Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Ang medlemskap och obes bil?
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (7089 totalt)
robber
08
Här sen Mar 2003

Trådstartare

Sitter och fnular på ett medlemskap i BMW SC men ev kommer bilen som de ska köras med på banmötena inte kunna vara regbessad i det skicket det är i. Annan motor och massa annat. Inte livsfarlig utan något som sbp itne skulle godkänna pga den inte är original. Bilen kommer att vara bes på möterna men vad säger "ni" om detta?

Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004

För det första, du behöver ingen bil för att vara medlem i klubben.
Vad det gäller våra gatbilar som används på banträffarna så ska dessa vara försäkrade, skattade, och besiktigade av SBP dvs gatlegala.
Det är medlemmens ansvar att se till att bilen är gatlegal då det är medlemmen som brukar den på allmän väg till och från banträffarna.

Vad det gäller klubbens besiktning av gatbilar på banträffarna:
Under banträffarna har vi enbart möjlighet, och kunskap att göra en mindre besiktning av bla däck, bromsar, bälten, och allmänt skick, vilket innebär att vi förlitar oss mycket på den besiktning SBP tidigare har utfört.

08
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Re:

Hobbe skrev:
För det första, du behöver ingen bil för att vara medlem i klubben.
Vad det gäller våra gatbilar som används på banträffarna så ska dessa vara försäkrade, skattade, och besiktigade av SBP dvs gatlegala.
Det är medlemmens ansvar att se till att bilen är gatlegal då det är medlemmen som brukar den på allmän väg till och från banträffarna.

Vad det gäller klubbens besiktning av gatbilar på banträffarna:
Under banträffarna har vi enbart möjlighet, och kunskap att göra en mindre besiktning av bla däck, bromsar, bälten, och allmänt skick, vilket innebär att vi förlitar oss mycket på den besiktning SBP tidigare har utfört.

Tackar. Låter bra det dära

Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003

så vad jag kan utläsa här så får varken Loaded eller Rör-olsson köra på träffarna?

Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004

Re:

Karlsson skrev:
så vad jag kan utläsa här så får varken Loaded eller Rör-olsson köra på träffarna?

Loaded har inte uppnått ålder för första besiktning.
Rör-olssons bil har besiktigats av SBP.

åtvidaberg
Här sen Maj 2005

Re:

Hobbe skrev:
Karlsson skrev:

Loaded har inte uppnått ålder för första besiktning.
Rör-olssons bil har besiktigats av SBP.
loadeds bil skulle inte klara en bes med kompressor ...vad gäller rör ohlsson så vet väl inte bes mannen vad det e eller så känner de varann men det e ju baar en spekulation ..... det ska väl va lika för alla får 2 sånna bilar köra så borde det va fritt fram för andra med ...eller ??

bmw 530D Touring -10
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

hartge skrev:
loadeds bil skulle inte klara en bes med kompressor ...vad gäller rör ohlsson så vet väl inte bes mannen vad det e eller så känner de varann men det e ju baar en spekulation ..... det ska väl va lika för alla får 2 sånna bilar köra så borde det va fritt fram för andra med ...eller ??

Reglerna är väldigt enkla:
1. Se till att din bil är besiktad.
2. Se till att din bil är i ordning.

oavsett papper på bilen nekar arrangören helt efter eget huvud vem han vill, hur som helst. Samma sak gäller vid körningen, ingen är mao garanterad något!

Det är ingen rättighet att få köra bana, det är en ynnest förknippad med en massa skyldigheter.

Se till att din bil är skattad, besiktad och försäkrad om kom till Mantorp och ha kul!

Vaggeryd
Här sen Jan 2003

om jag besiktigar bilen med annan motor och byter innan träffen är det mao ok att komma såvida bilen är ok i övrigt? (nu handlar det mer om en seriös tävlingsbil med gatpapper än någon övermotoriserad sladdare)

Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004

Re:

Karlsson skrev:
om jag besiktigar bilen med annan motor och byter innan träffen är det mao ok att komma såvida bilen är ok i övrigt?

Läste du första svaret ovan ?

Citat:

Karlsson skrev:
...nu handlar det mer om en seriös tävlingsbil med gatpapper än någon övermotoriserad sladdare

Seriösa tävlingsbilar har vagnbok, kör tävlingar, och glider inte runt bland gatbilar på banan.
Vill du tävla så kör du BMW Cup.

Vill du eller någon annan fortsätta fråga om ev. möjliga förändringar av en SBP godkänd gatbil så föreslår jag att ni vänder er till SBP för att få svar.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Hobbe skrev:
Karlsson skrev:
om jag besiktigar bilen med annan motor och byter innan träffen är det mao ok att komma såvida bilen är ok i övrigt?

Precis?

