Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Pedalställsfunderingar (krångligt ord...)
4 besök senaste veckan (7458 totalt)
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003

Trådstartare

Jag är lite sugen på att införskaffa ett nytt pedalställ till bilen men innan jag gör slag i saken är det några saker jag undrar.

Det första, och kanske viktigaste, är vad bilprovningen har att säga. Om jag inte får igenom bilen som ombyggt fordon kan det ju bli lite jobbigt om jag måste byta pedalställ inför besiktning. Jag hade dessutom tänkt mig stående pedaler, så det blir svårt att få det diskret.

Sedan funderar jag lite över monteringen. Det jag kikat på är Wilwood's pedalställ och jag undrar om ni vet några skenor man köpa till, så man kan flytta pedalerna efter behov?

Till sist söker jag tips på stående gaspedaler, med skön känsla(jag kommer verkligen inte bra överens med orginalpedalen) och som funkar rent geometrimässigt med Wilwoods pedaler(så man kan häl-tåa).

Tacksam för all hjälp!
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Hej

Besiktningsmässigt gäller (som vanligt...) att byte av pedalställ egentligen bara är OK om du reggar som ombyggt fordon. Du lär ju samtidigt byta huvudcylinder/cylindrar eller åtminstone rejält förändra länkaget till den, så du ändrar viktiga delar i bromssystemet.

Stående pedaler...har du tänkt köra bromsvåg eller flytta original huvudcylinder?

/gustaf

Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002

Köp ett sånt här ist så är det klart för häl/tå och allt möjligt:

Tror inte det är särskilt mycket dyrare än ett Wilwood med cylindrar och gaspedal, men ring och kolla med dom här: www.igmab.com

Sigtuna
Här sen Nov 2003

Trådstartare
therealpinto skrev:
Hej

Besiktningsmässigt gäller (som vanligt...) att byte av pedalställ egentligen bara är OK om du reggar som ombyggt fordon. Du lär ju samtidigt byta huvudcylinder/cylindrar eller åtminstone rejält förändra länkaget till den, så du ändrar viktiga delar i bromssystemet.

Stående pedaler...har du tänkt köra bromsvåg eller flytta original huvudcylinder?

/gustaf

Jag hade tänkt köra bromsvåg men antingen tänkt gömma det lite snyggt eller ta bort inför besiktning(om bilen inte går igenom som ombyggt fordon). Jag har iaf fått för mig att bromsvåg inte alls gillas av bilprovningen...

Vet du om bilprovningen brukar vara beredda att se mellan fingrarna vid byte av pedalställ(jag förstår om du kanske inte vill svara på det )?

Karl B. skrev:

Tror inte det är särskilt mycket dyrare än ett Wilwood med cylindrar och gaspedal, men ring och kolla med dom här: www.igmab.com

Ser fint ut, ett sånt kan jag nog leva med om det inte är för dyrt. Du råkar inte veta ungefär vad det kan kosta, eller måste jag vänta äääända till imorgon med att ringa?
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002

Väääldigt ungefär så tror jag att det ligger på ca 7000:- ink cylindrar, men det är en siffra från nånstans långt bak i minnet så kolla du i morgon iaf...

Sigtuna
Här sen Nov 2003

Trådstartare
okej, tack! Lite över min budget, men jag skall iaf kolla att det stämmer.
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003

jag är oxså intresserad, men samma för mig... 7000 passar inte min plånbok...

du kan la skriva in här vad det kostade sedan ??

Täby
Här sen Dec 2002

Men Wilwoodprylarna kostar väl sisådär 3500-4000:- UTAN cylindrar och gaspedalsprylar??

Har själv ett Wilwood med bromsvåg och det funkar kanon men är lite klumpigt och jag har inget minne av att det va direkt gratis...iofs rätt längesen det inhandlades...

Sigtuna
Här sen Nov 2003

Trådstartare
Acke skrev:

Visst kan jag skriva sen när jag frågat.

Karl B. skrev:
Men Wilwoodprylarna kostar väl sisådär 3500-4000:- UTAN cylindrar och gaspedalsprylar??

Har själv ett Wilwood med bromsvåg och det funkar kanon men är lite klumpigt och jag har inget minne av att det va direkt gratis...iofs rätt längesen det inhandlades...

