Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
<< 1, 2, 3 14702 besök totalt |
Re:
Har inte Volvo kört Ideas? I alla fall någon avdelning där. Har för mig att de köpte in fler licenser för inte så länge sedan men tiden går ju fort så det kanske var ett tag sedan och idag är väl inte framtiden så ljus för Ideas. _________________ Tomas Lindbäck |
||||||
Re:
dvs, vad kan vi sälja in folk med? Catia = Volvo Car Pro/E = Volvo Truck UG = Saab/GME Ledande konsultbolagen ja, där får du nog lika många svar som antalet personer du frågar om vilka bolag som är "ledande" ![]() Ideas? Aldrig sett på vykort ens, Fordsystem? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Re:
Precis ![]()
Med ledande kan man ju mena största (Caran, Semcon och Epsilon). _________________ Rickard Madsen |
||||||
Re:
Men nu får du ju kamma dig.. ![]() Bara för att det finns efterfrågan på ett system innebär ju inte att det är bäst. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Re:
Har jag kommit in fel i det här eller? För jag antar att du inte är spydig ![]() Min första post kan ju läsas som att jag rekommenderar ett program framför ett annat. Det var inte riktigt meningen. ![]() De har olika för- respektive nackdelar men för hobbybruk kan det väl kvitta. I Pro_e får man stå ut med menyerna och orientering av datumplan. I CATIA får man leva med att en del saker känns lite franskt ologiska ![]() Är allt Puss o Kram nu Maz? ![]() _________________ Rickard Madsen |
||||||
Det har inte varit nåt annat.
![]() Det var bara sättet du skrev som gjorde att det lät lite lustigt. Jag tror eg att alla är mer eller mindre likvärdiga, det är helt och hållet beroende på hur man är van att jobba. Det är ju som sagt otroligt olika sätt att jobba på. Jag blir helt vansinnig av att ALLT är sketchbaserat i V5 och att man måste definera allt på molekylnivå i Pro/E och att båda systemen bygger parametrar så man blir helt galen. ![]() Sen att det kan vara stört omöjligt att dra ett streck i UG, nåt som skulle ta en kvarts sekund i Catia V4 kan ta fem minuter av intensivt funderande och provande i UG. ![]() Som sagt, man tar det man är van vid. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
sen är det väll också hur lätt det är att lära sig programen själv (genom att sitta och klicka på liknande sätt man lätt kan lära sig office )
och när vi pratar priser för olika saker så kan man väll fråga ifall några av dessa program finns för hemmabruk till ett rimligt pris !! vissa program (fast inte inom detta vad jag vet) finns som gratis eller nästan gratis med små försämringar för prevatpersoner för att får man många att använda och gilla ett program så kan det leda till att de övertalar företagen att handla in dom !! och företag kan ju inte använda kopierade eller bantade program och kan många använda ett program så är det ju bara till fördel för det företaget som gjort programet (för kan bara ett fåtal använda det och alla nya användare måste läras på dyra program så kommer de ha svårt att ta marknasandelar från konkurenterna och då det är ganska begränsat med företag som vill betala 100kkr eller mer för en licens så då borde de väll göra allt för att få större andelar av den marknaden !! sen bör det ju vara ett program som använder SI enheter då jag hitta nått förut som använde tum till allt och då stämmer ju inget ![]() _________________ // Mikeal Rylen |
||||||
Hej på er!
Jag har använt solidworks i några och gillar det men skall nog prova på Catia och UG och kanske Pro-E någon gång i år ![]() I Solidwörks så kan man välja om man vill ha SI enheter eller annat och om jag inte minns fel så kan man definiera sin egen "måttsystemsprofil" så man får det som man vill ha det. Vad gäller att lära sig så har SolidWorks ett hyggligt tutorialsystem som installeras samtidigt med mjukvaran. Har man gjort dessa tutorials så kommer man väldigt långt och sen får man öva och gissa. Det finns ju en del dokumentation att köpa också i form av böcker också men jag har inte ännu bläddrat något sådant men har viss tillgång och skall utforska detta. om Inventor/Catia/UG/Pro-E etc är lika intuitivt och enkelt som solidworks så har det absolut inte någon betydelse vad man väljer ur den aspekten. Vad de sedan klarar är ju en anan sak. Solidwörks har ju moduler för FEM, flödesberäkningar med mera dock så tror jag bara att det är statiskt flöde så att simulera en bilmotor lär inte gå men det finns det ju andra mjukvaror för. SW 2007 med Cosmos tror jag numera kunde beräkna utmattning i en konstruktion och man kan justera meshen manuellt. I övrigt har jag inte koll på hur bra dåligt den i praktiken fungerar men de resultat jag fått verkar rimliga men det kanske ändrar sig om jag läser "FEM i praktiken" av Staffan Sunnersjö. Jag skall nog ta och beställla den där FEM boken som nämts... Edit: nu var det beställt Finns här på Bokus _________________ ./Mvh Fredrick Ingvald |
||||||
Re:
Jag misstänker att du aldrig använt UGs "fantastiska" infer funktion? Det skall vara en intuitiv funktion som skall lista ut vad man försöker göra men praktiska prov under flera år gör att jag misstänker en slumptalsgenerator. ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Re:
Nej, FlOWorks är ju inte riktigt anpassat för att simulera flödet i en gående bilmotor. Däremot så bör man kunna använda programmet för att ta fram portkoefficienter vid olika tryckskillnader som med en flödesbänk. Portkoefficienterna kan man sedan använda i GT Power, Lotus, Ricardo Wave eller liknande program för motorsimulering. Dock vet jag inte hur stora tryckskillnader programmet klarar. |
||||||
http://www.solid.ikp.liu.se/~botor/TRINITAS_Learning_Studio.html
Gratis program för FEM-beräkning _________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||||||
Lyfter den här tråden då jag letar efter liknande program som diskuteras i tråden. Finns det något program där man kan göra grundläggande analyser av enkla rörkonstruktioner (rörramar och dylikt)? Ej ute efter absoluta värden, knäckanalyser eller dylikt - bara att kunna mata in enkla rörkonstruktioner och få ut en bra översikt på var i konstruktionen det finns svagheter, effekten av att ta bort och lägga till element och dylikt. I dagsläget finns bara en enkel konstruktion i form av linjer i SolidWorks.
_________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||||||
Re:
Brossan har svaret på inlägget ovanför ditt. |
||||||
Så sant - missade det! Ser ut att vara precis det jag söker efter - ska prova lite nu (fick lite grafikproblem på en Vista maskin men ska köra det på en 2000 nu).
_________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||||||
![]() |
Racetech
![]() |
<< 1, 2, 3 14702 besök totalt |