För tydlighets skull - men framförallt för övriga som läser denna tråd: En splånkans ny bil rullad direkt ur hallen från närmaste BMW återförsäljare (i detta fall Spetzs www.autopartner.nu i Linköping) kan nekas tillträde på banan av besiktningspersonalen eller annan ansvarig. (om det tex är en cab eller brister i någon anan form)
Återigen, det är ingen rättighet att få köra bana , det är en ynnest. Bakgrunden till det är följande: Den person som satt blått bläck på ansökan om tävlings-/träningstillstånd är personligen skadeståndsansvarig om förhållandena på plats granskas och underkänns efter en olycka. Personligen skadeståndsansvarig, mao sälja sin privata villa, tvista i domstol med hjälp av lånade(?) stålar och slutligen med största sannolikhet försättas i personlig konkurs etc... (Förklara det för frun och barnen )

Eftersom nu någon har vänligheten att riskera allt detta för att några andra (vi!) skall kunna få köra bana är det i min bok självklart att samme person också har fullständig beslutanderätt om träffens samtliga detaljer. För det är det som är knäckpunkten. Om allt sköts rätt skyddar försäkriningen arrangörern. Om det däremot inte sköts korrekt är det arrangören som personligen torskar.

Ett jämförbart och kanske något övertydligt resonemang är att man är bjuden på fest och anser sig ha rätt att kasta tv:n i poolen och dansa på bordet - men icke! Det är självklart festens värd som bestämmer vad som är ok och inte ok - samma sak gäller på banträff!

ovan resonemang gäller förstås inte bara bilen utan också körning på banan.

Lästips: http://www.bmwsc.com/gatbilstraffar_index.html

Linköping
Här sen Jun 2004

Re:

BTG skrev:
Hobbe skrev:
Karlsson skrev:

Precis?

För tydlighets skull - men framförallt för övriga som läser denna tråd: En splånkans ny bil rullad direkt ur hallen från närmaste BMW återförsäljare (i detta fall Spetzs www.autopartner.nu i Linköping) kan nekas tillträde på banan av besiktningspersonalen eller annan ansvarig. (om det tex är en cab eller brister i någon anan form)
Återigen, det är ingen rättighet att få köra bana , det är en ynnest. Bakgrunden till det är följande: Den person som satt blått bläck på ansökan om tävlings-/träningstillstånd är personligen skadeståndsansvarig om förhållandena på plats granskas och underkänns efter en olycka. Personligen skadeståndsansvarig, mao sälja sin privata villa, tvista i domstol med hjälp av lånade(?) stålar och slutligen med största sannolikhet försättas i personlig konkurs etc... (Förklara det för frun och barnen )

Eftersom nu någon har vänligheten att riskera allt detta för att några andra (vi!) skall kunna få köra bana är det i min bok självklart att samme person också har fullständig beslutanderätt om träffens samtliga detaljer. För det är det som är knäckpunkten. Om allt sköts rätt skyddar försäkriningen arrangörern. Om det däremot inte sköts korrekt är det arrangören som personligen torskar.

Ett jämförbart och kanske något övertydligt resonemang är att man är bjuden på fest och anser sig ha rätt att kasta tv:n i poolen och dansa på bordet - men icke! Det är självklart festens värd som bestämmer vad som är ok och inte ok - samma sak gäller på banträff!

Hos oss kan man utan tvekan köpa bilar som inte behöver trimmas ytterligare för att köra fort ( så slipper man fundera på om bilen är godkänd etc ), detta kommer sannolikt att visas 5/5 på Mantorp

Racern:
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004

Re:

Bistec skrev:

Hos oss kan man utan tvekan köpa bilar som inte behöver trimmas ytterligare för att köra fort ( så slipper man fundera på om bilen är godkänd etc ), detta kommer sannolikt att visas 5/5 på Mantorp

Dessutom kan dessa införskaffas med en hygglig Bistecrabatt, eller ?

stockholm
Här sen Maj 2004

Re:

Bistec skrev:
BTG skrev:
Hobbe skrev:
Karlsson skrev:

Precis?

Spännande, ser man fram emot. Har alltid talat mig varm för orginal, räcker gott.

Linköping
Här sen Jun 2004

Re:

Hobbe skrev:
Bistec skrev:

Dessutom kan dessa införskaffas med en hygglig Bistecrabatt, eller ?

Det är väl självklart, KOM OCH KÖÖÖÖP.... !!

Racern:
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003

Re:

Hobbe skrev:

Jag är ytterst läskunnig men tyckte inte att svaret var tydligt och jag är av uppfattningen att detta är ett diskussionsforum vars mål är att man ska kunna resonsera sig fram till svar i olika frågor. Därav ställde jag ytterliggare en fråga eftersom det är intressant ämne för mig eftersom jag själv vill kunna köra med min bil på många olika ställen. Men jag ber om ursäkt och struntar således i att fråga något mer så slipper folk besväret med att svara på frågor.

Citat:

Seriösa tävlingsbilar har vagnbok, kör tävlingar, och glider inte runt bland gatbilar på banan.
Vill du tävla så kör du BMW Cup.

