| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
ET, mm?
|
1318 besök totalt |
|
ET, mm?
Hej, Nu blir jag väl idiotförklarad men om man har en fälg med ET 32 som gör att den bygger på för långt "inåt" och jag sätter en distans på 10 mm är det då jämförbart med en fälg med ET 22? Förstår ni vad jag menar, är nummer för ET =MM? Tack på förhand _________________ Calle Corradin |
||
|
Re: ET, mm?
Ja det stämmer. Ju mer spacerplatta man har ju mindre ET får man. |
||
|
Du minskar ET (A i bilden) när du lägger till en spacer.
Calle har med andra ord helt rätt i sitt inlägg. Fjabben har rätt i att A=ET men har gjort en tankevurpa när han funderade på vad som händer när man lägger till en spacer... Rita till en spacer kloss an på rätt plats i fälgen i ritningen så blir det självklart. _________________ Mattias Meldert |
||
|
Re:
Ja du kan skylla på mig om jag har fel.
|
||
|
nu kan jag nog dumförklara mig själv men det bjuder jag på
har verkligen ET så mycke med väghålningen att göra ?? tänkte främst på framhjulen så borde väll ET inte göra så stor skilnad om mitten på däcket sitter rakt över rotationspunkten (för styrningen) ? och vad har man för nytta/skada med att hjulet roterar runt en punkt som inte är mittpunkten på ett däck ? och tilverkas inte de flesta fälgar så man får ett ganska högt ET ? (tänkte ifall det fanns nån tanke bakom det ?) men frågar man inte så får man ju inget svar fast det är dumma frågor
_________________ // Mikeal Rylen |
||
|
Re:
Det gör en ganska stor skillnad. Vanligaste fenomenet med för låg offset verkar vara att bilen blir spårkänslig och "ormar" sig osv. Detta är ett rätt vanligt fenomen på 28or då de vill ha en väldigt stor positiv offset/ET fram. Det brukar vara lite svårt att hitta eftermarknadsfälgar som passar och då får folk problem med väghållningen när de kompromissar. Jag ska inte gå in på detaljer allt för mycket för då är jag nog ute på hal is.. Det finns en hel hög med chassigeometriexperter här... men det påverkar alltså en hel del i geometrin fram. Bak spelar det en mindre roll.
_________________ Adam Weinemo Porsche 928 S4 MY91 |
||
|
ET-måttet påverkar skrubbradien, allså det avstånd där styraxen träffar backen och centrum på hjulet.
Skrubben brukar ligga +, allså hjulcentrum utanför stjäringspunkten. EDIT: Stryradie=skrubb, se https://rejsa.nu/artikel.php?t=6915 Spåntat skulle jag lägga mig på ca 20mm skrubb, men pga av div fall brukar det bli mer. På en RWD så är ca ca ca ca 50mm ingen panik, men det kan rycka i ratten vid broms om man råkar ha lite olika grepp mellan fram ostarna. På en FWD blir det otrevligt vid ax med mycket skrubb, vid broms samma som RWD. Har man sen också ett bilas med MacPersonben och LITE caster så gör det inte saken bättre
Att bilen leker kåt ål över vägen skulle kunna vara ett toe-out problem också. _________________ Johan Sjölinder |
||
|
Re:
Hur vet man om ålen är kåt. En sådan skulle vara kul att få se
|
||
![]() |
Skruva banåkabil
ET, mm?
|
1318 besök totalt |