Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1749 besök totalt |
köra på bana med "fel" klubb?
Vilka klubbar välkomnar andra märken? Eller är alla klubbar lika fåniga som saabklubben och bara tillåter sitt egna märke? Vill ju köra lite oftare än två ggr per år ju ![]() _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
Dels finns ju märkesoberoende klubbar, och sen brukar ju märkesklubbarna bjuda in varandra. Saabklubben brukar ju t.ex. bjuda volvopojkarna, nu senast på Mantorp.
Men du måste missat några bantillfällen va? STCS-medlemmar har ju kunnat köra på Knutstorp, Kinnekulle (Saab club weekend), Kinnekulle igen (2-dagars samträff) och Mantorp i år. Sen återstår även träffen på Midlanda. mvh/Ragnar _________________ Ragnar Burenius ![]() |
||||
om du bor i Jönköpingstrakten (annars också) är du välkommen i SportvagnsSällskapet i Jönköping. Se forumet längst ned här hos rejsa.nu. På våra banmöten har allt från Golf 1.6 till 550 Maranello varit synligt.
JohanR _________________ Johan Rådlund |
||||
I vårat fall så brukar inte andra märken köra (CAR)
Dels pga av att klubben sponsrar banavgiften Dels pga av att väldigt många vill köra och då har alfor företräde Däremot så har det hänt vid flera tillfällen att andra bilar har varit med o kört. Dom flesta italienska märkena brukar vara välkomna i mån av plats. Givetvis finns det folk som protesterar men det är arrangören som bestämmer. Det brukar inte vara några problem med stämningen ändå. Dom kör ifall det det finns plats oftast. Banmötet i söderhamn vet jag att andra klubbar brukar vara inbjudna till pga att det brukar vara klent med deltagare av någon anledning _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
Nu är det BMW SC (Sport Club) som har haft sammträff med Audikillarna. ![]() ![]() Efter första sammträffen hördes det faktiskt lite klagomål från Audihåll i stil med :"Måste vi åka med BMW-killarna, de kör ju så in i h***te fort överallt..." (SANT!) Som gammal SC-medlem är detta lite kul att höra, men ska man vara lite seriös är förklaringen nog ganska enkel. Audiklubben är relativt ny och detta med banåka ngt de inte gjort så mkt kanske. BMW SC är ju en sektion inom BMW CS som helt och hållet inriktat sig under ca 10 år(!) på att ENBART åka bana. Mao är kontrasterna ganska stora rent erfarenhetsmässigt. Men efter att chocken lagt sig ![]() ![]() Men för att återgå till ämnet. Tror att detta med blandning stävs just för att det är en märkesklubb. Trist kan tyckas, men är det egentligen ett stort problem? Tycker nog det finns banåka så det räcker... Själv har man ju inte varit ngn storbesökare de senaste åren direkt. ![]() Kolla med Attitude, dom märkesoberoende, åker mkt bana och är trevliga personer. |
||||
Opel o VW samsas YPPERLIGT tillsammans på sina samträffar! (senast i söndags ![]() _________________ ![]() |
||||
Så hade man ju träffen på Björkvik som Henrik o Fredrik ordnade
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Träffen i våras på Gelleråsen som Johann o Vince höll i. Lazzat på Knutstorp i våras (och slalomcup snart hoppeligen ![]() Attitude om en dryg vecka på Sviestad (och senare både på Uråsa o Anderstorp) FMCS (Ford) som bjöd in rejsa.nu till Sviestad för ett tag sen. Slalomen med XRS på Björkvik Need4Speed.dk på Sturup nu i helgen Gotland Ring med KAK Motorsport SMK Söderhamn med banträff på flygfältet i Söderhamn tex den 14 sept SSiJ som sagt. ... men det var ju inte riktigt det du frågade om ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||
Anledning till mitt inlägg om prestige är att när jag prövade bana första gången med min Cooper S på sportbilens dag, var att jag blev ganska fult omkörd i startkurvan av en Viper med komplex (han tålde väl inte att ligga bakom och han orkade inte vänta tills långa rakan utan skulle prompt visa hur snabb han var i kurvan) trotts pacecar och att man höll hyffsat tempo iallafall. Men det var nog bara en tillfällighet får jag gissa...