Vill du eller någon annan fortsätta fråga om ev. möjliga förändringar av en SBP godkänd gatbil så föreslår jag att ni vänder er till SBP för att få svar.

Eptitet tävlingbilar var i det här fallet mer ett mått på att det är fordon som är byggt med hög kvalite vad det gäller konstruktion och material. Jag föredrar en sportsko av bättre modell framför en flippflopptoffell om jag ska springa men jag har ändå ingen ambition att tävla.

Återknyter till första stycket i mitt svar och undrar lite varför man har ett diskussionsforum om man får negativa kommentarer om man frågar något. SBP i all ära men jag tycker i det här fallet att BMWSC bedömning är mer intressant.

BTG:s andra svar var informativt och tillförde något till diskussion vilket jag inte tycker att alla svar i den här tråden gör. Min fråga eller snarare trådskaparens ursprungliga fundering är om man får köra med en av SBP godkänd bil som i efterhand har ändrats så att det utom all tvivel rör sig om ett fordon som inte skulle passera SBPs kontroll.

Edit: justerade ett fel i citeringen.

Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006

Tycker det framkommer bra argument av flera. Men ur såna här "på gränsen" diskussioner brukar bara en sak komma och det är förbud, då bmwsc folk inte kan lova ngn öppet att köra med en felaktig bil.
Däremot kanske de "inte ser" vid besiktning. Min åsikt är att lägga locket på då jag vill kunna köra med min bil som jag modifierat litegrann. Hoppas jag förstår hur ja tänker...

Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Karlsson skrev:
Min fråga eller snarare trådskaparens ursprungliga fundering är om man får köra med en av SBP godkänd bil som i efterhand har ändrats så att det utom all tvivel rör sig om ett fordon som inte skulle passera SBPs kontroll.

Svaret på den frågan är: Nej.

Vaggeryd
Här sen Jan 2003

BTG: tack för svaret, rakt och enkelt! thumbs up (Jag motstår frestelsen och hänvisar inte till mitt första inlägg i den här tråden eftersom den debatten nog inte tillför så mycket)

Per Eriksson
Linköping
Här sen Jan 2004

Re:

BTG skrev:
Karlsson skrev:
Min fråga eller snarare trådskaparens ursprungliga fundering är om man får köra med en av SBP godkänd bil som i efterhand har ändrats så att det utom all tvivel rör sig om ett fordon som inte skulle passera SBPs kontroll.

Då lär det bli tunnsått på gatbilskörningen framigenom....
Helbilsgodkännanden är strikta i många avseenden.

åtvidaberg
Här sen Maj 2005

Re:

BTG skrev:
Karlsson skrev:

i så fall ska ju inte rör ohlsson o loaded få köra heller .... eller bedöms det på hur " känd" man e i bil kretsarna o hur ball bil man har .....tycker dubbel moralen lyser skarpt

bmw 530D Touring -10
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Per Eriksson skrev:
Då lär det bli tunnsått på gatbilskörningen framigenom....
Helbilsgodkännanden är strikta i många avseenden.
Liten åsikt från en åskådare vid sandlådekanten:
"inte skulle passera SBP's kontroll", vad betyder det?...
om någon vill leka bilinspektör och gnälla på att askkoppen är mera välfylld än vad den var när EU-helbilsgodkännandet skedde så gör det då, du lär bli rätt ensam. Möjligen kan du få en kompis i skövdetrakten...
SBP skiter normalt helt fullständigt i småsaker under deras 20minuters symptomkontroller, det handlar till 90% om trafiksäkerhetssaker (rost i bärande delar, glapp i styrning/upphängningsdetaljer, bromsar).
Du kan rulla igenom med diverse motorbyten, välgömda kompressorkonverteringar, mm mm. Ibland kommenteras det tom ("rolig bil") men noteras inte. Variationerna mellan personer/stationer är iofs enorm.

Så länge som det finns intresse av att modifiera från orginal så kommer det att ske. Som arrangör så har förmodligen BMWSC en sund syn som säkerställer säkerhetsaspekterna samt önskad inriktning på sina arrangemang.
Att kräva skattade/besiktade/försäkrade fordon är ju ett enkelt sätt att sätta en standard och få hjälp med att bilen iaf har kontrollerats trafiksäkerhetsmässigt nån gång i närtid.
Som exempel kan man ju som arrangör kräva att allt löst i bilen skall vara borta, medan SBP faktisk förordar att man skall ha varningstriangeln väl synlig i kupéutrymmet...

Rent försäkningsjuridiskt så finns det ju inget som kräver att ett fordon skall vara überväglagligt för att trafikförsäkringen skall gälla vid incident (och trafikförsäkringen gäller ju ändå inte på banträffen, än, så det är inget extra risktagande alls).

Allmänt banåkaforum
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (7089 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande