| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Konstigt missljud i framvagnen, klonkar frekvent! Snälla hjä
|
4 besök senaste veckan (9172 totalt) |
|
Jag har ett konstigt missljud i min framvagn på BMWn, det klonkar ganska ljust om båda hjulen, som om nåt inte var fastskruvat. Jag har känt på alla skruvar i framvagnen, dem sitter fast. Nya powerflexbussningar i dem 4 länkarmarna, inga leder i glappa. Jag har en teori, när jag monterade dem nya dämparna så kanske inte dem drogs åt tillräckligt hårt ner i fjäderbenet och nu har bilen satt sig lite efter diverse provkörningar och jag har nu ett glapp där. Eller så har det något med M5krängaren att göra, pimplaren fick också lite missljud efter att ha sänkt hans bil med lägre skålar samt monterat m5krängaren. Eller så sitter inte topmuttern i fjäderbenet fast utan måste dras åt? Ljudet uppkommer så fort man kör över en liten ojämnhet, på båda sidor. Samt när man kör slalom relativt lungt. Vad tror ni? MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
|
Re: Konstigt missljud i framvagnen, klonkar frekvent! Snälla
Jag har haft likande fenomen och hittade felet genom att hissa upp framvagnen och rucka på hjulen. _________________ Anders Hansson |
||
|
Re: Konstigt missljud i framvagnen, klonkar frekvent! Snälla
[/quote]Jag har haft likande fenomen och hittade felet genom att hissa upp framvagnen och rucka på hjulen.[/quote] Detta har självklart praktiserats, men tack för tipset
Edit: Vad var ditt fel? /Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
|
Kan ju komma från rätt många saker.
Sitter inte dämparkolvens mutter i tornet och muttern till dämparkroppen i fjäderbenet fast så blir det klonkljud direkt vid körning på ojämn väg. Har du kollat stagen till krängningshämmaren? Hur får du dit krängaren med org. bussningar, kan ju inte bli många mm. gummi kvar på bussningen? Jag har ju bytt allt som du skriver och jag har inte märkt något på min bil. Mvh/Henrik _________________ Henrik Andersson |
||
|
Re:
På min E46 gick dessa stagen två gånger under 13000 mil. Gick ej att diagnosticera för hand, var bara att byta och då blev det tyst _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
|
Re:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php /Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
|
Re:
originalgummina är urslipade, ca 3mm gummi runtom. Alla stag är nya! Jag var ute nu och kände på muttern somhåller dämparen i fjäderbenet, den gick att dra ut några varv
Så det kan ju ha vart dämparen som glappat i fjäderbenet! Återkommer snarast med en rapport. _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
|
Nu är bilen provkörd, lite av det har försvunnit troligen pga att jag spände fast dämparen hårdare i fjäderbenet.
Dock så klonkar det ganska friskt fortfarande,mest i neutralt läge, dvs när bilen går rakt fram på vägen och en liten ojämnhet körs över. Känns en del i fossingarna om man håller dem tryckta mot golvet. Kan det vara att jag har för lite gummi runt krängaren och att den " slår igenom " och orsakar detta ljud? Fast på pimplarens bil så uppstod det också missljud efter krängarmeck, med dem stora M5gummina monterade, iof i samband med byte av fjäderskålar så det kan ju sjabblats lite där med? MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
|
Jag slår i lite motorolja i fjäderbenen innan jag stoppar i dämparen, sen brukar jag gänga i muttern och när jag drar det sista så spänner jag muttern i skruvstädet (anv. alu skydd i städet) sen drar jag för hand i fjäderbensnavet så allt sitter som det ska. (Dra ordentligt).
Muttern i tornet är bara att dra till med mutterdragaren så sitter den, men kolla upp så lagret inte är slut som sitter i topplagringen. Mvh/Henrik _________________ Henrik Andersson |
||
|
Nu har jag hittat felet!
Det var det vänstra kränghämmarfästet som hade lossnat i över fästpunkten på benet, vetefan hur jag missade det men nu är det iaf grejt! PS, idioten som konstruerade original kränginfästning borde fan korsfästas och blästras naken med salthagel
MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
4 besök senaste veckan (9172 totalt) |