|
||||
Jo men du har definitivt en poäng! På den stora samträffen med Saab, Volvo, VW och Opel är det lite större spridning i vad man tycker är kul (tex mer styling, fet-trim utan väghållning o så). Det påverkar såklart. Det verkar funka bäst om gruppen är någorlunda homogen i intresseinriktning iaf. En del spridning i erfarenhet brukar funka ganska bra ändå då. _________________ ![]() |
||||
Här norr om Vättern finns ju Östgöta Sportvagnsklubb men jag känner mig lite osäker på vad sportvagnsklubbarna tycker om t.ex. mig som harvar runt i en ganska ordinär Saab 9-3:a? Vågar jag komma på träffar med "de stora pojkarna"? ![]() _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
Samåkning
Jag tycker att ordningen har varit bättre på banträffar anordnade av märkesklubbar oavsett inbjudna jämför med tex tidningsbanträffar och andra "blandträffar" jag har varit på.(Både på och utanför banan) Men om arangörerna får lite erfarenhet kan dom styra upp träffarna bättre. Perra _________________ Snabb fyrkrafs på gång Per Erik Rundqvist |
||||
På samträffen har jag upplevt det flera gånger, med mina 142 små pållar så går det inte så fort på rakan
![]() ![]() Det är prestige, som stör "ordningen" på banan. Anledningen till att det blir märkesklubbar är ju att man kan utbyta erfarenheter om just det bilmärket både när det gäller delar och mekande. För att samla så många som möjligt är det ju då bäst att ha en rikstäckande klubb. Märkesoberoende klubbar är väl oftast mer lokala. _________________ MVH Ingmar Truedsson Opel Kadett GSi på bana |
||||
oj vilken respons
![]() Jo Björkvik var jag och hyvlade däck på ![]() ![]() ![]() Vad jag kan se här så borde det gå att få köra minst ett tiotal gånger ![]() ![]() _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
Det där med samträff är ett speciellt kapitel. Jag har blandade erfarenheter.
![]() Det som är viktigt är att alla kör på samma sätt. Dvs antingen så är det inte så himla noga och så är alla med på det eller så kör man försiktigt och med disciplin. Bara alla gör likadant. (Ett lätt sätt att nå dit är att alla är ung. lika gamla och har bilar värda ung. lika mycket. Dvs man rikserar ung. samma pengar ![]() När vi (BMWSC) har samträff med Audi så är det superstämning! ![]() Det är definitivt ingen prestige märkena emellan. Om något så inträder närmast en motsatt inställning, man är väldigt ödmjuk och nyfniken på vad "de andra" kör. När vi (SC) sist hade banträff och bjöd in Audi så hjälpte flera av deras förare till med spårvalsvisning. För egen del är jag oerhört imponerad/förvånad av Audikillarnas framfart. Inte att de kör bra eller så för flera av dem har sysslat/sysslar med räjsing. Men däremot att bilarna håller för de oerhörda krafterna. Det var bl.a. två Rs4:or (trimmade dessutom) på Mantorp och jävlar vad de fick gå. Min bil håller något varv i deras tempo men de körde 10-20 varv - helt otroligt!! Mvh / Micke BMW Sport Club _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
Re: Samåkning
Det är stor, nej stryk det... ENORM skillnad på tex Bilsports en dag på räserbanan jmfrt med blandträffar där det är "riktiga" klubbar som arrangerar. På ÖSK, SSIJ o liknande träffar är det liksom inga problem med ordningen ![]() _________________ ![]() |
||||
Jag säger bara https://rejsa.nu/?kalender2003.asp?S
186 körtillfällen totalt i år att försöka nästla sig in på ![]() _________________ ![]() |
||||
hehe 186... ja jag får nog köpa minst dubbla uppsättningar däck nästa år. Får börja med att köra slut på bandäcken och sen gå över på bruksdäcken då
![]() Kan jag bara få min nya däck att sluta ta i skärmkanterna så blir det lite gasa i år me ![]() _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
Jag kan väl bara delvis hålla med dig Micke. När jag var på invigningen av Gotland Ring var där en kille med en trimmad RS 4 (450 hk?) som bara kunde köra 3-4 varv i stöten innan allt blev överhettat. Det var visserligen ca 27-28 grader, men min 16 år gamla M3:a fick inte värmeslag... ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
Hhmmm....jaha? Ja, så varmt var det inte på Mantorp så gränsen kanske ligger därimellan då?
I know. Det är därför jag letar efter en! ![]() Mvh /Micke _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1749 besök totalt |