| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Indysport TR till gatbil?
|
1707 besök totalt |
|
Hej! Jag håller på att sätta ihop en BMW 1600-2. Den ska främst användas till banträffar (konbana, SuperStage o dyl) men ska även gå att använda som bruksbil. Den kommer att gå kanske 50-100 mil/år. För att få ut mer av bilen på träffarna hade jag tänkt köpa r-däck. De måste vara billiga. Och det är Indysport TR5 (Medium). Men, hur kommer de att funka på gatan? Hurpass är livslängden vid gatkörning? (Ljudvolym, stötighet och liknande är mindre intressant.) Tack för synpunkter! _________________ Erik Bergfors |
||
|
Re:
Tveksamt. Jag skulle tro de tar slut rättså fort eftersom det inte är ett r-däck utan ett rallydäck. Jag har kört några sträckor på sånnadär och de är prisvärda i min mening. _________________ Daniel Steiner |
||
|
Rallydäck för asfalt brukar inte rekommenderas att nöta bana med pga att de inte klarar av värmen som bildas efter några varv...
Tror mao att de kommer tappa greppet när de blir överhettade och slitas fort. _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||
|
Re:
Jag känner inte till däcket, men vanliga medium racingdäck håller för mig 200 mil bak och 350 fram. Då är 10% tuff körning å resten att åka till den tuffa körsträckan. Men det är klart på transportsträckan blir det nån lätt gasning varför bakdäcken slits mest. Sen är det så att åker du 150 mil på en säsong så är ju däcken gamla efter ett år så då spelar livslängden utöver 150 mil ingen roll, det blir nya däck varje säsong ändå. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
|
Re:
Jag hade gått på Toyo då. Jag har med framgång kört på Yokohama 032r i 185/60-13 men det var på en fwd förvisso. _________________ Daniel Steiner |
||
![]() |
Däck för banåka
|
1707 besök totalt |