Jag tror det går att komma under 3000Kr med cylindrar och bromsvåg. Kolla priserna här:
http://store.summitracing.com/default.asp?Ntt=Wilwood&x=0&y=0& . . . .

Broms och kopplingspedal blir ca $160 med bromsvåg inkluderat. Cylindrarna kostar $54 styck. Räknat med 7kr för en dollar blir det 2254Kr, och sen lite frakt på det. Summit har också gaspedaler för under 1000Kr(fast det ser ut att vara mer bling-bling än rejsing).
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Glöm inte att räkna med att få betala ca 5% tull samt 25% moms på hela beloppet (inkl fraktkostnad).

Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002

Alexi Törnqvist skrev:
Jag tror det går att komma under 3000Kr med cylindrar och bromsvåg. Kolla priserna här:

Broms och kopplingspedal blir ca $160 med bromsvåg inkluderat. Cylindrarna kostar $54 styck. Räknat med 7kr för en dollar blir det 2254Kr, och sen lite frakt på det. Summit har också gaspedaler för under 1000Kr(fast det ser ut att vara mer bling-bling än rejsing).

Man bor uppenbarligen i helt fel land...Dalhems tar 2995:- för bara pedalstället...

Men annars kan du ju skaffa ett sånt här så har vi andra ngt att dregla över:

Ett sånt vill KH-Motorsport ha 23000 spänn för!!...men då är det ju bara det NÄST dyraste pedalstället från AP-Racing...

Gävle
Här sen Nov 2002

Kollade lite i Sellholms prislista nu, och detta är vad jag hittade där.

Golvmonterat pedalställ komplett - 5363 kr
Tilton hängande pedalställ inkl. 3 cylindrar - 5125 kr

Tråkigt nog har jag inte nån bild, men det går ju alltid att ringa och prata lite med dom 0221-17327

FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002

Alexi Törnqvist skrev:
therealpinto skrev:
Hej

/gustaf

Jag hade tänkt köra bromsvåg men antingen tänkt gömma det lite snyggt eller ta bort inför besiktning(om bilen inte går igenom som ombyggt fordon). Jag har iaf fått för mig att bromsvåg inte alls gillas av bilprovningen...

Vet du om bilprovningen brukar vara beredda att se mellan fingrarna vid byte av pedalställ(jag förstår om du kanske inte vill svara på det )?

Karl B. skrev:

Ser fint ut, ett sånt kan jag nog leva med om det inte är för dyrt. Du råkar inte veta ungefär vad det kan kosta, eller måste jag vänta äääända till imorgon med att ringa?

Byta pedalställ och bromsvåg gillar dom inte på SBP. Gubben som skulle reg. besiktiga min bil skickade hem mig direkt (behövde inte ens betala). Fick ta bilen som ombyggt fordon (vilket funkade bra då jag ändå hade bytt motor) och då var det inget problem med vågen längre...

Sigtuna
Här sen Nov 2003

Trådstartare
Acke skrev:

Ringde nyss och kom fram till en telefonsvarare som sade att dom har stängt fram till 1;a augusti.

Westfield skrev:
Glöm inte att räkna med att få betala ca 5% tull samt 25% moms på hela beloppet (inkl fraktkostnad).

Tänkte inte på det, då lönar det sig nog bara om dom har lust att skriva ned värdet åt en.

Karl B. skrev:
Men annars kan du ju skaffa ett sånt här så har vi andra ngt att dregla över:
*porrigt pedalställ*

Alla som vill dregla lite kan få skicka bidrag till mig. Då kan ni även få känna på det "live" och kanske torrköra lite.

K Lundkvist skrev:
Kollade lite i Sellholms prislista nu, och detta är vad jag hittade där.

Golvmonterat pedalställ komplett - 5363 kr
Tilton hängande pedalställ inkl. 3 cylindrar - 5125 kr

Tråkigt nog har jag inte nån bild, men det går ju alltid att ringa och prata lite med dom 0221-17327

Jag tror jag sett någon bild på det golvmonterade pedalstället och det ser fint ut. Annars har man väl inte sån tur att man kan få Tilton's stående pedalställ för det priset?

