orken började tryta. En del bilar höll ut hela tiden medan andra mattades av efter ett tag. Det märktes extra tydligt på en Wankelbubbla som tog starten klockrent och höll undan bra de första varven men började tappa efter ett tag.
Vad beror detta på? Är det bara kolvspelet som spökar och det räcker med en renovering för att fixa det, eller är det något som är feltänkt vi motorbygget?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Uthållighet på racermotor

tvåtaktsmicke skrev:
Når jag stod på banpostering på isbanetävling förra helgen märkte jag väldigt tydligt hur en del bilar tappade "musten" i motorn efter några varv. Inte så att det blev varmgång och dom började spika som i folkrace, utan att orken började tryta. En del bilar höll ut hela tiden medan andra mattades av efter ett tag. Det märktes extra tydligt på en Wankelbubbla som tog starten klockrent och höll undan bra de första varven men började tappa efter ett tag.
Vad beror detta på? Är det bara kolvspelet som spökar och det räcker med en renovering för att fixa det, eller är det något som är feltänkt vi motorbygget?

Mer troligt värmemättnad i motor/motorutrymme på något sätt. Feljusterat, feltänkt, felbyggt

Göteborg/Partille
Här sen Nov 2003

Är det säkert att den tappade orken, kanske föraren som slog av på takten?

Visst förekommer det säkert onödigt många felbyggda motorer oavsett motortyp. Därtill är det ju en fråga om i vilket skick kringutrustningen är, håller den för uppgiften, är den rätt dimensionerad eller rentutav helt felaktig i sammanhanget.

Jag vet att min bror har ett mindre helvete med att få kunderna att lyssna till hans goda råd om KRINGUTRUSTNING med mera. Han har själv tävlat och har gjort en del erfarenheter samt att han är duktig på att inhämta information globalt.

Tyvärr verkar det som att vissa människor är födda slarviga och hellre låter motorerna rasa än att ta till sig de goda tipsen.

Kan ta rallycross som exempel, visst weber och ett litet luftfilter med gott luftgenomsläpp som brölar gott är ju fräckt. På en vanlig kolvmotor funkar det kanske men inte på en trimmad wankel. Wankeln konsumerar rejält med luft och med små luftfilter kommer ett kraftigt motorslitage som ett brev på posten. Visst motorn fungerar en säsong men så småningom har så mycket småskit som yr i luften på rallycrossbanorna passerat genom motorn och lekt slippasta att motorn i sämsta fall bara är att kasta på skroten.

Detta lärde min bror sig då han körde rallycross och detta fixades genom att ett luftfilter avsett för lastbil monterades. Ett skitbilligt filter som gjorde att livslängden blev den förväntade. Detta har han delgett andra rallycrossare som kör med hans motorer men lyssnar de, hmm efter en säsong med påföljande renovering, då brukar de lyssna.

Jag kan massvis med exempel på tabbar som är helt onödiga, men det blir bara så pinsamt att ta upp dom. Vissa är helt klart bättre på att ratta än skruva om man säger så.

Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Just Wankelbubblan hade ett solklart effektbortfall, Han hade en klar ledning vid starten och höll undan bra de första varven för att sedan bli passerad. Några kamrater stod och talade med honom i depån och han berättade att motorn tappade kraft när den blev varm.
En annan bil som visade tydliga mattningstendenser var en 240 voc som körde i juniorklassen, efter några varv så märkte man tydligt att det började gå tungt, föraren gjorde till och med mopperyck med kopplingen på slutet av någon anledning .

1215 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande