Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Var köpa R-däck?
4565 besök totalt
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006

Trådstartare
Var köpa R-däck?

Hej,

håller som bäst på å kikar efter R-däck. Har läst igenom en mängd olika trådar här, med olika rekommendationer. Dessvärre verkar det vara så att de flesta som säljer R-däck har väldigt ouppdaterade hemsidor, ofta saknas också priser.

Med tanke på vilka maginaler det verkas finnas på R-däck, känns det inte så kul att ringa till lokala gummihandlarn och få ett pris som går efter någon lista, så var köper ni era R-däck? Märket spelar mindre roll allt är av intresse. Behöver heller inte vara i Sverige, Tyskland går bra också, har sökt runt lite på nätet men det verkar som om prisnivån i Tyskland är ungerfär som i Sverige, hittade dock en sida som verkar intressant:

www.semislick.com de har samarbetspartner vid ringen, vilket underlättar...

Fyll på med alla tips som finns angående vilka som säljer R-däck, så kanske en sådan tråd kan bli en sticky, precis som tråden med motorsportstillbehör. Det skulle verkligen behövas en som är uppdaterad, så slipper det också komma upp så många trådar om i princip samma sak!

Så kom igen nu....fyll på!

Stephan B
Åkersberga
Här sen Mar 2004

Re: Var köpa R-däck?

bmw130 skrev:
Hej,

håller som bäst på å kikar efter R-däck. Har läst igenom en mängd olika trådar här, med olika rekommendationer. Dessvärre verkar det vara så att de flesta som säljer R-däck har väldigt ouppdaterade hemsidor, ofta saknas också priser.

Med tanke på vilka maginaler det verkas finnas på R-däck, känns det inte så kul att ringa till lokala gummihandlarn och få ett pris som går efter någon lista, så var köper ni era R-däck? Märket spelar mindre roll allt är av intresse. Behöver heller inte vara i Sverige, Tyskland går bra också, har sökt runt lite på nätet men det verkar som om prisnivån i Tyskland är ungerfär som i Sverige, hittade dock en sida som verkar intressant:

www.semislick.com de har samarbetspartner vid ringen, vilket underlättar...

Fyll på med alla tips som finns angående vilka som säljer R-däck, så kanske en sådan tråd kan bli en sticky, precis som tråden med motorsportstillbehör. Det skulle verkligen behövas en som är uppdaterad, så slipper det också komma upp så många trådar om i princip samma sak!

Så kom igen nu....fyll på!

Har tidigare köpt genom Dude här på forumet - bra priser och bra service thumbs up
I år köpte jag genom Porscheklubben..

Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Hur stora marginaler är det på r-däck tror du
Det är inte som vanliga gatdäck.

Den generalagent i Sverige som lämnar högst ligger på 35% och den som lämnar lägst har 10% mot deras Åf

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006

Trådstartare
Re:

Dude skrev:

Den generalagent i Sverige som lämnar högst ligger på 35% och den som lämnar lägst har 10% mot deras Åf

Jag tror att marginalerna är stora, åtminstone vissa märken! BMW-klubbens medlemmar kunde förra året (vet ej om det fortfarande gäller) köpa Dunlops R-däck med 50% rabatt på listpris, det är väl inte så lite?

Likaså om man ska tro på Porscheklubbens rabattsifror på Michelin cup-däcken är det ju inte heller så lite.

Åter till topic, fler exempel på vart man kan vända sig?

Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006

Trådstartare
Re:

Dude skrev:

Jag tror att marginalerna är stora, åtminstone vissa märken! BMW-klubbens medlemmar kunde förra året (vet ej om det fortfarande gäller) köpa Dunlops R-däck med 50% rabatt på listpris, det är väl inte så lite?

Likaså om man ska tro på Porscheklubbens rabattsifror på Michelin cup-däcken är det ju inte heller så lite.

Kenlad
Södra Sandby
Här sen Jun 2005

Här http://orionracing.se/ finns Yokohama

//Kenneth

Westfield SEiW
Mini Jem GT
Citera
Stephan B
Åkersberga
Här sen Mar 2004

Re:

bmw130 skrev:
Dude skrev:

37% är det via Porscheklubben men då endast via nån däckfirma i växjö. Sen kan det vara så att Michelin säljer till dem med lite lägre netton?!

Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

Re:

bmw130 skrev:
Dude skrev:

50% rabatt var det inte på r-däck utan bara gatdäcken. R-däcken hade fasta nettopriser.

Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator

Att Michelin sponsrar Porscheklubben med bättre priser är ju ingen hemlighet.
Skulle tro att en normal åf inte har så mkt som 37%.

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006

Trådstartare
Re:

Niklas Sandström skrev:
bmw130 skrev:
Dude skrev:

50% rabatt var det inte på r-däck utan bara gatdäcken. R-däcken hade fasta nettopriser.

Just ja det var fasta nettopriser för R-däcken, fel av mig
Däremot var det grymt låga priser tyckte ja, en uppsättning 17" gick på 6148:- vilket måste vara väldigt billigt för R-däck!
Det står inget längre på BMW-klubbens hemsida om den förmånen finns kvar, nån som vet nåt?

Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

Moderator

Re:

bmw130 skrev:
Det står inget längre på BMW-klubbens hemsida om den förmånen finns kvar, nån som vet nåt?

Lite info finns i denna tråd
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=29510

Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003

www.autothek.se har en del.
Maila för bästa svar.

Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
Rehan
Järfälla
Här sen Sep 2004

www.semislick.com dom hade riktigt bra priser på Cup däcken, 255/40 17 var ca 850kr billigare per styck jämfört med vad man får ge för cup däck genom Porsche klubben med 37% rabatt.

Jag har lite svårt att förstå varför däck är så dyrt i Sverige, tittar man i Tyskland eller USA så är det mycket billigare där

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Rehan skrev:
Jag har lite svårt att förstå varför däck är så dyrt i Sverige, tittar man i Tyskland eller USA så är det mycket billigare där
Volymer?
Kollar man på dimensioner/modeller som är vanliga i Sverige så skiljer det inte så mycket i pris.

Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006

Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
Rehan skrev:
Volymer?
Kollar man på dimensioner/modeller som är vanliga i Sverige så skiljer det inte så mycket i pris.

Är nog precis som Niklas säger, det är ju enkel marknadsekonomi egentligen; hur många däck säljs i Sverige i förhållande till Tyskland eller USA?

Klart att man kan hålla lägre priser ju fler enheter man säljer, i slutändan räknas ju ändå pengarna som företagen tjänar...

mcburn4ever
Södra Sverige
Här sen Apr 2005

Ang www.semislick.com:

Såg deras priser på MPSC och höll på att få glädjefnatt!
Nästan 4000:- billigare än motsvarande från MPSC åf i Växjö.
Glädjen varade dock inte speciellt länge, tyvärr...

Mitt mail:
Hello!

I wonder if you are interested in selling 4 Michelin Pilot Sport Cup tires to me in Sweden?
If yes, what would the total cost be for me, incl shipping.

The tires I'm interested in is:
2 x 235/40 R18 91Y
2 x 315/30 R18 98Y

They are to be used on my Porsche 996 Turbo with GT2-setup rims.

Best regards! /Pär

Deras svar:
Hello,

sorry we are send not the Tires to Sweden.

Patrick

NS: 143 varv / BTG: 7,56,48
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006

Trådstartare
Re:

mcburn4ever skrev:
Ang www.semislick.com:

Såg deras priser på MPSC och höll på att få glädjefnatt!
Nästan 4000:- billigare än motsvarande från MPSC åf i Växjö.
Glädjen varade dock inte speciellt länge, tyvärr...

Mitt mail:
Hello!

I wonder if you are interested in selling 4 Michelin Pilot Sport Cup tires to me in Sweden?
If yes, what would the total cost be for me, incl shipping.

The tires I'm interested in is:
2 x 235/40 R18 91Y
2 x 315/30 R18 98Y

They are to be used on my Porsche 996 Turbo with GT2-setup rims.

Best regards! /Pär

Deras svar:
Hello,

sorry we are send not the Tires to Sweden.

Patrick

Det jag tyckte var bra med semislick.com är att de har en samarbetspartner vid

Givetvis om du inte kan tajma det hela med ett ringenbesök är det hela inte fullt så bra! Å andra sidan om du sparar 4000 på att handla där nere är det ju definitivt värt ett besök, att du dessutom får glädjen att köra några varv e väl heller inte helt fel

sqalo
Göteborg
Här sen Nov 2003

reifen.com har jag för hade bra priser på Cup-däcken.

Stockholm
Här sen Jul 2006

Köpte mina R-Hjul från Martin på Wheelbase.

Exempel på priser för 2007 (gäller klubbmedlem i klubb vi samarbetar med)

R888 195/50-15 - 860 kr/st
R888 205/50-15 - 1150 kr/st
R888 195/50-16 - 1595 kr/st
R888 205/40-17 - 1650 kr/st

Tror Rejsa.nu medlemmar har precis samma priser.
Citera
Formula
Borås
Här sen Jun 2007

Vet inte om det är några bra däck men hittade det här på internet:

http://www.nordendack.se/index.php/cPath/1892_311

Mvh Niklas

Porsche 944 GP -85b
Saab 9-3 TURBO -99
Saab 9000 TURBO -95
Citera
Däck för banåka