FSN skrev:
Byta pedalställ och bromsvåg gillar dom inte på SBP. Gubben som skulle reg. besiktiga min bil skickade hem mig direkt (behövde inte ens betala). Fick ta bilen som ombyggt fordon (vilket funkade bra då jag ändå hade bytt motor) och då var det inget problem med vågen längre...

Är dom inte lite extra hårda vid regbesiktning?
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Bromsvåg är helt okej - om man reggar som ombyggt eller amatörbyggt fordon.

Jag tror att få besiktningsmän släpper ett ändrat pedalställ om de märker att det är ändrat - havererar den biten är man ju utan bromsar, koppling och kanske även kontrollen över gasen...inte bra.

/Gustaf

Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Alexi Törnqvist skrev:

Westfield skrev:

Tänkte inte på det, då lönar det sig nog bara om dom har lust att skriva ned värdet åt en.

Det lönar sig nog ändå, så länge man inte skall köpa nåt som väger bly eller tar jätteplats. Det blir ju fortfarande ca 3000:- med cylindrar och pedalställ.
Jag hämtade för några minuter sedan ut ett paket med insprutningsprylar ifrån just summit racing och tullen på det var 1,7%, samt moms på 25%. Frakten gick på ett par hundringar, har jag för mig och tog 5 dagar ifrån beställning (beställde i onsdags).

#24, #64, #88
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003

Trådstartare
therealpinto skrev:
Bromsvåg är helt okej - om man reggar som ombyggt eller amatörbyggt fordon.

Jag tror att få besiktningsmän släpper ett ändrat pedalställ om de märker att det är ändrat - havererar den biten är man ju utan bromsar, koppling och kanske även kontrollen över gasen...inte bra.

/Gustaf

Stående pedalställ lär bli svårt isåfall. Ingen lär ju tro att det är orginal liksom. Hängande pedaler borde bli lättare, men det känns som mycket mer arbete att passa in dom och efter att ha provat stående pedaler(förvisso i arbetsfordon snarare än sportbilar) har jag lärt mig att gilla det väldigt mycket.

Jag får nog försöka försäkra mig lite mer om hur det kommer gå med planerna att regga som ombygt fordon. Börjar kanske bli dags att kontakta någon lokal SFRo-besiktningsman och höra sig för lite? Det är väl upp till honom isåfall om han godkänner det som ombygt fordon?
Gäller telefonnummer och sånt fortfarande, som går att hitta på SFRo's hemsida? Verkar inte som den blivit uppdaterad på ett tag, så det är bäst att fråga iaf.

AndersY skrev:
Det lönar sig nog ändå, så länge man inte skall köpa nåt som väger bly eller tar jätteplats. Det blir ju fortfarande ca 3000:- med cylindrar och pedalställ.
Jag hämtade för några minuter sedan ut ett paket med insprutningsprylar ifrån just summit racing och tullen på det var 1,7%, samt moms på 25%. Frakten gick på ett par hundringar, har jag för mig och tog 5 dagar ifrån beställning (beställde i onsdags).

Jo, du har rätt. Jag gjorde en lite slarvig överslagsräkning i huvet...
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens

Måste bara låna tråden lite och fråga vad folk har för bra tips ang vad man ska tänka på när man väljer pedalställ?

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Kontaktinfon på SFRos hemsida uppdateras löpande, designen kanske inte är ny men infon är helt okej.

Det är egentligen både SFRo och ASB som ska anse att bilen är ombyggt fordon. Någon enstaka gång förekommer det att vi är oense men oftast ordnar det sig.

/Gustaf

Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Farsans gamla Merca hade stående pedaler - eller egentligen inte - eftersom de satt fast uppåt. Det man trampade på var bara fästa med en sprint i golvet med plattor som gled på skenor i de topphängda "pedalerna".
När fästena för plattorna i golvet rostade upp så tog farsan bara bort dem, svetsade dit vanliga plattor och på med gummi från en annan bil.
SBP sa ingenting...
Undrar om man kan göra det omvända?
Snikstående pedalställ?

MexBeetle -90 1600cc
Citera
SirSteve
Huskvarna
Här sen Aug 2006

Re:

Alexi Törnqvist skrev:

Karl B. skrev:

Någon som har koll på vilka art.nr som dom olika delarna har till ett komplett wilwood, koppling, broms, (med våg) cylindrar och en gaspedal

4 besök senaste veckan (7458 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande