Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
4 besök senaste veckan (7458 totalt) |
Pedalställsfunderingar (krångligt ord...)
Jag är lite sugen på att införskaffa ett nytt pedalställ till bilen men innan jag gör slag i saken är det några saker jag undrar. Det första, och kanske viktigaste, är vad bilprovningen har att säga. Om jag inte får igenom bilen som ombyggt fordon kan det ju bli lite jobbigt om jag måste byta pedalställ inför besiktning. Jag hade dessutom tänkt mig stående pedaler, så det blir svårt att få det diskret. Sedan funderar jag lite över monteringen. Det jag kikat på är Wilwood's pedalställ och jag undrar om ni vet några skenor man köpa till, så man kan flytta pedalerna efter behov? Till sist söker jag tips på stående gaspedaler, med skön känsla(jag kommer verkligen inte bra överens med orginalpedalen) och som funkar rent geometrimässigt med Wilwoods pedaler(så man kan häl-tåa). Tacksam för all hjälp! ![]() |
||||||||||
Hej
Besiktningsmässigt gäller (som vanligt...) att byte av pedalställ egentligen bara är OK om du reggar som ombyggt fordon. Du lär ju samtidigt byta huvudcylinder/cylindrar eller åtminstone rejält förändra länkaget till den, så du ändrar viktiga delar i bromssystemet. Stående pedaler...har du tänkt köra bromsvåg eller flytta original huvudcylinder? /gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||||||
Köp ett sånt här ist så är det klart för häl/tå och allt möjligt:
![]() Tror inte det är särskilt mycket dyrare än ett Wilwood med cylindrar och gaspedal, men ring och kolla med dom här: www.igmab.com _________________ Karl Brag |
||||||||||
Jag hade tänkt köra bromsvåg men antingen tänkt gömma det lite snyggt eller ta bort inför besiktning(om bilen inte går igenom som ombyggt fordon). Jag har iaf fått för mig att bromsvåg inte alls gillas av bilprovningen... Vet du om bilprovningen brukar vara beredda att se mellan fingrarna vid byte av pedalställ(jag förstår om du kanske inte vill svara på det ![]()
Ser fint ut, ett sånt kan jag nog leva med om det inte är för dyrt. Du råkar inte veta ungefär vad det kan kosta, eller måste jag vänta äääända till imorgon med att ringa? ![]() |
||||||||||
Men Wilwoodprylarna kostar väl sisådär 3500-4000:- UTAN cylindrar och gaspedalsprylar??
Har själv ett Wilwood med bromsvåg och det funkar kanon men är lite klumpigt och jag har inget minne av att det va direkt gratis...iofs rätt längesen det inhandlades... _________________ Karl Brag |
||||||||||
Visst kan jag skriva sen när jag frågat. ![]()
Jag tror det går att komma under 3000Kr med cylindrar och bromsvåg. Kolla priserna här: http://store.summitracing.com/defaul Broms och kopplingspedal blir ca $160 med bromsvåg inkluderat. Cylindrarna kostar $54 styck. Räknat med 7kr för en dollar blir det 2254Kr, och sen lite frakt på det. Summit har också gaspedaler för under 1000Kr(fast det ser ut att vara mer bling-bling än rejsing). |
||||||||||
Man bor uppenbarligen i helt fel land...Dalhems tar 2995:- för bara pedalstället... ![]() Men annars kan du ju skaffa ett sånt här så har vi andra ngt att dregla över: ![]() Ett sånt vill KH-Motorsport ha 23000 spänn för!!...men då är det ju bara det NÄST dyraste pedalstället från AP-Racing... ![]() _________________ Karl Brag |
||||||||||
Kollade lite i Sellholms prislista nu, och detta är vad jag hittade där.
Golvmonterat pedalställ komplett - 5363 kr Tilton hängande pedalställ inkl. 3 cylindrar - 5125 kr Tråkigt nog har jag inte nån bild, men det går ju alltid att ringa och prata lite med dom 0221-17327 |
||||||||||
Byta pedalställ och bromsvåg gillar dom inte på SBP. Gubben som skulle reg. besiktiga min bil skickade hem mig direkt (behövde inte ens betala). Fick ta bilen som ombyggt fordon (vilket funkade bra då jag ändå hade bytt motor) och då var det inget problem med vågen längre... _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||||||||
Ringde nyss och kom fram till en telefonsvarare som sade att dom har stängt fram till 1;a augusti.
Tänkte inte på det, då lönar det sig nog bara om dom har lust att skriva ned värdet åt en.
Alla som vill dregla lite kan få skicka bidrag till mig. Då kan ni även få känna på det "live" och kanske torrköra lite. ![]()
Jag tror jag sett någon bild på det golvmonterade pedalstället och det ser fint ut. Annars har man väl inte sån tur att man kan få Tilton's stående pedalställ för det priset?
Är dom inte lite extra hårda vid regbesiktning? |
||||||||||
Bromsvåg är helt okej - om man reggar som ombyggt eller amatörbyggt fordon.
Jag tror att få besiktningsmän släpper ett ändrat pedalställ om de märker att det är ändrat - havererar den biten är man ju utan bromsar, koppling och kanske även kontrollen över gasen...inte bra. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||||||
Det lönar sig nog ändå, så länge man inte skall köpa nåt som väger bly eller tar jätteplats. Det blir ju fortfarande ca 3000:- med cylindrar och pedalställ. Jag hämtade för några minuter sedan ut ett paket med insprutningsprylar ifrån just summit racing och tullen på det var 1,7%, samt moms på 25%. Frakten gick på ett par hundringar, har jag för mig och tog 5 dagar ifrån beställning (beställde i onsdags). _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||||||
Stående pedalställ lär bli svårt isåfall. Ingen lär ju tro att det är orginal liksom. Hängande pedaler borde bli lättare, men det känns som mycket mer arbete att passa in dom och efter att ha provat stående pedaler(förvisso i arbetsfordon snarare än sportbilar) har jag lärt mig att gilla det väldigt mycket. Jag får nog försöka försäkra mig lite mer om hur det kommer gå med planerna att regga som ombygt fordon. Börjar kanske bli dags att kontakta någon lokal SFRo-besiktningsman och höra sig för lite? Det är väl upp till honom isåfall om han godkänner det som ombygt fordon? Gäller telefonnummer och sånt fortfarande, som går att hitta på SFRo's hemsida? Verkar inte som den blivit uppdaterad på ett tag, så det är bäst att fråga iaf. ![]()
Jo, du har rätt. Jag gjorde en lite slarvig överslagsräkning i huvet... |
||||||||||
Kontaktinfon på SFRos hemsida uppdateras löpande, designen kanske inte är ny men infon är helt okej.
Det är egentligen både SFRo och ASB som ska anse att bilen är ombyggt fordon. Någon enstaka gång förekommer det att vi är oense men oftast ordnar det sig. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||||||
Farsans gamla Merca hade stående pedaler - eller egentligen inte - eftersom de satt fast uppåt. Det man trampade på var bara fästa med en sprint i golvet med plattor som gled på skenor i de topphängda "pedalerna".
När fästena för plattorna i golvet rostade upp så tog farsan bara bort dem, svetsade dit vanliga plattor och på med gummi från en annan bil. SBP sa ingenting... Undrar om man kan göra det omvända? Snikstående pedalställ? |
||||||||||
Re:
Någon som har koll på vilka art.nr som dom olika delarna har till ett komplett wilwood, koppling, broms, (med våg) cylindrar och en gaspedal ![]() _________________ Stefan Stolpe |
||||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
4 besök senaste veckan (7458 totalt) |